Nieuwe inspiratie voor je contentmarketing in 2023

Lekker uitgerust in de kerstvakantie? Zo houd je dat gevoel vast in januari.

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar na 2 weken kerstvakantie loop ik altijd over van nieuwe plannen en ideeën voor hoe ik van het nieuwe jaar een knaljaar ga maken. Overal liggen blaadjes met aantekeningen en Obsidian loopt over...

Dan is het de eerste maandag van januari en ik zit achter mijn bureau. En dan ligt daar die stapel klantwerk die in december niet afgekomen is. En het eerste webinar komt er al weer aan (presentatievoorbereiding: 0% completed). De eerste agendaconflicten dienen zich ook al weer aan en dan zijn er nog de BTW en de mailbox…

Genoeg excuses dus om al je grote plannen even in de ijskast te zetten en de waan van de dag weer de leiding te geven.

Maar dat zou superzonde zijn van al die vakantie-inspiratie! Vooral als het over contentmarketing gaat (en daar gaat het natuurlijk over) is het essentieel om jezelf een beetje achter de broek te zitten. De ontwikkelingen gaan snel en waar je vorig jaar nog mee weg kwam kan je het volgende jaar de das om doen. You snooze, you lose.

Daarom een paar tips om je online marketing in het begin van 2023 een inspiratieboost te geven:

1. Lees bij

Het heerlijke van het eind van het jaar is dat ongeveer 768 goeroes een overzicht maken van wat er wel en niet werkte in het vorige jaar en wat er in het komende jaar hot or not is. Je hebt ze in december allemaal gefavorite of gepocket natuurlijk (zo niet, dan Google je gewoon ‘contentmarketing 2023’) maar je bent er nooit aan toe gekomen om ze te lezen.

Doe dat alsnog. Of scan ze in ieder geval. Natuurlijk zitten er veel open deuren tussen en natuurlijk praten al die lui elkaar na, maar als je al die artikelen naast elkaar legt zie je wel patronen. Uit die patronen kun je dan weer oppikken wat voor jou relevant is. Wees daar vooralsnog ruimhartig in en zeg niet te gauw dat iets voor jouw organisatie (nog) niet speelt. Je doelgroep is je namelijk altijd verder voor dan je denkt en zou het niet mooi zijn om in 2023 de concurrentie te snel af te zijn?

2. Evalueer het vorige jaar

Het marketingplan van vorig jaar tevoorschijn halen en het daar een ochtend over hebben met zijn allen?

Ja, dat is dus wel het laatste waar iedereen zin in heeft. Met z’n volle mailbox en z’n wintersportkater.

Doe het toch. Zoek uit wat heeft gewerkt en wat niet. Kijk daarbij verder dan je KPI-neus lang is en probeer in tactieken die cijfermatig geen succes waren aspecten te ontdekken die in een andere vorm wel potentie kunnen hebben. Wissel ook anekdotes uit. Laat elkaar social media-conversaties en e-mails van klanten zien. Denk eraan: content gaat net zozeer over gevoel als over cijfers!

3. Maak ruimte voor nieuwe ideeën

Waarom krijg je de beste ideeën als je niet aan het werk bent? Omdat je dan ruimte in je hoofd hebt. Zodra je hoofd weer vol zit met de dagelijkse beslommeringen verdwijnt de inspiratie als sneeuw voor de zon. Dat is dodelijk, omdat jij en je bedrijf die ideeën juist nodig hebben om verder te komen.

Neem je dus voor om ruimte te maken voor nieuwe ideeën. Plan tijd in voor brainstorms met mensen waar je niet dagelijks mee samenwerkt. Zet collega’s eens in een andere samenstelling aan het werk als normaal. Drink koffie met je freelancers of klanten zonder dat er een concreet project aan vast zit. Praat met elkaar over hoe dingen beter kunnen (dingen kunnen altijd beter) zonder daarbij al te veel stil te staan bij allerlei praktische dingen.

Het voordeel van dit soort gesprekken is dat je een goed idee meteen herkent: een goed idee is het idee waarbij ogen gaan glimmen en waarbij de aanvullende ideeën als vanzelf blijven opborrelen. Een goed idee is een idee waar iedereen meteen mee aan de gang wil. Als je genoeg tijd inplant om op deze manier aan ideeën te werken, betaalt die investering zich vanzelf terug. Bovendien is het ook nog leuk!

