Expertise

Webteksten voor IT-bedrijven: wat wil je met je nieuwe website bereiken?

Nieuwe website

Een nieuwe website of een nieuwe set webteksten voor je IT-bedrijf is vaak aanleiding om opnieuw na te denken over je merk, je proposities, je klanten en je tone of voice. Sommige mensen vinden dat geweldig, voor sommigen is het een tijd van grote stress, maar hoe dan ook: er gebeurt iets.

Ik maak webteksten voor IT-bedrijven en ik heb daar inmiddels veel ervaring in. Maar een nieuwe site (of de revisie van een bestaande) houdt veel meer in dan alleen maar teksten schrijven.

Webteksten IT-bedrijf? Eerst content, dan design

Het is heel verleidelijk om te beginnen met een mooi design. Dat is tenslotte het aspect van je nieuwe website dat het meest in het oog springt. Maar waar is zo’n website eigenlijk voor? Om je gebruikers, prospects en klanten van relevante informatie te voorzien. Ik ga dus, het liefst voordat de designer aan het werk gaat, met mijn opdrachtgevers zitten om te bepalen welke content er op de site moet komen, hoe bezoekers die gaan vinden en wat we nodig hebben om die content te laten zien. Zo voorkom je dat je ‘nog iets pakkends voor in dat kader op de homepage’ moet bedenken, terwijl je je gloednieuwe whitepaper niet kwijt kunt omdat je geen landing page hebt laten ontwerpen. En ja, dat gebeurt IT-bedrijven nog steeds.

Wat wil je met je nieuwe website bereiken?

Als je het over webteksten hebt, dan heb je het over doelen. Wat wil je dat bezoekers doen als ze je webpagina gelezen hebben? Voordat ik webteksten maak voor een IT-bedrijf, verzamel ik deze informatie. Zodat ik bezoekers de goede kant op stuur.

Persona’s, proposities en klantreizen

Niet alle bezoekers zijn hetzelfde. Daarom stippel je, voordat je aan je webteksten begint, voor iedere soort klant (persona, met een hip marketingwoord) een ‘reis’ uit over je site. Waar komen ze binnen? Wat willen ze weten? Wat moeten ze doen als ze geïnteresseerd zijn? En, niet onbelangrijk, welke proposities en producten horen bij deze vragen? Zo maak je klantgerichte websites.

Techniek: kies het juiste CMS en richt je processen in

Ik ben dan misschien geen IT-consultant meer, over het kiezen van software kan ik, gevraagd en ongevraagd, nog best een mening hebben. De technische mogelijkheden van je CMS en de processen die je daar omheen bouwt hebben directe impact op je marketingsucces. Het kan dus geen kwaad om daar eens bij stil te staan, voordat je gewoon voor je favoriete systeem gaat of voor wat er toevallig al eens een keer is aangeschaft.

Data verzamelen

Een nieuwe site betekent meestal ook opnieuw nadenken over analytics en KPI’s: hoe gaan we bepalen of onze site doet wat hij moet doen, en hoe richten we dat technisch in? Dat laatste is gelukkig niet zo ingewikkeld meer, maar je moet alsnog strategische keuzes maken.

Geen SEO-waarde weggooien

Last but not least: voordat je een nieuwe site en nieuwe webteksten gaat maken, wil je weten welke SEO-waarde de oude pagina’s hebben. Zelfs met gratis SEO-tools is dat vrij makkelijk in kaart te brengen. Door goede ‘redirects’ te maken kun je de waarde van je oude content grotendeels meenemen naar je nieuwe content en gooi je dus geen Google-autoriteit weg.

Verder praten over teksten voor de nieuwe website van je IT- of techbedrijf? Mail me of bel me