Ik was een verschrikkelijk slechte interviewer. Dit is hoe ik het oploste

Luisteren. Iedereen weet dat het belangrijk is. Maar hoe leer je het?

Interviewen is een belangrijke vaardigheid voor mij als copywriter. Toch was ik er toen ik net begon erg slecht in. Vandaag vertel ik je hoe ik dat oploste. Met de onwetenschappelijke, maar behoorlijk effectieve 'hou-je bek-methode'.

Ook voor niet-schrijvende marketeers zijn interviewtechnieken trouwens cruciaal. Om bijvoorbeeld...

  • Uit te vissen wat Sales van je nodig heeft
  • Duidelijk te krijgen wat het management van je verwacht
  • In klantgesprekken uit te vinden wat behoeften, uitdagingen en emoties van je doelgroepen zijn
  • Contentbriefings te maken met experts en propositie-eigenaren
  • In de gaten te houden wat er leeft in je team en bij je medewerkers persoonlijk

Vragen samenvatten

Dat ik vragen uit de zaal snel, makkelijk en duidelijk oppikte en samenvatte voor de spreker en de rest van het publiek. Dat was het - nogal specifieke - compliment dat ik van 2 verschillende mensen kreeg na 038 Digital in mei. Dat vond ik heel bijzonder.

Even ter verduidelijking: de meeste sprekers op dit mooie, driemaandelijkse marketingevent kiezen ervoor om een half uurtje te spreken en dan hun tijd vol te maken met een kwartier vraag-en-antwoord met het publiek. Wat betekent dat ik als presentator een kwartier naast de spreker op het podium sta om de vragen uit de zaal op te halen, te verduidelijken en te herhalen zodat iedereen ze kan horen.

Een intensief kwartiertje, dat vraagt dat je jezelf totaal dienstbaar opstelt. Het gaat maar om twee dingen: de mensen in de zaal willen dingen weten, de spreker wil die dingen graag vertellen. Bouke, daar rechts op het podium, is totaal niet belangrijk. Jezelf wegcijferen, heel goed luisteren en daarna zo kort mogelijk aan het woord zijn om het gesprek niet te verstoren.

Dat ik dat blijkbaar kon, was voor mij persoonlijk een enorme win.

Onverbeterlijke verhalenverteller

Want toen ik 20 jaar geleden begon met stukken schrijven voor tijdschriften, kranten en literaire websites, was ik echt een belabberde interviewer en gespreksleider.

Dit artikel is alleen voor abonnees

Abonneer je en krijg toegang tot alle abonnee-content.
Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(