Waarom websiteprojecten vaak in de soep lopen.

Hoeveel veranderingen kunnen een mens of een marketingteam tegelijk aan? Minder dan je denkt.

Begin 2022 stapte ik voor mijn site en nieuwsbrief over naar Ghost. Het was mijn derde mailplatform in 2 maanden en mijn derde website-CMS in iets meer dan anderhalf jaar. Echt superdom.

De gevolgen van dit soort veranderingen zijn veel groter dan je denkt. Het schrijven van blogs, het delen van links naar je content en het versturen van marketingmails: het voelt allemaal vreemd en onwennig en er gaan dus ook allemaal nieuwe dingen fout. Fouten die je al lang uit je proces gehaald dacht te hebben (mails meteen versturen, in plaats van ze inplannen, 2 posts op dezelfde tijd plannen, publiceren met een verkeerde url...) komen ineens weer terug (softwaremensen noemen dit 'regressie').

Dat kost allemaal heel veel tijd en energie. En dan heb ik het nog niet eens over de migratie van oude content die meestal (bij mij in ieder geval wel) tergend langzaam verloopt en de SEO-klap die mijn site heeft opgelopen na 2 jaar prutsen (en ook dat heb ik bij veel grotere bedrijven zien gebeuren).

Te veel veranderingen tegelijk

Je moet dus gewoon niet te veel dingen tegelijk veranderen. Veranderingen verstoren processen. En processen zijn - als je me al wat langer leest dan ken je de preek - wat contentmarketing succesvol maakt. Bij mij, maar zeker ook bij jou en je marketingteam.

Je kunt een nieuw stuk software, een nieuw concept of een nieuw kanaal niet 'even snel' in zo'n proces schuiven. Want er is niet zoiets als een 'snelle' verandering. Het veranderen van je manier van werken kost tijd en - vooral - energie. Zo veel energie, dat het hele bedrijven kan laten ontsporen en ten koste kan gaan van de mentale gezondheid van mensen.

Ik draai mee in heel veel websiteprojecten. En wat me daar iedere keer weer aan opvalt, is dat we altijd alles tegelijk willen doen. Een nieuwe website is altijd én een replatforming, én een rebranding, én een redesign, én een overhaul van alle proposities.

Maar laat me je dit vertellen:

Rebrandings lopen altijd uit. Replatformings ook. Net als redesigns. En het herzien van je proposities? Dat is geen project, maar een proces. Want als je net de laatste gedaan hebt, kun je weer vooraan beginnen. Probeer je al die dingen tegelijk te  doen in een project van 3 maanden? Dan weet je eigenlijk al hoe het eindigt...

We verkopen agile, maar we zijn het niet...

Blijkbaar kunnen we agile prima aan de man, maar niet zo goed in de praktijk brengen.

Een agile team zou nooit 4 risicovolle veranderingen tegelijk aanpakken. Zeker niet voor een hele website met een big bang lancering. Kost het extra geld om eerst te replatformen, dan te rebranden/redesignen en daarna pas naar de proposities en teksten te gaan kijken? Zeker weten. Wat je ervoor koopt? Veel minder risico dat het project totaal in de soep loopt, met alle extra kosten van dien.

Niet onbelangrijk daarbij: andere marketingactiviteiten liggen tijdens zo'n project vaak (gedeelelijk) stil. Iedere winkelier kan je uitleggen dat dit een slecht idee is: houd tijdens de verbouwing de winkel gewoon open, is daar immer het devies. Want de business moet altijd door en Sales heeft leads nodig.

Want zonder klanten - ik meld het nog maar even - verdien je niets.

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(