Je kunt de ontwikkelingen in contentmarketing niet bijhouden. En dat is niet erg

Kun jij alle trends nog volgen?

De ontwikkelingen in marketing gaan snel. Als klein bedrijf heb je de middelen en mensen niet om alles bij te houden, als groot bedrijf mis je wendbaarheid. Dus hoe ga je om met een vak waarin je onmogelijk alle ontwikkelingen kunt volgen?

Eén van mijn favoriete rocknummers is You're Alright van Brant Bjork. Daarin bezingt hij een moment van existentiële crisis: na een optreden in een vreemde stad loopt hij, in kennelijke staat, doelloos rond en valt op zijn gezicht. Daar in de goot vraagt hij zich af wat hij in vredesnaam met zijn leven aan het doen is en waarom hij, na al die jaren hard werken, nog helemaal niets heeft bereikt.

Maar dan helpt een jongedame, door hem de Local Angel gedoopt, hem overeind. Zij luistert naar zijn verhaal en verzekert hem:

You know you're alright. Just take your time and stop chasing the light. You feel you're running out of time but you just begun your life.

Voor mij als ondernemer is dit liedje een ankerpunt geworden. Ik kom er bij terug als ik, uit ambitie, uit enthousiasme, door FOMO of door het totaal ontbreken van enig planningstalent, weer eens te veel hooi op mijn vork heb genomen en/of het gevoel heb dat ik achter de feiten aan loop.

Groei, groei, groei

Ik voel me thuis in het ondernemerschap en in contentmarketing voor ambitieuze IT-bedrijven, want ik houd van groeien. En voor voor ondernemers en marketeers is dat altijd het doel: groei, groei, groei.

Je wilt het altijd de tweede keer beter doen dan de eerste keer, en de derde keer weer beter. Als er een derde keer komt. Want als jij een beetje op mij lijkt, ben je tegen die tijd al lang weer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Want groei gaat lang niet altijd over geld. Meestal gaat het vooral over persoonlijke groei: jezelf verbeteren en nieuwe dingen leren.

In marketing gaat alles snel...

Je moet me de filosofische inleiding maar even vergeven. Wat ik wil zeggen is dit: in marketing gaat alles snel. Iedere week zijn er weer nieuwe dingen die je moet (of wilt) oppakken. Als contentmarketeer heb je (als het goed is) altijd creatieven om je heen die nieuwe dingen bedenken en ben je dus altijd aan het brainstormen over podcasts, beursstands en nieuwe technische oplossingen terwijl je ondertussen een hele zwik blogs, advertentiecampagnes, nieuwsbrieven en leadfunnels in de lucht aan het houden bent. En dan moet je ook dat boek van die nieuwe goeroe nog doornemen, die nieuwe data-tool uitproberen, dat webinar terugkijken en 1000 ongelezen nieuwsbrieven en blog-items scannen.

Herkenbaar?

Het is niet erg

En natuurlijk lukt dat niet. Want je bent ook maar een mens.

Je todo-lijst leidt een eigen leven, je leesvoer kijkt je verwijtend aan en je gezin vraagt zich af of je die laptop ooit nog dicht gaat doen. En ook al werk je je helemaal kapot, je zult nooit alle nieuwe ideeën en technieken kunnen implementeren in jouw marketingstrategie.

En dat is niet erg.

Het feit dat jij met zoveel ideeën rondloopt en de drive hebt om ze ook in de praktijk te brengen, dat jij al die blogs, boeken en webinars doorneemt op zoek naar dat ene stukje gouden kennis waarmee je je operatie weer een stap verder kunt brengen, dat betekent namelijk dat jij sowieso goed bezig bent.

Natuurlijk kun je het niet allemaal in de praktijk brengen. Ben je ondernemer, dan mis je de mankracht. Ben je marketeer bij een groter bedrijf, dan krijg je nooit iedereen mee in jouw snelheid. Dus ben je nooit zo data-driven, nooit zo omnichannel en nooit zo efficiënt als je zou willen. Daar kun je 's nachts van wakker gaan liggen. Je kunt ook naar Brant luisteren.

Of naar Confucius, die deze wijze woorden sprak:

"Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, als je maar niet stopt."

Kijk eens om je heen op het web. Ik durf te wedden dat je zo 20 bedrijven kunt vinden, ook onder je directe concurrenten, die veel minder vooruitstrevend met content bezig zijn dan jij. Hey, alleen al het feit dat je dit blog tot het eind hebt zitten lezen zegt al genoeg (tenzij je eigenlijk bezig was een landingspagina te optimaliseren of een mailcampagne te lanceren of zo. In dat geval: ga eens gauw terug aan het werk!).

Je kunt door een vreemde stad dwalen en wachten tot een aantrekkelijke vreemde het je vertelt. Je kunt het ook van mij aannemen: je bent goed bezig. Jij komt er wel....

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(