'AI gaat alles veranderen': je las het bij mij ook al een paar keer. En het is volgens mij 100% waar (anders zou ik het niet opschrijven). Alleen, het is een nogal abstracte uitspraak. Dus pak ik 7 marketingprocessen die door AI gaan veranderen en kijk ik hoe die verandering eruit kan gaan zien.
Dit is geen alarmistisch paniekbericht. Want het feit dat 'alles' gaat 'veranderen' betekent wat mij betreft echt niet dat alles naar de knoppen gaat en/of dat wij daar als contentmakers en marketeers geen invloed op hebben. In tegendeel: wij zijn juist in de positie om veranderingen vorm te geven, omdat wij het voor een groot deel zijn die het internet - en dus de wereld - vormgeven.
Ja, zo had je er nog niet vaak over nagedacht of wel? Tijd voor een gifje, zodat je je even kunt heroriënteren op je positie in het heelal.

Proces 1: marketing automation
Deze ken je. En gebruik je waarschijnlijk al, al is het vaak een duur woord voor e-mailmarketing. De grenzen ken je inmiddels ook: de mythe dat het automatisch uitsturen van een serie van 6 geautomatiseerde mails je een continue stroom van nieuwe klanten oplevert, is wel zo’n beetje busted. Maar met een nieuwe visie hierop (minder gericht op leadgeneratie, meer op relevantie en relaties opbouwen), en in combinatie met nieuwere technologieën zoals AI-content, kun je er zeker leuke dingen mee doen.