De slechtste landing page aller tijden

De beste manier om je marketingbudget te verspillen is om dure advertenties te koppelen aan een slechte (of helemaal geen) landing page. Gisteren kwam ik een voorbeeld tegen dat te treffend was om niet met jullie te delen.

De beste manier om je marketingbudget te verspillen is om dure advertenties te koppelen aan een slechte (of helemaal geen) landing page. Gisteren kwam ik een voorbeeld tegen dat te treffend was om niet met jullie te delen.

Ik hou niet van naming and shaming, dus ik anonimiseer het voorbeeld even. Ik was op zoek naar een bepaald, nogal duur, computeronderdeel, dus ik toetste een zeer specifieke combinatie van zoektermen in. De organische resultaten bestonden vooral uit blog posts en reviews, maar ik was op zoek naar een kooplink ('Hallo, ik ben een klant!' - dat idee…).

Een winkel met een dichte deur

Gelukkig was er een sponsored link die me beloofde wat ik nodig had. Een webshop, gespecialiseerd in het soort spullen (barebone computers) dat ik nodig had. Een relevante advertentie dus. Mooi werk: KLIK.

Dit is wat ik op mijn telefoon te zien kreeg:

landing page voor conversie adwords

Ik weet niet precies wat er mis is met deze pagina, maar het lijkt erop dat er ofwel een overlay gemaakt is ('Deze site gebruikt cookies'?, 'Like ons op Facebook'? Wie zal het zeggen…) die op mobiel niet weg te klikken is, ofwel dat de site gewoon gecrasht is. In ieder geval stond deze klant, met zijn serieuze aankoopplannen, voor een dichte winkeldeur.

AdWords is duur

In beide gevallen is het een dom idee om een AdWords campagne door te laten lopen, vooral op een zoekterm die 31 cent per klik kost. De moeite meer dan waard als je voor iedere honderd kliks een product van 600 euro verkoopt, maar weggegooid geld als je je klanten wegjaagt.

De regels, nog een keer

Gooi je geld tegen een online advertentiecampagne aan, denk dan aan de volgende punten:

  1. Zorg dat je site in de lucht is en werkt. Check dit regelmatig. Het klinkt als een open deur, maar dat is het voor veel bedrijven niet...
  2. Zorg dat je site het ook doet op mobiel. De cijfers die je erover leest lopen uiteen, maar je kunt ervan uitgaan dat vrijwel iedereen op enig moment in het aankoopproces zijn telefoon of tablet gebruikt. Zorg dat je je klant op dat moment niet kwijtraakt
  3. Vang je klant op op een relevante landingspagina. Ik heb in Google precies ingetypt wat ik wil, dus laat me nu niet nog een keer zoeken, want als ongeduldige webwinkelaar ben ik allergisch voor dubbel werk. Geef je me wat ik wil echter op een presenteerblaadje, dan trek ik met veel plezier mijn portemonnee.
Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(