Home

Weekblog 1 (Week 2, 2020): Meteen weer alles tegelijk

Weekblog 1 (Week 2, 2020): Meteen weer alles tegelijk

Wat is dit nu weer? Een nieuwe blogcategorie op een nieuw stukje van de site, met een totaal andere (en nogal spaarzaam vormgegeven) look?

Het ziet er misschien niet zo uit, maar je kijkt naar de next best thing in web development. Deze site wordt automatisch gegenereerd uit een gestructureerde contentdatabase (nou ja, op dit moment een ruwe vorm daarvan) en content, code, kanaal en design zijn volledig van elkaar gescheiden en dus apart herbruikbaar. Ook de content zelf is veel gestructureerder dan we gewend zijn in webtoepassingen. Niet meer georganiseerd per pagina, maar in kleinere ‘chunks’, die ook voor andere kanalen dan web (chat, social, voice, mobile, etc.) bruikbaar zijn.

Althans, dat wordt het. Want vooralsnog bestaat dit blog uit 4 stukjes data (titel, beschrijving, afbeelding en tekst) en 5 stukjes metadata (datum, type, status, categorie en tags) en lijkt dus qua datastructuur nog behoorlijk op een webpagina. Maar dat gaat veranderen. En juist omdat de datastructuur nog in ontwikkeling is, begin ik nog niet met het migreren van mijn oude content.

Zie deze site dus maar als een ‘interne startup’ van boukevlierhuis.nl

De toekomst van content

Omdat deze manier van werken wat mij betreft de toekomst van content is, zat ik er ook al een tijd mee in mijn maag dat mijn eigen site nog draaide op WordPress. Hoewel de populariteit van WordPress nog steeds enorm is, begint het beestje zijn leeftijd behoorlijk te tonen. De databasestructuur is totaal onhandelbaar, de performance is belabberd en het inrichten van een informatiearchitectuur eist dat je het systeem zo ombouwt, dat het allemaal behoorlijk gekunsteld gaat aanvoelen. Dat WordPress zelf niet de intentie heeft om hier zelf wat aan te gaan doen, blijkt uit de invoering van Gutenberg. Met de komst van de ‘blokken-editor’ als standaard werkomgeving werden de koppelingen tussen vormgeving, techniek en content alleen maar ondoorzichtiger. En de database nog modderiger.

Minimum Viable Product

Een tijd lang werkte ik aan een nieuwe site, maar steeds waren er teveel vragen te beantwoorden. Welke technieken kies ik? Hoe structureer ik mijn data? Hoe moet een site die de content centraal wil stellen er eigenlijk uitzien? Iedereen die wel eens software bouwt weet dat je niet alle vragen tegelijk kunt beantwoorden. Je moet klein beginnen en uitbouwen. Je hebt dus een Minimum Viable Product nodig. Als MVP besloot ik iets te kiezen wat ik ook al heel lang wilde: terug naar de essentie van wat bloggen eigenlijk was. De meest klachten van bloggers the world over zijn altijd hetzelfde:

‘ik weet niet waar ik over moet bloggen.’ ‘Ik kom er niet aan toe.’ ‘Het kost teveel tijd.’

En ja, ook mij hoor je die dingen regelmatig zeggen. Maar tijd is rekbaar. Bij mezelf zie ik dat ik wel tijd heb om op Twitter en LinkedIn een duit in het zakje te doen. Dus zou ik ook tijd moeten hebben om af en toe wat te tikken op mijn blog. Het probleem is dat je als blogger na een tijdje in ‘artikelen’ gaat denken. Je hebt een lijst met ‘blogideeën’ in je aanteken-appje staan. En die ga je dan ‘uitwerken’.

Dat is schrijven. Niet bloggen.

Dus ga ik, naast het schrijven, weer bloggen. Gewoon, iedereen te pas en te onpas, wekelijks vertellen wat ik gedaan en meegemaakt heb. Werkgerelateerd. Dat dan weer wel. Want het moet wel een marketingblog blijven hier.

Maar, wat heb ik dan zoal gedaan deze week?

Hoewel, marketing… Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen draai ik sinds een tijdje mee in een IT-project in het Hoge Noorden van Friesland. Daar is het werk nu echt begonnen. De eerste developer is binnen, omgevingen worden ingericht en de eerste code is geschreven. Voor mij wordt het nu interessant om te zien in hoeverre mijn werk aan de analyse van bedrijfsprocessen aansluit op de behoeften van het development team. De eerste hit hadden we al binnen: omdat we uitgebreid hebben stilgestaan bij de business value, de toekomstperspectieven en de te behalen optimalisaties van ieder proces konden we een vliegende start maken met het inrichten van de backlog.

Door een developer naast gebruikers en een data scientist uit de organisatie te zetten, wordt ook nog veel meer duidelijk over hoe de details van de processen, waar we noodzakelijkerwijs in de eerste analyses overheen gestapt waren, eruit zien. Een enorm goed argument (als je die nog nodig had) voor agile werken: het schrijven van code dwingt je om uiterst gedetailleerd te zijn over wat je nou eigenlijk wilt doen. Dat voedt mij dan weer in het beschrijven van de ‘Soll’-toestand van de processen, oftewel het tekenen van hoe dingen zouden moeten gaan.

Nog een voordeel van bij een development team zitten is dat ik nu, na er jarenlang marketingmateriaal over gemaakt te hebben, eindelijk mensen echt bezig zie met het inrichten van een cloud-omgeving in Azure. Want kletsen over ‘de cloud’ en ‘digitale transformatie’ is leuk, hem voor je ogen zien gebeuren is nog veel leuker.

De komende week brengt vooral heel veel schrijf- en redactiewerk voor de diverse Reputations-campagnes waar ik dus middenin zit, en verder een lange serie demo’s van softwaremakers die op basis van een van mijn procesdiagrammen en een uitgebreide use case een testsysteem hebben ingericht. Daarmee gaan ze het team en de gebruikers proberen te overtuigen van de geschiktheid van hun toepassingen.

Tot nu toe is het erg interessant en prettig geweest om met deze mensen te sparren over de uitdagingen van mijn klant, dus ik neem aan dat het een volle, maar leerzame week gaat worden.

Internationale catfluencer!

Verder zat ik gisteren aan de keukentafel bij mijn favoriete content-succesverhaal. Liesbeth Puts van praktijkvoorkattengedrag.nl slaagde er de afgelopen jaren in om een enorme lezerspubliek op te bouwen met haar blog en informatieve site. Dat publiek monetiseert ze met boeken en affiliate marketing. Ik was bij haar om het te hebben over de uitbreiding van haar activiteiten naar Amerika en de rest van de Engelssprekende wereld, aangezien ze een van haar boeken bij een Amerikaanse uitgever heeft weten te plaatsen. Hoe vet is dat?

Hoeveel campagnes zei je?

Verder ben ik weer helemaal terug bij Reputations Content & Campagnes. De marketingmachines bij de klanten van het Leusdense bureau waar ik ‘associate contentmarketeer’ ben snorren alweer volop. Ik heb het even geteld. Ik ben bij 6 verschillende campagnes betrokken, voor 4 verschillende klanten. Dat betekent vooral dat er veel content gemaakt moet worden, maar ook dat ik 6 planningen in de gaten moet houden. Dat is, als je het promoten van OmnichannelX en het organiseren en promoten van 038 Digital #5 niet meetelt…

Als het begin van 2020 een indicatie is voor de rest van het jaar wordt het, ahem… dynamisch.

Enfin, aan het werk dus nog maar even. Op de zaterdag.

Tot de volgende weekblog!