Ik ben tegen sliders en carrousels. De cijfers geven me gelijk.

Het is geen geheim dat ik een hekel heb aan sliders op websites. En toch kom je ze overal tegen.

In de strijd tegen de website-slider heb ik even wat cijfers verzameld om te laten zien dat we er echt, echt, echt mee moeten ophouden met zijn allen.

Deze post is uit 2018 en je zou denken dat de discussie inmiddels wel gevoerd zou zijn... Niet dus. Nog steeds landen er wireframes en web designs in mijn mailbox met sliders erin en nog steeds gaat het erover op de socials.

Dus, nog een keer, met nieuwe energie (en nieuwe research).

tl; dr

Klik hier voor een hypercompacte samenvatting (in een slider, natuurlijk) en stuur hem door aan iedereen die je kent:

Should I Use A Carousel?

Slecht voor SEO

Ik begin even met Search Engine Land, waar Harrison Jones research presenteert waaruit blijkt dat sliders niet alleen rottig zijn voor de gebruiker (de conversies zijn echt dramatisch), maar ook voor SEO. Hij presenteert ook een paar alternatieven.

Homepage Sliders: Bad For SEO, Bad For Usability
One of the most prevalent design flaws in B2B websites is the usage of carousels. or sliders, on the homepage. Carousels are an ineffective way to target us

Thijs de Valk van SEO-goeroe-toko Yoast vat nog veel meer research en expertcommentaren samen en geeft ook een paar goede adviezen:

Sliders suck and should be banned from your website
Sliders are SEO and conversion killers. We said it before and will say it again: they don’t work. Rethink your slider/carousel. Here’s why!

Nederlands onderzoek naar conversies

AGConsult heeft eigen data verzameld van Nederlandse en Belgische cases (en er een video over gemaakt):

Slider of carrousel op je website? Geen goed idee!
Heb of wil je een slider of carrousel op je website? Lees dan dit artikel.

Usability-onderzoeken

The post that started it all uit 2013:

Carousel Interaction Stats - June 2013 Update | Erik Runyon
Home of Erik Runyon. Technical Director for Marketing Communications at the University of Notre Dame.

Nielsen Norman deed onderzoek naar verschillende manieren om je aanbod op je website aan de man te brengen. Sliders scoorden niet best.

Auto-Forwarding Carousels, Accordions Annoy Users & Reduce Visibility
The user’s target was at the top of the page in 98-point font. But she failed to find it because the panel auto-rotated instead of staying still.

En nog een van de tijdloze klassiekers over sliders, van Adam Fellowes:

The Rise of the Carousel

En nog een goed stuk over het ja (soms, onder voorwaarden) en nee (meestal) van sliders voor usability:

Are sliders and carousels good or bad in web design?
Sliders, or as I like to call them, interactable ghost towns, are common in websites, especially ones built with WordPress because there so easy to add. But if they’re so modern and common…

Kantoorpolitiek

Tot slot nog een kort, puntig stukje over het waarom van die waardeloze sliders (het is een makkelijke manier om iedereen zijn content-zin te geven) en hoe je dat politiek kunt oplossen:

Rotating offers: The scourge of home page design - Widerfunnel
Learn how to identify the components of your website that are hurting your conversion rates and revenue and implement changes.
Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(