Alleen klootzakken doen aan SEO

seoDiensten en producten zoeken via Google. Vaak gaat het goed. Maar als lokale ondernemers hun SEO niet serieus genoeg nemen, laten ze het speelveld aan… minder sympathieke personen.

Het was zondagavond op de Noorder Veluwe. Mijn bungalow aldaar had al eerder wat problemen met de afvoer gehad en het lokale loodgietersbedrijf had me al een paar keer uit de brand geholpen. Naar tevredenheid. Op een herfstige zondag regende het de hele dag. Keihard. De riolering kon het niet aan en het water, op zoek naar het laagste punt, spoot in de kelder uit de afvoer van de verwarmingsketel.

Tot je enkels in het water

Het gezellige campinggevoel: laarzen aan, tot je enkels in het water en met emmertjes en bakjes in de weer om waterschade zo veel mogelijk te voorkomen. De moderne mens doet dat met één hand, want de andere bedient de mobiele telefoon.

‘Loodgieter Hattem spoed’

En toen gebeurde er iets raars. De storingstelefoon van mijn vaste loodgieter werd niet opgenomen. En een kwartier later nog niet. En ik ondertussen maar heen en weer soppen met emmers rioolwater. Wat doe je dan? Dan Google je ‘Loodgieter Hattem spoed’. Phew, gelukkig: er zijn heel veel sites die je onmiddellijk hulp beloven. Ik begin bij de bovenste. Ik kan op de landingspagina direct doorklikken naar een 0800-nummer. Ik krijg een bandje dat meldt dat het nummer niet bereikbaar is. Ondanks de belofte: ’24/7 bereikbaar, binnen 30 minuten ter plaatse’.

Waardeloze sites

De volgende dan. Een site die keurig responsive is laat me een knop zien waarmee ik een offerte kan aanvragen. Een offerte. Gezien de laag water die inmiddels in mijn kelder staat lijkt dat me een gepasseerd station. De volgende. Weer een offerteformulier. Sterker nog: het lijkt me precies dezelfde site met een ander logo. En zo gaat het door, 0800-nummer na 0800-nummer en waardeloze site na waardeloze site.

Niet getreurd, het nabije Zwolle heeft ook loodgieters. Teleurstellend weinig, dat wel. En geen enkele ervan duikt op in Google. En ook voor ‘loodgieter spoed’ vindt Big G ze niet, hoewel ze in Palo Alto toch goed op de hoogte zijn van mijn woonadres en huidige locatie. DeTelefoongids.nl heeft ze wel, maar geen enkele ervan heeft een 24/7 storingsnummer op de site staan. Tenminste, niet dat zo dat ik het kan vinden op mijn mobiele scherm. Terug naar de 0800-nummers dus.

Ergens in de buurt van [RUISSSS]

Uiteindelijk krijg ik een loodgieter aan de lijn. Nauwelijks verstaanbaar boven het geraas van zijn dieselbus vertelt hij me dat hij ergens in de buurt van [RUISSSS] rijdt en dat hij dus onmogelijk naar Hattem kan komen. Maar hij heeft een nummer dat ik kan bellen. Ik schrijf het op. Het begint met 010 en ik krijg inderdaad een Rotterdamse dame aan de lijn. Zij belooft me dat er ‘over ongeveer drie uur’ iemand bij me is. Voorrijkosten: 130 euro. Ondertussen is er geen enkele aanwijzing dat de regen gaat ophouden.

Nog drie uur emmers vullen

Nog drie uur emmers vullen. En dan 130 euro betalen, nog voordat er iets aan mijn riool gedaan is. Het geeft me in ieder geval tijd om na te denken. Wat gaat er hier mis? Hoe komt het dat ik, na heel lang heen en weer klikken en talloze doodlopende wegen, via via de dienst moet vinden die ik zoek? En dan ook nog duur en van lage kwaliteit? Terwijl er aan mijn zoektermen echt helemaal niks mysterieus is. Ik zoek een loodgieter. In Hattem. Met spoed. Duidelijker kan een klantvraag niet zijn.

Concurrentie

En dan kom je terug bij de vraag: wat is marketing eigenlijk? Marketing is het scheppen van waarde. Je weet wel, Kotler en de 4 P’s en zo. Je kunt dus niet alleen maar met de P van promotie bezig zijn en de rest vergeten. Want dan stort je waardeketen in elkaar. In een markt met gezonde concurrentie kost je dat onmiddellijk de kop. En daar zit hem denk ik de crux.

Alleen klootzakken?

Is SEO het terrein van mensen die alleen maar bezig zijn met traffic binnenhalen en zich nauwelijks om de achterliggende waarde bekommeren? Ik geloof dat niet. Google maar eens op een term waar veel concurrentie op zit. ‘Vakantie Turkije’ of zo. Dan krijg je allemaal echt nuttige resultaten. Nee, de goede SEO’s (en ik ken er genoeg) zijn aan het werk voor goede merken die waarde bieden. De klootzakken zijn op zoek naar zoektermen met weinig concurrentie, klatsen een minimale site in elkaar en kijken wat er binnenkomt. Blijkbaar zijn er genoeg ondernemers die het niet erg vinden om zo hun brood te verdienen.

En de echte lokale bedrijven?

En hoe zit het dan met de Zwolse en Hattemse loodgieters? Hebben die genoeg klanten? Of zijn dit bedrijven die de omgekeerde fout maken: zij hebben wel waarde te bieden, maar brengen die niet voldoende onder de aandacht. Mijn eigen loodgieter is de beste aanbieder in deze markt. En ook nog eens de goedkoopste. Maar hij eindigt op plaats 9 voor deze zoekactie. De conclusie moet dus zijn dat lokale bedrijven met een goed product zich nog te weinig bekommeren om de zoekmachines. Zo laten ze de klootzakken veel te veel ruimte.

In de kerk

O, en ik zal jullie nog even vertellen hoe het verhaal afliep. De storingsmonteur van mijn vaste loodgieter belde me na anderhalf uur terug. Ik zegde die andere loodgieter af, de monteur kwam langs en we ontstopten samen het riool. Zijn telefoon was uit omdat hij in de kerk was. De enige twee uur van zijn storingsdienst dat hij niet direct bereikbaar is.

Het was zondagavond op de Noorder Veluwe.

P.S.

Het voorval dat ik beschrijf speelde zich af in het najaar van 2015. De Google top-10 voor deze zoekterm is sindsdien behoorlijk veranderd. Dit stuk gaat dus niet per se over de bedrijven die nu hoog staan voor deze zoekterm.

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?

2 Replies to “Alleen klootzakken doen aan SEO”

  1. Hey Bouke, lastig verhaal man. Over het scheppen van waarde gesproken: je mist de [link] na ‘Kotler’.

Comments are closed.