Social media zijn openbaar, en dus in principe 'gratis data'. Maar het effectief bij elkaar zoeken en analyseren van die data vraagt tijd en vaardigheden. AdEspresso maakte een stappenplan voor het snel analyseren van de concurrentie op social.
Een social media-concurrentieanalyse helpt je om te bepalen welke content je moet maken (en, vooral ook, welke niet). Je krijgt inzicht in de sterke en zwakke punten van je concurrenten op social media en de rest van het contentlandschap.
Ondertussen ontdek je met een beetje mazzel ook nieuwe kansen en bedreigingen voor je bedrijf.
De belangrijkste conclusies van dit artikel zijn:
- Analyseer je concurrenten op sociale media, zo leer je waardevolle dingen over je doelgroep en hun voorkeuren.
- Content-ideeën jatten bij de concurrent is zeer efficiënt.
- Engagement-data van de content van de concurrent is een goede benchmark voor het beoordelen van jouw eigen socialmediamarketing-inspanningen.
- Een concurrentieanalyse helpt je om hiaten in je eigen social media-strategie te vinden en mogelijke bedreigingen voor je merk op social te identificeren.
- Door regelmatig een concurrentieanalyse te doen, kun je je social media strategie voortdurend verbeteren en inspelen op veranderingen in de markt.
Lees het hele artikel hier: