Home

Gaat je advertentiecampagne live? Zorg dat je deze 7 dingen op orde hebt!

Gaat je advertentiecampagne live? Zorg dat je deze 7 dingen op orde hebt!

facebook advertenties google SEA campagne marketeer marketingDoelen scherpstellen, checken of pagina’s en dataverzameling het doen, klaarzitten om reacties en leads af te vangen en nog een paar dingen die je moet regelen voordat je een advertentiecampagne online zet.

Een advertentiecampagne lanceren is altijd een stressvolle bezigheid. En meestal zijn we zo bezig met het maken van de creative, het bij elkaar klikken van de doelgroep en het verdelen van het budget dat we er niet aan denken wat er allemaal moet gebeuren nadat we de campagne gelanceerd hebben. Een checklist.

Meteen de checklist downloaden.

1. Stel duidelijke doelen

Je zult niet de eerste zijn die een campagne lanceert waarvan niet iedereen weet waar hij precies voor dient. Natuurlijk, in een ideale wereld begin je daarmee en zit dat allemaal helder in de briefing en zo. Maar we leven niet in een ideale wereld, dus is het jouw taak als marketeer om dit voor de lancering nog een keertje scherp te stellen. Idealiter leid je de campagnedoelen direct af uit de marketingdoelen en formuleer je ze SMART, maar als je net bent begonnen met online adverteren kan dat moeilijk zijn. Je hebt dan geen ervaringsdata en er is niet altijd een bruikbare externe benchmark. Iets als ‘3 verschillende typen advertenties aan minimaal 1000 mensen tonen en zo conversiedata verzamelen’ is ook een duidelijk doel.

2. Check de hele analytics-keten

Hoe ga je zien of je je doelen haalt? Juist: in de analytics. Maar dan moeten die het wel doen. Een gemiddelde online campagne loopt meestal over meerdere systemen: social media-platformen, marketing automation, CMS, webshop software… Voordat je live gaat, denk je dus samen de hele dataketen door en zorg je dat je duidelijk hebt welk systeem uit je marketing stack bepaalde data gaat verzamelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het installeren van tracking codes, het instellen van conversion tracking en het integreren van analytics met je telefoon-, order- en betaalsystemen. Het inrichten van een dashboard met de belangrijkste KPI’s helpt je om tijdens je campagne zonder rondklikken de vinger aan de pols te houden. Nadat je alles hebt ingesteld, doe je een aantal testconversies. Je laat bijvoorbeeld een aantal medewerkers vanaf hun thuiscomputer het hele conversietraject doorlopen en je kijkt of er in al je systemen en op je dashboard terechtkomt.

3. Monitor je landing pages

Geldverspiller nummer 1 bij advertentiecampagnes: een landing page die het niet doet. Zorg dus dat jij de websitebeheerders een mail (of beter nog: SMS) krijgen als een landing page down gaat. Zo voorkom je dat je betaalt voor dure kliks die nooit aankomen.

Een handige gratis tool om je landing pages te monitoren is Uptime Robot

4. Monitor reacties (bij social ads)

Als je gaat adverteren op sociale media content sponsort, krijg je (als het goed is) interactie. Daar zal soms ook negatief commentaar bij zitten. Als je dat niet goed managet, kan het zijn dat je aan het betalen bent om duizenden mensen het gemopper van een reaguurder te laten zien. En jij je maar afvragen waarom je CTR zo laag is… Je hebt dus altijd iemand nodig die de reacties op je ads in de gaten houdt en die kan reageren op vragen en opmerkingen. Vaak kun je dit aan je bestaande social media-team overlaten, maar het kan ook zijn dat die het al druk genoeg hebben zonder dat jij honderdduizenden views gaat inkopen…, genereer je ineens heel veel extra bereik. Als meer mensen je content zien, wordt er ook meer gereageerd.

Een social ad met negatieve commentaren eronder kan desastreus zijn voor je conversie. Het is dus belangrijk om hier zo snel mogelijk mee te dealen.

5. Zorg voor follow-up van leads

Zeg eens eerlijk: hoe goed is binnen jouw organisatie de dagelijkse samenwerking tussen Online en Sales? Het kan zijn dat dat bij jou dik in orde is (goed bezig!), maar voor de meeste organisaties is dit echt een uitdaging. Het gevolg is dat leads uit je advertentiecampagne soms niet of niet snel genoeg door sales worden opgepakt. Voordat je je campagne lanceert, zorg je dus dat Sales volledig gebriefd is en mensen beschikbaar heeft om leads snel van je over te nemen. Dit is typisch zo’n bedrijfsproces dat veel beter loopt als het geautomatiseerd wordt. Als het salesteam, via e-mail, Slack, Podio, Microsoft Flow of welk systeem dan ook automatisch alle gegevens van een nieuwe lead binnenkrijgt, scheelt dat jou werk en is de kans dat een lead blijft liggen ook veel kleiner.

6. Maak alternatieve creative (of houd creatives bij de hand)

Hoe goed je ook hebt nagedacht over je advertenties, het kan zijn dat ze gewoon niet werken. Het gedonder hierbij is natuurlijk: wat is ‘werken’? Bij de eerste paar campagnes die je doet, weet je dit gewoon niet. Daarom maak je sowieso zo veel mogelijk verschillende advertentievormen en test je, test je en test je nog een keer. En dan ga je verder met het type creative dat werkt voor jouw doelgroep (TIP: test vooral ook ads met bewegend beeld zoals video, animatie en slideshows).

Heb je een paar campagnes gedraaid, dan heb je een goed gevoel voor welke CTR en CPC voor jou het stempel ‘succes’ mogen dragen. Alle creative die daar te lang onder blijft, draai je de nek om.

Alleen kan het dan dus zijn dat er niet zo veel overblijft. En dan moet je ófwel een voorraad creative op de plank hebben liggen, ófwel je creatieve team kunnen vrijmaken om heel snel iets nieuws te maken. De meeste bedrijven hebben dat allebei niet en laten dus campagnes lopen met ads waarvan ze eigenlijk zelf wel weten dat ze beter kunnen. Gemiste kans.

7. Optimaliseer (ook na de eerste weken)

Gelukkig zijn er ook subtielere optimalisaties dan het weggooien van een hele advertentie. Zoals het aanpassen van targeting, het verschuiven van budget en het aanmaken van ‘lookalike audiences’ van de gebruikers die succesvol geconverteerd zijn. Maar dan moet je wel mensen hebben die dat doen. Bij kortlopende campagnes zit dat meestal wel goed, maar na een week of vier eindigt vaak de aandachtsspanne. Dan worden de dashboards wat minder gecheckt en gelooft iedereen het wel. Ook al loopt het aantal leads dat binnenkomt langzaam terug naar nul, terwijl het budget wel doortikt.

Jouw bedrijf zal echt het eerste niet zijn dat maanden of zelfs jaren lang advertentiecampagnes laat draaien voor producten die niet meer verkocht worden, op landing pages die niet meer bestaan en op doelgroepen waarvan niemand meer weet waar ze vandaan komen.

Download de checklist

Soical media en SEA advertenties MKBOm je te helpen deze dingen in orde te maken heb ik een checklist voor je gemaakt. Download hem, print hem mega-groot uit en hang hem aan de muur in je kantoor. Zo weet iedereen wat er verwacht wordt en wat er nog geregeld moet worden.

Vul hieronder je gegevens in en ik deel mijn checklist met je. Je abonneert je dan meteen op mijn maandelijks mailmagazine Het Grote Verhaal.

Voornaam

Achternaam

E-mailadres *

/>