4. Maak een lijst en stuur hem rond

Met alleen maar koffie drinken kom je er niet en een brainwave onder de douche verlaat de badkamer als een vage herinnering als je hem niet vastlegt. Maak daarom een lijst met ideeën.

Wees daarbij niet al te selectief. Schrijf alles op, ook ideeën die op het eerste gezicht onzinnig zijn. Het kan namelijk zomaar zijn dat jouw waanzinnige plan (dat je misschien te binnen schoot nadat je net iets te veel champagne op had) iemand anders inspireert tot iets wat wél uitvoerbaar is.

Maken jouw dwaze plannen de collega’s aan het lachen, dan is dat alleen maar goed. Dat geeft hen namelijk ruimte om met hun eigen ‘domme’ ideeën te komen. Voordat je het weet heeft iedereen een grijns op zijn gezicht en stroomt de inspiratie door de anders zo saaie kantoortuin.

Dat heb je dan alvast bereikt, begin januari.

5. Maak het concreet en stel doelen

A goal is a dream with a deadline: een idee zonder doel is de ideale bekleding voor een (digitale) bureaula waar nooit iemand in kijkt. Heb je dus een lijstje met wilde plannen gemaakt, kijk dan of je aan de beste 2 of 3 concrete doelstellingen kunt hangen.

Haal je zo’n doel niet, dan mik je het idee (of althans die uitvoeringsvorm ervan) in de prullenbak en bedenk je iets nieuws. Daar plak je dan weer concrete doelen op en na een tijdje evalueer je weer. Hoe beter dit proces loopt, hoe groter de kans dat je op een gegeven moment op de Heilige Graal van B2B Contentmarketing stuit. Of in ieder geval op iets dat beter werkt dat wat je hiervoor deed.

Voordat je je verliest in bezoekersaantallen en groeipercentages is het goed om je te realiseren dat marketingsucces grotendeels afhangt van je vermogen om te innoveren. Innovatie zou voor iedere marketeer zelfs een doel op zich moeten zijn. Neem dus ook aan de productiekant targets op. Stel bijvoorbeeld als doel om een minimaal aantal experimenten uit te voeren dit jaar of om een bepaalde hoeveelheid content te produceren en te evalueren.

Dat lijkt contraproductief (je stuurt natuurlijk liever op resultaat), maar omdat je meestal vooraf niet weet wat er gaat werken en omdat optimaliseren, ondanks alle analysetools, een experimenteel proces blijft, is het een goede manier om jezelf te dwingen de status quo af en toe ter discussie te stellen.

6. Pak er een kanaal bij

Stilstand is achteruitgang, dus ook je online marketingaanpak moet groeien. Kijk daarom eens of je er zonder al te veel investeringen een kanaal bij kunt pakken om je bereik uit te breiden. Zijn er niches die je nog niet bespeelt? Kijk dan eens of je budget ruimte biedt voor een extra blog. Ben je druk geweest met je LinkedIn-pagina? Misschien kun je je content omvormen zodat hij bij Instagram of bij de persoonlijke profielen van je consultants past. Check vooral ook de nieuwe features die alle netwerken afgelopen jaar hebben uitgerold.

7. Probeer iets anders nieuws

Als je de blogs een beetje bijhoudt zie je een stroom van nieuwe dingen langskomen. Nieuwe social media tools, compleet nieuwe social media, nieuwe manieren om meer engagement te krijgen, nieuwe publicatiekanalen, nieuwe plugins voor je CMS… Als je het allemaal gaat proberen kom je tijd tekort, maar het loont de moeite om er af en toe een paar dingen uit te pikken.

Spit dus eens door je streams en bekijk dingen die interessant kunnen zijn voor jouw marketingproces. Deel je ervaringen met je collega’s.

8. Pas je strategie aan

Tot slot nog een belangrijke stap. Je strategie. Daar staat vast een hoop in wat niet meer relevant is.

Kijk eens of je een beetje kunt schrappen en kunt overlaten wat er echt toe doet. en voeg zaken toe die je het afgelopen jaar geleerd hebt. Kijk opnieuw naar je missie/purpose/why/archetype/hoe je het ook allemaal noemt. Neem de definitie van je doelgroep/persona’s nog eens onder de loep en kijkt of het allemaal nog past bij je kanaalkeuzes.

Meteen vanaf het begin lekker 'laarzen in de modder' nieuwe dingen proberen én bijsturen op de grote, strategische lijn. Zo ga je 2023 in met iets van die frisheid van je ontspannen winterse boswandelingen eind december.

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(