Deel 1: de data-mindset
In God we trust. All others bring data
Hoe zorg je dat je content maakt die aanslaat bij je klanten? Door te kijken hoe ze op je content reageren. En hoe doe je dat? Door data te verzamelen. Heb je collega’s die je, zonder met data te komen, vertellen wat de klant ergens van vindt of wat ze bezighoudt? Wees dan op je hoede en vraag door.
Deel 2: over het belang van benchmarks
400 eieren eten: waarom cijfers nutteloos zijn zonder context
Wat doe je liever: 400 hardgekookte eieren eten, of 400 meter rennen? In beide gevallen betekent het getal ‘400’ iets totaal anders. Dat snapt iedereen, toch? Waarom gooien we in marketingmeetings dan nog zo vaak met cijfers zonder context?
Deel 3: doelen stellen
Zo stel je de juiste contentdoelen
Voor succesvolle content heb je altijd eerst een duidelijk doel nodig. Wat dat doel moet zijn, dat hangt af van de fase waar je in zit.
Deel 4: over segmenteren (of verdrinken)
Een rivier van gemiddeld een meter diep: over het belang van segmenteren
Om je content-dashboard overzichtelijk te houden, werk je met totalen en gemiddelden. Maar die kunnen grote problemen verborgen houden. Doe dus regelmatig een ‘deep dive’ in je data en vertrouw niet blind op je dashboard.
Deel 5: experimenteren en wendbaarheid
Contentstrategie voor IT-bedrijven: testen, testen, testen
Help, onze content doet niks! Vasthouden aan je eigen ideeën en plannen brengt je nergens in contentmarketing. Het is een kwestie van bedenken, testen, meten en bereid zijn om te leren. En klaar zijn om toe te geven dat er heel veel is dat je niet weet.
Deel 6: klantervaring als marketingmetric
Je vergeet de gebruiker in je dashboard
Data-based contentmarketing? Da’s maken, publiceren, promoten en dan naar de views, reacties en conversies kijken. Toch? Niet helemaal: waarschijnlijk mis je zo belangrijke data.
Deel 7: zo bouw je een dataproces
Stop met naar grafiekjes staren en bouw een *echt* dataproces
Hoe je omgaat met data is een strategische beslissing en pas in tweede instantie een kwestie van tactiek en techniek. Helaas raakt het strategische aspect vaak een beetje ondergesneeuwd.
Deel 8: stel de juiste businessvragen
Stel deze 4 vragen over je content voordat je begint
Data-based werken is éérst businessvragen stellen, daar KPI’s uit afleiden en dan optimaliseren. Maar welke businessvragen moet je stellen over content?
Deel 9: dag vanity metrics, hallo actionable KPIs
Wat is een ‘actionable KPI’?
Als je dingen meet waar je niets mee kunt, verlies je de focus op resultaat. Zorg dus dat alles wat op je dashboard staat actionable is.
Deel 10: Geen content, geen data: zo ontdek je hoe de klantreis er echt uitziet
Data over je hele klantreis krijg je pas als je content hebt voor je hele klantreis
De klassieke ‘trechter’ die bezoekers opslokt en klanten uitspuugt bestaat niet. Hoe het dan wel werkt? Dat ontdek je met content.

Coming soon: