Home

Weekblog 10 (Week 18, 2020): hulp uit onverwachte hoek

Weekblog 10 (Week 18, 2020): hulp uit onverwachte hoek

Weet je, het ging even niet zo lekker. Het thuiszitten, de onzekerheid, het wegvallen van veel werk en dus contacten, deadlines en al die andere dingen die je werkweek dynamiek en afwisseling geven… Het viel me gewoon allemaal even zwaar. Maar hulp kwam uit onverwachte hoek.

Mark Rutte, toch niet bepaald iemand waar ik me voor deze crisis toe gewend zou hebben voor inspiratie, zei in zijn persconferentie iets dat me raakte. Hij zei: ‘Deze coronacrisis is een van de grootste, meest ingrijpende en meest bedreigende periodes die ieder van ons ooit zal meemaken.’

Ja, dat zou je bijna vergeten. Wat er gebeurt op het moment is nogal groot. En hoewel we het niet moeten overdrijven (een blik op de rest van het nieuws leert dat er miljarden mensen zijn die in een oogwenk met mij zouden ruilen en daar waarschijnlijk ook nog een arm, een been en een nier voor over zouden hebben), kunnen we we wel zeggen dat de huidige crisis groter is dan wij. Daarmee bedoel ik dat er een hoop dingen gebeuren waar we geen enkele controle over hebben, maar die wel diep ingrijpen in ons dagelijks leven. En dat je daar stress van hebt, dat kan niemand je kwalijk nemen.

Ik heb dus ook besloten om niet boos op mezelf te zijn als ik af en toe depri ben, als er soms een dag niks uit mijn vingers komt of als ik even geen zin heb om acquisitietelefoontjes te plegen. Maar dat wil niet zeggen dat je als ondernemer onder een dekentje moet kruipen totdat het noodweer overwaait. Want dat kun je je niet veroorloven.

Daarom heb ik, om mezelf van de bank te krijgen, een nieuwe, gewaagde strategie uitgewerkt. Het is iets waar ik al een tijdje mee rondloop, maar ironisch genoeg waren juist de grote hoeveelheid betaald werk en de bijbehorende reistijd het excuus om er niks mee te doen.

De loodgieter waar de kraan lekt

Het probleem (waar veel marketeers en bureaus mee zitten) is dit: je bent online marketeer en je bent de hele dag bezig om voor je klanten meer traffic en meer conversie binnen te halen. Daarvoor maak je content en bouw je campagnes. Razendsnel en onder hoge druk. Alsof het niks is (het is tenslotte je dagelijks werk). En dan moet je voor je eigen marketing aan de gang en is alles een stuk minder makkelijk. Want de druk is er niet. En zo word je de klassieke ‘loodgieter waar thuis de kraan lekt’.

Totdat het crisis is en je thuis zit met veel minder werk, en je besluit dat het klaar is met de neerslachtigheid. Tijd om aan te pakken.

Dit is dus het campagneplan:

  1. Versneld dit nieuwe prototype uitbouwen tot een bruikbare site en de content (voor zover nog waardevol) migreren (druk in uitvoering, zie ook het groeiende menu op de homepage)
  2. Dagelijks curation-content maken en delen om social media-traffic aan te trekken
  3. Groeien op social media (in plaats van krimpen, zoals nu)
  4. Vaker inhoudelijk bloggen (en nu echt)
  5. Eindelijk mijn eigen SEO op orde
  6. Sitebezoek converteren naar mail-inschrijvingen met pdf-downloads
  7. Omzet genereren met advertenties en affiliate marketing

Als advies aan een klant zou het redelijk basic zijn, maar voor een eenpitter die ondertussen voor klanten werkt, acquisitie doet en zijn huis verbouwt is het best een kluif. Toch ga ik het doen. En als stok achter de deur beloof ik je dat ik je vanaf nu via deze weekblogs op de hoogte houd van mijn vorderingen (of het gebrek daaraan).

Advertenties op je zakelijke site???

Maar voordat ik weer verder ga met programmeren, moeten we het over punt 6 hebben. Want dat is wel controversieel. Want het is toch je persoonlijke, zakelijke site en de conventie zegt dat advertenties daar niet thuishoren. Maar ik heb voor klanten al heel vaak over dit vraagstuk nagedacht en ik ben het met die redenering niet eens.

Zodra je actief content gaat publiceren, en dus meer van je site maakt dan een ‘digitaal visitekaartje’, komt er heel veel bezoek dat niet bij je primaire klantengroep behoort. Dus de meeste van mijn lezers zijn niet de mensen die uiteindelijk mijn schrijf- of adviesdiensten gaan inwinnen. Sterker nog, volgens mij zijn het grotendeels collega’s van me. Zonder verdienmodel voor al je gebruikersgroepen, laat je altijd potentieel onbenut.

Maar Bouke! Advertenties zijn toch super-irritant? Daar jaag je je bezoekers mee weg en er klikt niemand op! Ook daar geloof ik weinig van. Want als die ads alleen maar averechts werken, waarom bestaan ze dan nog? Het is net als met televisiereclame. Daarvan voorspellen talloze marketeers vanuit hun marketeersbubbel al decennia dat hij ten dode opgeschreven is. Maar toch lijkt het alleen maar meer te worden. Zelfs online bedrijven zoals Werkspot, Booking, Trivago, etc. adverteren uitgebreid op televisie. Waarom? Omdat het werkt.

Mijn ervaring (vooral met literaire sites, en persoonlijk als bloglezer) is dat advertenties, binnen redelijkheid toegepast, er niet voor zorgen dat bezoekers wegblijven van een blog. En ja, ik gebruik een ad blocker. Maar als een site met goede content mij vraagt om die uit te zetten (en dat gebeurt steeds vaker), doe ik dat meestal. Ik vind wel dat een site altijd bruikbaar moet zijn, dus ik ben er niet voor om content te blokkeren als mensen hun adblocker niet uit willen zetten. Hetzelfde geldt voor cookies: kies je ervoor mijn marketingcookies niet te accepteren, dan kun je mijn stukken nog gewoon lezen.

Maar goed, alles is een experiment. Dus we gaan het meemaken.

De challenge!

Voorlopig is eerst stap 1 van belang. Om daar een stevige klap op te geven besluit ik bij deze om over precies een maand, op 22 mei, over te gaan naar de nieuwe site en de nieuwe architectuur. Is hij dan af? Zeker niet. Maar om te blijven bewegen, moet je… nou ja, blijven bewegen. En dus stoppen met klooien in de marge en voor een minimum viable product gaan.

Dus. Dit is mijn challenge voor de komende tijd. Wat is de jouwe?