Home

Weekblog 4 (Week 6, 2020): Het Project

Weekblog 4 (Week 6, 2020): Het Project

Datamodellen, schrijfworkshops, twee events en eindelijk de administratie (iets) meer automatisch. Nou ja, de week was in ieder geval verre van saai.

Het leukste van deze week? Gisteren gaf ik voor de tweede keer een schrijfworkshop bij een klant in Rotterdam. Een organisatie vol met zeer hooggeschoolde specialisten, met een bijzondere visie op hun werk en de maatschappij, wil heel graag dat hun eigen mensen meer ‘naar buiten’ gaan met die visie. Daarom mocht ik voor de tweede keer langskomen om een groep te trainen in het schrijven van pakkende blogstukken.

Een aantal van de deelnemers was al eerder geweest, maar dat is bij deze workshop geen probleem. Ik heb hem namelijk zo opgebouwd, dat iedereen aan het eind naar buiten loopt met een afgerond artikel. Vandaar de opmerking van een van deze deelnemers: “Als je hem een derde keer komt geven, kom ik gewoon weer.”

Dit is echt het deel van mijn werk dat ik gratis ook nog zou doen.

En gedurende deze zonnige vrijdagmiddag landden er twee nieuwe opdrachten in mijn mailbox. Life can be good.

Modellen bouwen die het ook echt doen…

Ondertussen ben ik bij mijn klant in het Hoge Noorden druk bezig geweest met het slaan van de inhoudelijke brug tussen business en IT. Want processen tekenen en domeinmodellen bouwen is leuk en geeft inzicht, maar uiteindelijk moet er software gebouwd worden. Het was dus een kwestie van aan beide kanten goed luisteren: naar de wensen van gebruikers, en naar de behoeften van ontwikkelaars. Een balanceeract, waar creativiteit en empathie voor nodig zijn. Zeker als je niet fulltime aanwezig bent in de projectruimte best een uitdaging, en dus leerzaam. En ik geloof dat we nu klaar zijn om een eerste iteratie van de software te gaan neerzetten, op basis van een solide proces- en datamodel dat bij zijn eerste aanraking met de realiteit niet al te veel deuken en breuken zal oplopen.

Omnichannel, again

OmnichannelX 2020 komt eraan, in juni. Als ‘Dutch communications liaison’ (heerlijk hè, die Engelse functietitels) ben ik bezig interviews te maken met een aantal van de Nederlandstalige sprekers op dat congres. En iedere keer als je gesprekken gaat voeren over omnichannel, blijkt weer op hoe ontzettend veel verschillende manieren je tegen dat onderwerp aan kunt kijken. Vanuit de techniek, als organisatievraagstuk, als user experience-ontwerper, maar ook puur als copywriter… Voor iedereen betekent ‘omnichannel’ weer net iets anders. Maar dat het belangrijk is, daar is iedereen het inmiddels wel over eens.

Overigens, toen ik vorig jaar sprak op het congres ben ik zelf ook geïnterviewd (in het Engels). Dus check dat uit, als je het nog niet gelezen hebt.

038 Digital: marketing automation

En als we het toch over events hebben: 3 maart is het weer 038 Digital, het kwartaalevent over digital marketing waar iedere keer meer mensen op af komen, ondanks het feit dat ik het presenteer. De strijd om de begroting rond te krijgen, met de benodigde sponsordeals, is nog in volle gang maar het eerste event staat alweer dus. En met een onderwerp dat me na aan het hart ligt. Alle info staat op de site. Inschrijven kan via Eventbrite.

Het Project…

Maar ondertussen ligt er nog steeds dat andere project, dat ik al een jaar of twee voor me uit schuif: het automatiseren van mijn administratie. Iedereen weet inmiddels dat je voor weinig geld met allemaal slimme tools je administratie grotendeels automagisch kunt laten doen. Alleen, zoals dat altijd gaat met software, je moet dat nog wel even inrichten. En om dat te doen moet ik een heleboel dingen doen, die ik eigenlijk maar half begrijp. ‘Memoriaalboekingen maken’, bijvoorbeeld.

En ik moet er ook een heleboel dingen voor doen, die ik dodelijk saai vind. Zoals boekingen koppelen en net zo lang bedragen bij elkaar optellen tot ze kloppen en al mijn crediteuren melden dat ik een ander rekeningnummer heb. Want ja, ik heb na 16 jaar freelancen eindelijk een echte, officiële zakelijke rekening. Tot nu toe bankierde ik voor mijn bedrijf gewoon op een extra privérekening, maar daar mag je van de bank dus niks op automatiseren.

Dus heb ik automatiseringsbank nummer 1, Bunq, nog maar eens een kans gegeven. De eerste keer dat ik probeerde over te stappen was dat wat mij betrof nog een onbruikbaar monster. Maar de ontwikkeling van deze app laat goed zien hoe je UX en groei aanpakt. De app was voor mij totaal onherkenbaar. De gebruiksvriendelijkheid (niet alleen van de app, maar van het systeem als geheel) is enorm toegenomen, hoewel de learning curve niet helemaal verdwenen is. Een hoop gamification (digitale confetti omdat je een maand een rekening hebt? Echt?) hoeft voor mij als zakelijke gebruiker ook niet. Maar over het geheel genomen was het overstappen tot nu toe een vrij pijnloos proces.

De les van de week

En dat is dan geloof ik de les van afgelopen week: projecten waar je tegenaan hikt, dingen die te groot lijken om op te pakken, hak die in stukjes waar je wél iets mee kunt. Zolang je erover nadenkt als ‘ik moet mijn hele administratie automatiseren’, blijft het zo groot dat je het voor je uit blijft schuiven. Terwijl je kleine stapjes best kunt zetten: een rekening aanmaken en dat nummer voortaan op je facturen zetten.

Agile dus! En zo werk ik dus ook aan deze site. Het lijkt voor jullie misschien of er weinig verandert, maar als je hier en hier kijkt, zie je misschien dat er onder deze kale HTML langzaam een datamodel groeit dat eens de voedingsbodem zal zijn voor het totaal nieuwe boukevlierhuis.nl.

Enfin, het is weekend en we zetten ons schrap voor een epic storm. Spreek je later!