Hoe de illusie van meetbaarheid je bakken met geld kost

Het grote voordeel van digital marketing is dat je alles kunt meten. Toch?

Het is een veelgebruikt argument om digitale marketing te verkopen, intern en aan klanten. Maar wie ooit een poging gedaan heeft om alle online marketingcommunicatie van een bedrijf op basis van data op effectiviteit te beoordelen weet dat het zo simpel allemaal niet is.

De realiteit is dat de 'wet van de 50%' (het aloude adagium dat 50% van je advertentiebudget sowieso weggegooid geld is, maar dat je alleen niet weet welke helft) voor digital nog onverkort van kracht is.

Will Critchlow, een collega van Tom Capper bij Distilled in Londen, die ik vorige week al even aanhaalde, schreef er een mooi stuk over op het blog van Moz. Hij pleit, net als Capper, voor een aanpak waarbij we ons niet concentreren op de meetbaarheid van de vierkante millimeter, zoals het bijhouden van last-click conversies, maar waarbij we ons concentreren op de big picture van het onderhouden van ons online merk. Daarbij zullen we, nu en in de verre toekomst, moeten accepteren dat er altijd een grijs gebied zal zijn tussen branding en conversie, waarin we niet precies weten welk effect onze content heeft.

The Biggest Mistake Digital Marketers Ever Made: Claiming to Measure Everything
If all your analytics and data tools were suddenly taken away, would the value of your work disappear, as well? Will Critchlow dives into a thoughtful examination of how to prove the worth of results that you can’t measure and report on.
Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(