Home

#WebTomorrow gaat bijna beginnen!

#WebTomorrow gaat bijna beginnen!

digitale transformatie, big data, congresMorgen start WebTomorrow, het tweedaagse congres van marketingblog Bloovi.be. Ik ben erbij om erover te bloggen en een tweetal sprekers te interviewen.

Noem me een workaholic, maar op mijn bucketlist staan veel werkgerelateerde dingen. Eén van die dingen was het bezoeken van een internationaal congres. Dus toen de uitnodiging voor WebTomorrow in mijn inbox viel, pestte ik Bram Koster, blogbaas van Marketingfacts, net zo lang tot ik erheen mocht om verslag te doen. Vanavond rijd ik dus naar Gent, check ik in bij mijn AirBnB (ook een first voor mij - in mijn tijd heette dat nog een bed and breakfast, zonder Air) en zet ik me schrap voor twee dagen digital, digital en nog eens digital…

Op zoek naar die ene oneliner

Waarom ga je naar een congres? Niet om iets te leren, hoewel dat altijd mooi meegenomen is. Als je kennis op wilt doen of een skill wilt verwerven, dan lees je een boek of doe je een cursus. Naar een congres ga je voor inspiratie. Je wilt mensen horen spreken die verder zijn in hun denken dan jij. Je wilt mensen ontmoeten die met dezelfde uitdagingen bezig zijn als jij. Je wilt even weg zijn van je dagelijkse bezigheden en alles in een nieuw perspectief zien.  Hoewel de kwaliteit van congressen enorm verschilt, is het onvermijdelijk dat er sprekers tussen zitten waar je minder mee hebt. Of waar je je hoofd niet bij kunt houden. Of waar je simpelweg niet naartoe gaat omdat je in de koffiehoek in een interessant gesprek terecht bent gekomen. Maar er zit meestal ook wel iemand tussen - en bij zo’n rijk gevuld event dat twee dagen duurt kan dat bij WebTomorrow vrijwel niet misgaan - die echt de juiste snaar weet te raken. Iemand die precies die oneliner, dat vijfpuntenplan of dat leidend principe kan neerleggen waar jij weer jarenlang op kunt terugvallen bij je eigen werk. Daarom ga je naar congressen. En natuurlijk om te lunchen (en ontbijten, in het geval van WebTomorrow - letten jullie even op, Nederlandse event-organisatoren), te borrelen, te netwerken etc.

Het thema: niets gaat meer zonder data

Ik verheug me het meest op de voordracht van Jeremy Waite van IBM. Waite is het hoofd van de afdeling ‘Watson-marketing’. Dat wil zeggen: hij zet de kunstmatige intelligentie van IBM’s superbrein Watson in om bedrijven te voorzien van inzicht in klantgedrag en om klantervaringen zo persoonlijk mogelijk te maken. Dit zijn de komende jaren de onderscheidende factoren voor digital marketing en de inzet van AI hierbij is domweg onmisbaar. Daarom heb ik ook een interviewverzoek ingediend bij IBM, om na zijn voordracht nog even met Waite verder te praten over wat marketeers de komende jaren moeten gaan doen om hun klanten te blijven boeien en binden. Mijn andere interview-afspraak, net bevestigd, is met Thierry Soubestre. Soubestre spreekt op WebTomorrow over het inzetten van social media-data (met name Facebook) voor het bouwen van een marketingstrategie. Ook een dataman dus, en dat is niet toevallig. Hoe belangrijk creativiteit ook is in marketing (of eigenlijk in alles), je gaat het de komende tijd niet redden zonder een slimme manier om met data om te gaan. Zoekdata vertelt je wat mensen willen hebben of weten. Social media data vertelt je hoe ze willen communiceren. Meer hoef je in principe niet te weten voor een succesvolle marketingstrategie.

/>