Moet ik specialisten of generalisten in dienst hebben?

Met een hok vol specialisten run je geen marketingafdeling. Je hebt ook de overkoepelende, strategische en creatieve blik nodig.

Zo'n beetje de meest gestelde vraag over het vullen van een marketingteam, of het nou gaat om het inhuren van bureaus, werken met zzp'ers of het aannemen van vaste mensen. En het antwoord... is genuanceerd.

Maar eerst even iets heel anders...

Pffff, tjongejonge: opstarten. Na 2 weken vakantie. Wat een rotklus. Het is maandag 6 januari en ik zit hier achter mijn computer met het idee om 'iets' te gaan doen. Alleen weet ik niet helemaal precies meer wat ik hier eigenlijk ook alweer deed.

Teken van een grondig ontspannen vakantie natuurlijk, maar hoe breng je jezelf weer op gang? Door een beroep te doen op je 2 Reddende Engelen: processen en aantekeningen.

Processen vertellen me dat ik nu, maandagochtend, Het Grote Verhaal moet schrijven. Hij gaat er pas donderdagochtend uit, maar de rest van de week werk ik voor klanten. Vandaar.

En aantekeningen zorgen dat ik niet met een leeg document hoef te beginnen. Want een leeg document, op de eerste maandag na de kerstvakantie, daar kun je de meest geroutineerde schrijver nog een writer's block mee bezorgen.

O.K., hoe zit dat nou met die specialisten en generalisten?

In mijn aantekeningen stonden al een tijdje een LinkedIn-post van Christiaan Slierendrecht en een gesprekje dat ik had met hem en Kim Pot. Over specialisten en generalisten in marketing.

Christiaan maakt een goed punt hier. Als marketeer (en zeker als zzp'er) krijg je continu te horen dat je je moet specialiseren. Om je waarde te verhogen. Om een duidelijke niche voor jezelf te veroveren. Etc.

En dat is allemaal waar, maar jij en ik weten allebei: met een hok vol specialisten run je geen marketingafdeling. Naast (of, als je bij een bank werkt: boven) al die specialisten moet iemand staan die de lijnen uitzet. Iemand voor de strategie en de moeilijke gesprekken met Sales en MT.

Komt de SEO je strot al uit?

Maar hoe leuk is die constructie op de lange termijn?

Of, zoals Christiaan het zegt:

'Een paar jaar later ben je uitgekeken op e-mailmarketing. Komt SEO-copywriting je de strot uit. Ben je klaar met het inrichten van Google-campagnes.'

Hij zegt het een beetje scherp (want het is social) en ik zie mezelf voorlopig niet radicaal kappen met teksten schrijven, maar ook ik heb het gevoel dat ik me breder moet ontwikkelen. En ik denk dat veel van de mensen waar je mee werkt zo in elkaar zitten. Want dat is nou eenmaal wat er gebeurt in de hersenen van ambitieuze, slimme, creatieve mensen.

(En ja, ik weet dat ik mezelf net impliciet - of eigenlijk helemaal niet zo impliciet - ambitieus, slim en creatief noemde. En ik heb er even over gedacht om dit te herschrijven, maar waarom zou een mens dat niet over zichzelf mogen zeggen? Jij bent zelf trouwens ook niet de eerste de beste)

Voor strategen en marketingmanagers ('marketeers met een helikopterblik', noemt Christiaan ze) geldt hetzelfde: ook jij wil je ontwikkelen en verder groeien. Je wilt dus 'uit de eigen gelederen' strategen en leiders kweken. Mensen die nú misschien specialist zijn, maar die ook de helikopterblik hebben. Die de leidinggevende, strategische rol straks kunnen gaan pakken.

En dat betekent heus niet dat iedereen alleen nog maar bezig moet zijn met SWOT-analyses en 7S-modellen. Het betekent vooral dat je, ook als specialist, waardevoller bent als je om je heen kijkt en verbanden legt. Dat goede marketing nooit gebeurt vanaf eilandjes, maar door mensen die én hun specialisme, én het grote geheel snappen. En dat je dus ook niet bang moet zijn om als specialist je mond open te doen over strategische zaken. Ook als dat betekent dat je het oneens moet zijn met een of andere paarse broek met een dure MBA.

Specialisten blijven onmisbaar

Specialisten zijn nog steeds belangrijk in je team. Je hebt mensen nodig die een goede e-mail kunnen schrijven en daar automations voor in kunnen plannen. Je hebt SEO-copywriters nodig. En je hebt iemand nodig die snel een Google-campagne uit de grond kan stampen. En digital marketing is te ingewikkeld om dat allemaal aan een 'schaap met 5 poten' over te kunnen laten.

Heldere, creatieve geesten

Maar er is één ding dat belangrijker is dan kennis en kunde: heldere, creatieve geesten om je heen. Mensen die verder kijken dan hun specialistenneus lang is. Mensen die met ideeën komen. Mensen die het marketingvak, de klant, het product en de strategie snappen en dus ook buiten hun specialisme kunnen bedenken wat daar wel en niet bij past. Mensen die het gewoon tegen je zeggen als je uit je nek lult. Mensen waarmee je fijn samenwerkt en die zorgen dat jij zelf ook groeit.

Dit zijn mensen die je binnen wilt houden. Ook als ze na een jaar of 3 zijn uitgekeken op het bouwen van Hubspot-automations. Laat ze die kennis overdragen aan een nieuwe specialist en geef ze de kans om te groeien. Zich breder te oriënteren. Anderen te inspireren en dingen van jou/je manager over te nemen.

En zo groeit je bedrijf dus ook. Want je houdt ervaring, energie en creativiteit binnenshuis en je bouwt aan een team dat niet alleen je business, maar ook het marketingvak kent als zijn broekzak.

Dingen die je nu zou moeten doen

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(