AI in contentmarketing: schrijven met ChatGPT

Schrijven met AI en ChatGPT: de belangrijkste vragen en antwoorden. Plus links naar meer goede content over het onderwerp.

AI en ChatGPT veroorzaken nogal wat opschudding in contentmarketing-land. Op deze pagina, maar natuurlijk ook in mijn artikelen en podcasts probeer ik de vragen die B2B-contentmarketeers (en ik dus ook) hebben over generatieve AI te beantwoorden.

Heb je een prangende vraag over het gebruik van AI in contentmarketing? Stel hem me dan, wie weet beantwoord ik hem hier.

AI in contentmarketing: waar het volgens mij naartoe gaat

Eén van de belangrijkste misvattingen over content-AI is volgens mij dat we allemaal vervangen worden door robots. Tenminste, we worden wel vervangen, maar nooit 100%. Want een deel van ons werk gaat naar de machines, maar een deel blijft ook altijd. Een geruststelling? Mwah. Want de veranderingen zijn wel serieus kolossaal.

In het artikel 'Je gaat alles met AI doen, en dat is een probleem' werk ik die gedachte verder uit.

Een artikel schrijven met AI doe je vooral in stapjes

De kracht van schrijven met AI ligt in het samenwerken. Want hoewel ChatGPT je enorm helpt bij het genereren van teksten, moet je altijd handmatig nog wijzigingen aanbrengen en je persoonlijke 'stijl-touches' toevoegen.

Gebruik je ChatGPT-prompts dus vooral om het algoritme jou vragen te laten stellen, die je inspireren om je visie, kennis en ervaring te delen.

Lees in dit artikel hoe ik het aanpak.

Beginnen met ChatGPT voor contentmarketing: 4 tips

  • Neem ChatGPT Plus, voor jezelf en voor je marketeers en experts. Dan heb je altijd de nieuwste features als eerste en loop je niet tegen gebruiksbeperkingen op. Die zijn - geloof me - nogal frustrerend als je eenmaal dagelijks met ChatGPT aan het werk bent.
  • Begin gewoon. Je leert het alleen door te doen. Zo hebben de experts, die al die mooie video's en blogs en trainingen maken het de afgelopen maanden ook allemaal ontdekt. Het is niet super-ingewikkeld. Met een paar avonden prutsen ben je zo dé expert binnen je bedrijf.
  • Wissel kennis uit. De ontwikkeling van AI gaat kneiterhard. Je kunt onmogelijk alle tools en features zelf testen. Houd dus contact met andere ontdekkers, binnen en buiten je bedrijf. Deel jouw eigen ervaringen, zodat zij ook hun kennis met jou delen.
  • Houd de privacy in de gaten. ChatGPT (en de meeste andere AI-tools) draait op een openbaar taalmodel. Alles wat je erin stopt, wordt deel van het model. Voer dus nooit-nooit-nooit-nooit klantgegevens of interne documenten in in een openbare AI. Want je krijgt ze er nooit meer uit en je hebt geen idee waar ze belanden.

B2B Content Podcast over AI in contentmarketing.

In de periode dat ik zelf nog behoorlijk sceptisch was over AI in contentmarketing had ik een gesprek met Edwin Vlems, die er wel al volop mee bezig was. Interessant om terug te luisteren (ook voor mij).

We hadden het, naast veel andere dingen, over wat je wel en juist niet door AI moet laten doen.

0:00
/0:27

Luister de podcast hier terug.

Ook interessant is het gesprek dat ik een paar maanden later had met Noz Urbina, waarin het niet alleen over AI gaat, maar ook over AR, VR en Metaverse. Noz ligt in zijn denken over tech en innovatie altijd ver voor op de rest van de mensheid, dus ik heb de neiging om te luisteren als hij praat over deze onderwerpen.

De podcast over AI, AR, VR en metaverse in B2B contentmarketing luister je hier.

ChatGPT en plagiaat?

Veel mensen maken zich zorgen over ChatGPT en plagiaat. Dat ze ineens een stuk tekst van de concurrent op hun site hebben staan en voor de rechter gesleept worden. Of, nog erger, belachelijk gemaakt op de socials. Maar laten we eerlijk zijn: de meeste marketingcontent blinkt sowieso niet uit in originaliteit. En om op te vallen (en dus iets aan je teksten te hebben) moet je er, als de AI klaar is, toch nog flink doorheen om een tekst je echt 'eigen' te maken.

De zorgen over AI en plagiaat zijn begrijpelijk als ze vanuit de hoek van de media en wetenschap komen, maar marketeers hebben grotere uitdagingen. Zoals het vinden van een unieke invalshoek en het authentiek aanspreken van je publiek, iets wat AI nog steeds belabberd afgaat.

Verder praten over ChatGPT en content maken met AI?

Maak een afspraak. Dan hebben we het erover.

Of check mijn inspiratiesessie over AI en automatisering, die al 2 bedrijven op een pad heeft gezet naar ongekende efficiëntie plus meer bereik in B2B content.

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(