(Nog een keer) over links plaatsen op LinkedIn: de kracht van de 'combinatiepost'

Links plaatsen op LinkedIn is slecht voor je bereik. Althans, dat is het verhaal dat de meeste goeroes (inclusief ondergetekende) je vertellen. Maar nieuw onderzoek werpt nieuw licht op deze absolute content-waarheid.

Ik ben heel druk met/op LinkedIn, maar ik beloof je dat niet ieder blog vanaf nu over LinkedIn gaat, hoor. Aan de andere kant: LinkedIn is wel de plek waar de B2B-bedrijven meestal hun leads moeten gaan halen en dus ook hun content plaatsen. Het is dus waarschijnlijk ook voor jou relevant om te weten welke content het daar goed doet...

En wat betreft het plaatsen van links in LinkedIn-posts heb ik wat interessante nieuwe kennis opgedoken.

Linken vanaf LinkedIn: ja oder nein?

Naar aanleiding van dit blog van mij, over het plaatsen van links op LinkedIn werd ik door Hugo Louter getagd op deze post.

De algemene consensus is dat het linken naar een externe webpagina vanaf LinkedIn slecht is voor je bereik. LinkedIn, zo is de gedachtegang, wil mensen zo lang mogelijk op het platform houden en zou posts die linken naar externe content dus 'naar beneden drukken' in de timeline. En de theorie lijkt aardig te kloppen met de praktijk (hoewel er veel meer factoren zijn die het bereik van een post bepalen, zie daarvoor het uitstekende LinkedIn Algorithm Report van Richard van der Blom of de infographic-versie die Katrin Wietek ervan maakte).

Maar Hugo, freelance online marketeer en content-data-dashboard-bouwer, blijkt al een tijdje data te verzamelen over verschillende soorten LinkedIn-posts. Veel van zijn bevindingen kloppen met wat ik eerder meldde, maar één ding valt op: van alle soorten posts doen 'combinatieposts' het het beste. Dit zijn posts die een link naar een website bevatten, maar ook een uitgebreide tekst en een afbeelding.

Tekst, tags en absolute wijsheden

Ik merkte dit zelf al toen ik mijn artikel op LinkedIn plaatste met een uitgebreide toelichting en een aantal tags naar mensen die betrokken waren bij de discussie. Engagement kwam snel op gang en de post deed het net zo goed of zelfs beter dan posts zonder link.

Zo zie je maar: zodra je absolute wijsheden gaat verkondigen over algoritmen waarvan je niet precies weet hoe ze werken (en die bovendien dagelijks veranderen), komen er altijd weer data langs die toch net weer een ander verhaal vertellen.

Meer data op komst

Hugo meldt (o, cliffhanger!) dat hij binnenkort op zijn blog meer onderzoeksresultaten publiceert. Ik ben heel benieuwd wat hij nog meer ontdekt heeft. De komende tijd experimenteer ik in ieder geval ook met combinatieposts. Ik houd je op de hoogte van mijn resultaten!

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(