Als Mark Schaefer spreekt, dan luister ik. Dus nodig ik je uit om, in zijn voetstappen, even goed na te denken over je marketingbudget. Want je denkt dat je taak als marketeer is om content en campagnes online te gooien. Maar dat is te beperkt.
In dit artikel benadrukt Schaefer nog eens dat bijna alles marketing is en dat het succes van je bedrijf afhangt van allerlei factoren die helemaal niets met content en campagnes te maken hebben.
Hier zijn de vijf belangrijkste conclusies:
- Marketing en content zijn zinloos als je product niet verkrijgbaar is of het te duur is om te vervoeren
- Elk onderdeel van je bedrijf dat de klantreis beïnvloedt - zoals inkoop en HR - maakt deel uit van je marketing
- Het succes van een website wordt niet alleen bepaald door content en SEO, maar ook (vooral) door snelheid functionaliteit
- Het is dus essentieel om een bedrijfscultuur te creëren waarin de klantervaring centraal staat. Ook dat is gedeeltelijk een taak voor jou als marketeer
- De rol van de CMO verandert naar CXO (Chief Experience Officer - we hebben weer een buzzword), met focus op het optimaliseren van de klantbeleving in de hele organisatie
Food for thought.
Lees het hele artikel hier: