Ok, ik ben het algoritme-gezeur zat...

Als je zakelijke doelen hebt, moet je het spelletje spelen... Of je telefoon in de gracht gooien...

Je publiceert je content op een platform - laten we voor het gemak aannemen: LinkedIn - dat is jouw keuze. En zodra je content gaat maken heb je doelen. Commerciële doelen, persoonlijke doelen, maakt niet uit. Voor 99% van die doelen heb je bereik nodig. Dus ja, impressies zijn belangrijk. En ja, het algoritme is de baas.

Je hebt gezien dat je doelgroep op LinkedIn zit, dat andere influencers daar succesvol zijn, dat je netwerk daar zit, etc., whatever. Dus ga je daar content maken. En zodra je content gaat maken heb je doelen. Commerciële doelen, persoonlijke doelen, maakt niet uit.

Persoonlijke doelen - ook belangrijk

Soms is je persoonlijke doel 'ik wil gewoon graag mijn ideeën onder woorden brengen, het maakt me niet zo veel uit hoe veel mensen het lezen, c.q. ik hou gewoon van de kick van op publish drukken...' Daar is NIKS mis mee.

Ik heb dat ook. Ik zet af en toe een gedicht online. Of een Engelstalige column. En ooit, als ik {VUL HIER SLAPPE ROTSMOES IN}, ga ik ook mijn muziek opnemen (waarvoor ik allemaal professionele opnamespullen heb gekocht en een podcast ben begonnen, puur om ze voor de belasting te kunnen aftrekken... Nou ja ok, die podcast is ook best leuk...)

Maar goed, als het maken je enige doel is, kun je hier stoppen met lezen. Want dan gaat dit stuk niet over jou.

Waarom je bereik nodig hebt. En meer beter is. Ja, jij ook

Ok, je bent er nog. Dat betekent dat je contentdoelen hebt. En voor ALLE contentdoelen heb je bereik nodig. Views. Impressies. Eyeballs. Noem het wat je wilt. Je kunt niet zonder en meer is wel degelijk beter.

'Maar wij sturen puur op waardevolle interactie.'

Mensen kunnen niet interacteren met iets wat ze niet kunnen zien, schattebout.

Conversie?

Ehm, iedereen weet je nummer uit zijn hoofd en belt je spontaan om je een paar duizend euro te geven? Niet he?

Ok, dus ik zeg het nog maar een keertje:

Je.
Hebt.
Impressies.
Nodig.

(en meer is beter - want meer impressies -> meer interactie -> meer conversie - marketing is niet zo gek ingewikkeld, hè?)

Het platform bepaalt - Jouw mening wordt niet gevraagd

En wie bepaalt hoe veel impressies je krijgt? Juist: het platform. Specifieker: het stukje code everybody loves to hate, dat vermaledijde, vervloekte klote-algoritme. En toch spreek/lees/hoor ik continu mensen die 'zich niet willen laten regeren door het algoritme'.

Mensen die wel op LinkedIn zitten en de moeite nemen om regelmatig een post te schrijven, maar die uit eigenwijzigheid (mislabeled als 'principe') geen zin hebben om te beginnen met een uitdagend statement en 4 witregels. Omdat ze dat 'een trucje' vinden.

Mensen die de draak steken met mensen die door ongenuanceerd te zijn en expliciet om reacties te vragen 1.000x zo veel interactie krijgen op hun content en daar met hard werken en veel experimenteren een business op gebouwd hebben.

Mensen die een - meer of minder verholen seksistische - mening hebben over vrouwelijke influencers die zichzelf in een roze pak onder hun posts plakken.

I call bullshit.

Is zo'n foto relevant? Neuh.
Zijn de posts van influencers soms gelijkvormig bij het komische af? Absoluut.
Voelt het een beetje typisch om je post te beginnen met zo veel wit? Natuurlijk.

Werken deze 'trucs'? Hell yeah.

5 minuten extra pakken. Want, waarom niet?

Een link in je post, posten vanaf een bedrijfspagina, foto's plaatsen waar niemand op klikt, editen of commenten kort na het plaatsen: als je nou weet dat dit bereik kost... En als je nou weet dat je dat bereik nodig hebt om je business te laten draaien... Waarom doe je het dan? Waarom, als je toch al die moeite doet om een LI-post te schrijven, niet 5 minuten extra gepakt om hem te optimaliseren voor bereik?

Ga je echt dood als je een uur lang een typefout in je post hebt staan? Moeten mensen echt per se op je bloglink klikken om uit te vinden hoe je ergens over denkt?

Ja, dat laat je dus wel... Zie je bij de buurtsuper... Oh, wacht...

En zeg nou niet 'ik laat me niet regeren door het algoritme', want dat laat je wel. Anders zat je niet op LinkedIn. En op alle andere plaatsen. Want als je niet geregeerd wilt worden door algoritmen - en begrijp me niet verkeerd: ik vind dat een standpunt waar iets voor te zeggen is - moet je je telefoon in de gracht gooien, alleen nog maar bij buurtwinkels winkelen (hoewel die ook gewoon de artikelen waar ze het meest op verdienen op ooghoogte zetten - ook dat is een algoritme) en je nooit, nooit, nooit meer op enig social media- of contentplatform vertonen.

Wil je zo radicaal niet zijn (een standpunt waar overduidelijk ook iets voor te zeggen is), dan is 'het algoritme' gewoon een fact of life waar je mee moet dealen op de manier die jouw doelen het beste dient.

P.S. 'In de gracht gooien' is natuurlijk een metafoor, lieverd. Waarmee ik bedoel: 'Uitzetten, grondig en privacy-proof (laten) wissen en netjes recyclen'.

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(