Home

Weekblog 6 (Week 9, 2020): over hoe ik zelf een beetje te agile ben en de markt voor content-aanpakkers

Weekblog 6 (Week 9, 2020): over hoe ik zelf een beetje te agile ben en de markt voor content-aanpakkers

Wat voor website heb je als dienstverlener eigenlijk nodig? Een vraag waar ik me deze week - uit eigenbelang - over heb gebogen. Niet dat ik het antwoord weet, maar goed. En ondertussen loopt de opdrachtenmolen lekker warm. Het was weer een heerlijke creatieve week.

Deze week heb ik veel offertes gemaakt en met potentiële nieuwe klanten gepraat over hun projecten. Een terugkerend thema daarbij is de behoefte aan wat ik maar even ‘strategisch doorpakken’ zal noemen.

Lukraak typen / alles dooddenken / iets ertussenin

Er zijn overal mensen die een prima stukje kunnen tikken. En er zijn ook mensen die de hele zaak strategisch goed in hun hoofd hebben. Maar wat je bij content nou juist nodig hebt, is iets daar tussenin. Zomaar lukraak beginnen te typen, iedereen begrijpt dat dat niet werkt. Maar jaren vooruit plannen heeft ook geen zin. Omdat je niet precies weet wat er dan wel werkt, en omdat dat gewoon veel te veel tijd en energie kost. Daar komt de agile aanpak van content kijken. Goed nadenken over wat je wilt bereiken en wat je wilt maken, maar dan vooral lekker aan de gang gaan en zo snel mogelijk leren. Is het gesprek daar eenmaal aangeland, dan word ik altijd heel gelukkig. Nou hopen dat een paar van die offertes in het goede bakje vallen en ik voor die leuke klanten aan de slag kan.

(Trouwens, ik spreek ook veel mensen die het wel allebei in zich hebben. Maar die hebben het over het algemeen veeeeeel te druk, omdat het werk als vanzelf uit alle hoeken en gaten van de organisatie op hun bureau landt. Deze mensen kan ik makkelijk helpen, door ofwel een stuk organisatie, ofwel een stuk creatie over te nemen)

Als dienstverlener heb je eigenlijk 2 websites nodig

Over agile gesproken: voor mijn eigen site doe ik het natuurlijk helemaal fout. Ik begin aan drie dingen tegelijk en maak vervolgens niets af… Met als gevolg dat jij, voor de zoveelste week op rij, naar hetzelfde kale prototypeblogje zit te kijken. Dat heeft gedeeltelijk te maken met hoe mijn hoofd werkt, maar gedeeltelijk ook met het dubbele doel van een website.

Wat wil je als dienstverlener - ZZP, MKB, of nog iets groter - bereiken met je site? Volgens mij zijn dat twee dingen:

  1. Salesondersteuning. Hierbij wil je dat mensen, zodra ze via referenties over je horen of iets van je zien langskomen op social media, op je site kunnen zien wie je bent, wat je doet en - vooral - dat je een betrouwbare partij bent.
  2. Leadgeneratie. Hierbij gebruik je je site vooral om mensen aan te spreken die jou nog niet kennen. Het aantrekken van verkeer via social, advertising en SEO is hier de allerbelangrijkste factor.

Voor het eerste doel concenctreer je je op het laten zien van je expertise, je diensten en je portfolio. Voor het tweede ben je primair bezig met informatieve content, zoals blogs en gecureerde links. Nou was ik dus begonnen met het bouwen van een portfolio, toen ik afgeleid raakte door mijn behoefte om makkelijker meer content te kunnen maken voor doel 2. Want één van de dingen waar ik nog nooit echt een goede oplossing voor heb gevonden is het cureren van links op mijn blog. Iedereen kent het idee: je leest een blog, bekijkt een video of luistert een podcast en wil die vervolgens delen. Een perfecte manier om al je kanalen te vullen zonder altijd maar op je eigen trommel te roffelen.

SEO en autoriteit

Er zijn hiervoor enorm veel tools, maar de meeste richten zich op curation voor social media (ik gebruik Buffer), of hebben een eigen platform (zoals Scoop.it en Flipboard). Maar curation is het effectiefst als je het op je eigen site doet. Want daar zien mensen je huisstijl, klikken ze door naar je andere content en kun je een poging wagen nieuwsbrief-abonnees van ze te maken. En je werkt aan je SEO, doordat je snel een site kunt vullen met relevante pagina’s, die je weer kunt laten terugverwijzen naar je pillar pages. Dus neem je de link naar de content die je wilt delen, zet je die op je eigen site, voorzie je hem van je eigen duiding en plan je het bericht in voor publicatie, waarna het automatisch wordt doorgezet naar je socials.

Alle plugins getest. Allemaal gezakt

Alleen, dat is nogal wat werk… Je bent met zo’n stukje al gauw een kwartier bezig. Curation voor een hele week (5-10 links) neemt dus een behoorlijke hap uit je ochtend. Dat is in theorie niet erg. Content maken is noodzakelijk, dus mag het ook tijd kosten. Maar het is mentaal nogal moeilijk om iedere week twee uur vrij te maken voor een repetitief klusje, terwijl je ook geld aan het verdienen zou kunnen zijn. En dus doe je het niet, en gooi je de links gewoon weer direct in je Buffer terwijl je website-verkeer blijft mislopen.Ook hiervoor zijn natuurlijk oplossingen. Een dozijn WordPress-plugins belooft dit probleem voor je op te lossen en curation op je WordPress-site pijnloos te maken. Ik heb ze allemaal getest. De een werkt beter dan de ander, maar al met al slagen ze er niet in om website-curation echt makkelijk te maken.

Van nul af beginnen

Het voordeel van een helemaal nieuwe site, die je helemaal vanaf nul opbouwt, is dat je ook helemaal opnieuw over dit soort dingen na kunt denken. Dat ben ik nu dus aan het doen. Het doel is om tot iets te komen dat aan een link en een kort tekstje van mij genoeg heeft om een net curation-stukje te genereren, op de geplande datum te publiceren en automatisch door te zetten naar mijn social media. De eerste experimenten, hier lokaal op mijn computer, zien er veelbelovend uit. Het beste lijkt het tot nu toe te werken om een Excelsheet als databron te gebruiken, en om dan in de code uit iedere regel van de sheet een curation-pagina te genereren. Dat klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk is het in het Gatsby-framework dat ik gebruik redelijk eenvoudig. De devil zit, zoals dat altijd gaat, in de details. Maar dat is een kwestie van doordouwen.

En o ja, ik moet ook nog werken…

Verder staan de komende week het afronden van een intranetsite over projectmanagement, een customer journey-workshop, de 5e editie van 038 Digital, een cursusdag voor Leaped en een interview over AI in bedrijfsprocessen op het programma… Dat wordt weer hard werken, veel kilometers, maar genieten.

Volgende week in Het Grote Verhaal

O, trouwens: vraag je je - met al mijn gezwatel over het bouwen aan deze site - af of jij als marketeer ook moet leren programmeren? Het antwoord op die vraag ben ik aan het opschrijven voor Het Grote Verhaal van maart.

Tot volgende week,

Bouke

/>