Home

Een simpel model om je PPC-campagnes in kaart te brengen

Een simpel model om je PPC-campagnes in kaart te brengen

unbounce.com

Ik weet niet hoe dat bij jou gaat, maar de back-ends van mijn advertentie-accounts zijn niet bepaald een toonbeeld van overzichtelijkheid. Natuurlijk probeer je je netjes aan je naming conventions te houden en dergelijke, maar desondanks is zo’n web-interface toch vooral een zee van wat waarin het waarom nog wel eens verzuipt.

Dit probleem pakt Tom Bukevicius op Unbounce aan met de Paid Media Cube, een simpel diagram waarin je je campagnes indeelt op kanaal en stadium in de customer journey. Vervolgens daagt hij ons uit om per campagne vier vragen te beantwoorden:

  1. Wie proberen we te bereiken?
  2. Waar bereiken we die mensen?
  3. Hoe bereiken we ze?
  4. Wat bieden we ze aan?

Het klinkt allemaal triviaal, maar geef zelf toe: hoe vaak lanceer je een campagne omdat er nou eenmaal een campagne gelanceerd moet worden, terwijl jij, noch je baas of klant 100% helder hebt wat nou eigenlijk precies de bedoeling is? Het kan dus echt geen kwaad om af en toe eens kritisch te kijken waar je je geld nou eigenlijk aan uitgeeft.

Een nuttige toevoeging zou kunnen zijn om niet alleen je campagnes, maar ook de bijbehorende budgetten in de kubus te zetten. Dan kun je helemaal in één oogopslag zien of je PPC-uitgaven een beetje in balans zijn.

Trouwens, je kunt een dergelijke kubus ook maken voor je SEO en andere contentmarketing-inspanningen. Je zult zien dat ook daar in de loop van de tijd gaten gevallen zijn.

Paid Media Cube: A Template for Clarifying Your PPC Strategy