Copywriter IT: bij mij mag je alle vaktermen gebruiken

Als copywriter IT maak ik IT-kennis begrijpelijk, praktisch en toepasbaar. Daarmee haal jij nieuwe klanten binnen.

Als copywriter werk ik alleen met bedrijven die IT-diensten, software, hardware of development aanbieden aan andere bedrijven. B2B IT-bedrijven zoals dat van jou dus. De hele week doe ik niet anders dan schrijven over IT. En dan heel specifiek: het begrijpelijk, praktisch en toepasbaar maken van IT-kennis voor niet-IT'ers.

Want je verkoopt je technische verhaal al lang niet meer aan mede-techneuten. IT is voor ieder bedrijf een strategische investering geworden, met verstrekkende gevolgen voor de hele bedrijfsvoering.

IT-copywriter voor HR en CEO

Vroeger verkocht je IT als IT'er aan andere IT'ers. Dat waren de tijden dat 'de jongens van IT' hun ding deden op een eigen verdieping en business en directie zich er niet mee bemoeiden. Omdat het 'allemaal heel ingewikkeld' was.

Die tijden zijn voorbij. IT is niet meer faciliterend, het is mission critical in bijna iedere business. Steeds meer van het 'harde' technische werk verdwijnt naar infrastructuur- en cloudpartners (misschien ben je er wel zo eentje?) en de nadruk komt steeds meer te liggen op het 'enablen' van businessprocessen en innovatie.

Dat betekent voor mij als IT-copywriter dat ik me met hele andere doelgroepen bezighoud dan een paar jaar geleden. Ik leg HR-managers uit wat low-code inhoudt en ik schrijf blogs over data-analyse die voor CEO's bedoeld zijn.

Standaard bouwblokken

Jarenlang was ik zelf developer en softwareconsultant. En in mijn 20 jaar als copywriter hielp ik al heel veel IT-bedrijven. Door die ervaring heb ik inmiddels een setje 'standaard bouwblokken' voor IT-teksten achter de hand. Dat betekent dat je gewoon tegen me kunt zeggen: 'voeg hier maar een lijstje in met de voordelen van cloud versus on-prem'. Of: 'noem hier de verschillen op tussen no-code en klassieke developmentprojecten'.

Dat zorgt dat we heel snel samen content kunnen maken. Veel sneller dan met een niet-IT-copywriter. Maar het betekent niet dat je standaardteksten krijgt. Want juist omdat je mij veel van de inhoud niet hoeft uit te leggen (er zijn trouwens echt wel dingen die ik niet weet - ik daag je uit om die te vinden en me iets nieuws te leren), kunnen we ons bezighouden met jouw visie en de dingen die uniek zijn aan jouw product.

Tone of voice: hoe klinkt jouw IT-bedrijf?

En over uniek gesproken: op het internet staan best wel veel teksten (oorverdovend understatement-alarm gaat af) dus is het niet makkelijk om op te vallen. We werken dus niet alleen samen aan de inhoud, maar ook aan de vorm. Ieder stuk dat je publiceert is een kans om op te vallen, maar dan moet je dat wel durven. Ik schrijf dus het liefst scherp en een beetje polariserend en ik daag jou uit om een uitgesproken mening te hebben. Want dat is het soort teksten dat online scoort.

SEO en vindbaarheid

Een tekst die niet gevonden wordt, wordt ook niet gelezen. Daarom optimaliseer ik teksten altijd voor vindbaarheid. En dan bedoel ik niet alleen zoekmachineoptimalisatie (SEO), maar ook vindbaarheid op je eigen site en social media. Ik gebruik in titels, intro's en samenvattingen de woorden waar jouw doelgroep 'op aanslaat'. Zo trek je altijd de aandacht van de juiste lezers.

Prijzen weten? Die vind je op de pagina 'Wat kost een IT-tekstschrijver?'

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(