Home

Waarom ik even buiten de marketing werk

Waarom ik even buiten de marketing werk

Ik ben contentmarketeer, maar dat ben ik niet altijd geweest. Ik begon mijn carrière in de software. En op het moment ben ik daar weer even terug. En dat is niet zomaar.

De laatste maanden bracht ik door bij een high-tech bedrijf, maar niet op de marketingafdeling. Nee, want ik hielp een klein analyseteam bij het voorbereiden van een bedrijfskritische IT-implementatie. Als procesanalist legde ik door middel van workshops, interviews en onderzoek de laboratoriumprocessen vast en maakte een begin met het ontwerp van het domeinmodel dat de logische ruggengraat van het systeem moet worden. En het lijkt erop dat ik een deel van mijn tijd de komende maanden een deel van de week deel ga uitmaken van het team dat de daadwerkelijke implementatie begeleidt.

Maar, wat doet een contentmarketeer zo ver buiten zijn stiel? 4 redenen.

1. Er is ontzettend veel te doen

Tenzij je onder een steen woont, heb je waarschijnlijk wel door dat er heel erg veel gaande is op het gebied van digital. Vrijwel iedereen is bijvoorbeeld bezig om uit te vinden wat de cloud voor zijn businessmodel kan betekenen. Cloudplatforms als Azure, in combinatie met ontwikkelframeworks als .net, maken het makkelijk om snel een applicatie neer te zetten. En door de steeds bredere toepassing van agileontwikkelingsmethoden zijn de risico’s van software-ontwikkeling en -implementaties sterk afgenomen. Trajecten zijn korter en bedrijven kunnen meer trajecten tegelijk aan waardoor er op het moment ontzettend veel werk wordt gedaan aan het beter ondersteunen van allerlei bedrijfsprocessen. Vaak is dat ook nodig, want er is heel erg veel achterstallig onderhoud op dat gebied.

Er is dus veel activiteit in IT en IT-gerelateerde projecten. Bedrijven zijn op zoek naar mensen om al dat werk te doen. En omdat er ervaring in IT-consultancy op mijn cv staat, gaat ook bij mij de telefoon.

2. Ik breng een paar bijzondere dingen mee

Maar ik breng ook belangrijke nieuwe ervaring mee naar een IT-project. En specifiek op gebieden die daar traditioneel vaak een beetje ondergesneeuwd raken: documentatie, governance (zoals het inrichten van goedkeurings-, vastleggings- en contentbeheerprocessen) en creativiteit. Allemaal belangrijk voor het documenteren van de dingen binnen een project die geen programmacode zijn, zoals procesdefinities, workshop-uitkomsten, woordenlijsten en domeinmodellen. Ook qua (interne) communicatie is er genoeg te doen. Leuk werk, dat direct impact heeft op het projectsucces. Het geeft me een wat andere rol dan ik in mijn IT-verleden als designer/technisch teamleider had, maar dat bevalt me wel.

3. Even in de ‘echte wereld’

Eén van mijn meest voorkomende marketing-frustraties is dat je als contentmens, zeker als extern, vaak alleen betrokken wordt bij het promotieproces, terwijl de andere drie P’s bij afdelingen liggen waar je vaak maar moeilijk mensen te spreken krijgt. En als one P person in marketing heb je per definitie beperkte impact. Hoe anders is dat als je als analist bezig bent om een bedrijfskritisch proces vorm te geven. Even geen ‘verhalen vertellen’, maar het verhaal echt zelf maken. Werken aan het maakproces is werken aan de kern van het product. En je doet het samen met de mensen die echt dagelijks het product aan het neerzetten zijn, met behulp van enorme hoeveelheden ervaring, vakkennis en - ik gebruik even een jeukwoord, omdat er geen beter woord is - passie.

4. Ik kan er veel van leren

Als consultant wordt er van me verwacht dat ik bij klanten binnenkom met kennis en nieuwe ideeën. Daar ben ik dus altijd naar op zoek. De laatste tijd bij Reputations zocht ik bijvoorbeeld de samenwerking met getalenteerde mensen op het gebied van software, customer service, informatie-architectuur en organisatieverandering. Zelf bracht ik in deze samenwerkingen kennis in aan de proces- en automatiseringskant. Zo kon ik veel waarde toevoegen, maar omdat ik dit werk moest combineren met dat van tekstschrijver, facilitator en teamleider was het moeilijk om dingen echt goed uit te diepen.

De afgelopen maanden waren dus een uitgelezen kans om me te concentreren op en verder te bekwamen in dit specifieke aspect van mijn werk. Bovendien was de intensieve tijd in een hok met een stel doorgewinterde IT-professionals (projectmanager, IT-architect en businessanalist) ook een geweldige manier om te zien hoe een IT-project er anno 2019 uitziet. En de kennis en ervaring die ik nu opdoe in de frontlinie van de digitale transformatie neem ik na dit project mee terug naar de marketingwereld.