Home

WebTomorrow, dag 2: Snack je eigen congres bij elkaar

WebTomorrow, dag 2: Snack je eigen congres bij elkaar

webtomorrow recap 2017Wat vond je ervan? Een logische, maar moeilijke vraag. Want hoe leuk en nuttig een congres voor je is, hangt vooral af van wat je zelf meebrengt. Op dag twee concentreerde ik me op ontmoetingen en het verkennen van de beursvloer.

Get inspired, get energized and get going was het motto van WebTomorrow. Het is tegen vieren op vrijdagmiddag, de borrel hier is in volle gang en eigenlijk ben ik alleen maar steenkapot nu.

Mijn laatste wapenfeit net was dat ik, onder begeleiding van een hele enthousiaste tech-ondernemer, computer-assisted een assemblage-opdracht uitvoerde. Ik zette een stukje van een kozijn (of iets dergelijks) in elkaar terwijl een projector in rood en groen op mijn werkbank liet zien wat waar in moest. Dat ging net iets minder slecht dan het potje iPad-tetris dat ik vanochtend speelde om voor mijn zonen wat goodies te bemachtigen (ik sta in zo veel marketingdatabases nu dat ik unsubscribe-rsi ga krijgen de komende weken, maar ik heb snoepzakken, zonnebrillen, powerbanks, etc.).

Een persona in 2 muisklikken

Daarvoor interviewde ik Thierry Soubestre van Social Karma. Hij gaf me een korte demo van zijn tool Profiler. Nou zie ik in een gemiddelde week zeker een tiental nieuwe tools langskomen die mijn manier van werken als marketeer totally gaan revolutionizen en meestal valt dat hard mee. Ik zie profiler echter wel degelijk grote gaten slaan in hoe we omgaan met het maken van marketing persona’s. Ook dit interview verschijnt natuurlijk op Marketingfacts (ik wilde jullie eigenlijk alleen maar vertellen dat ik een Franstalige had geïnterviewd, in het Engels, terwijl er van twee verschillende kanten twee verschillende dj’s in onze oren knalden) maar kort gezegd: ik zag Soubestre in twee muisklikken een persona bouwen waar je als marketing consultant zeker drie weken mee bezig zou zijn geweest. Alleen maar door een Facebook custom audience op basis van de bestaande klanten van een bedrijf te vergelijken met de rest van de Facebook-populatie. Op 6.000 verschillende interesses konden we zo de lezers van een krant afzetten tegen de rest van Vlaanderen en een grafisch profiel maken van de meest relevante data. Hoe vet is dat? Ik kan niet wachten om daar contentmarketing-projecten mee te gaan doen. Dus bel me en dan gaan we aan de gang ;-)

Technologie is de beperking niet…

Jullie begrijpen het al: dag twee van WebTomorrow draaide voor mij iets minder om de talks (al zag ik echt een paar hele mooie) en iets meer om het rondlopen, kijken en ontmoeten. Zo leerde ik bij de koffie veel dingen die ik nog niet wist over digitalisering in de drukkerijwereld, sprak ik een mede-Hollander over de toekomst van streaming media en toepassingen van CDN en bediscussieerde ik vooral met heel erg veel mensen het refrein van deze conferentie: technologie is de beperking niet. Het gaat erom hoe bedrijven en individuele marketeers zich ontwikkelen. Hoe krijg je jezelf in zo’n toestand dat je daadwerkelijk iets kunt gaan doen met al die technologie en al die data?

Watson is ‘klein bier’

De beste talk die ik zag was eigenlijk ook een interview. Mario Fleurinck vertelde over zijn onderneming in 3D-printers, waar hij mee begon toen de producenten daarvan nog niet eens garantie durfden te geven. Die innovatiementaliteit (‘zodra er spreadsheets komen, ben ik buiten’) neemt hij nu mee in de toepassingen van AI. Waarbij hij IBM Watson tussen neus en lippen eventjes ‘klein bier’ noemde.

En? En?

Tja, en dan moet je onderaan je blogje tot een conclusie komen over het hele congres. Net had ik ook al iemand van de organisatie voor mijn neus die vroeg: ‘En, wat vond je ervan?’ Dat is niet zo makkelijk te zeggen. Marketingcongressen hebben het nadeel dat ze nogal in herhaling vallen. Op het podium worden heel vaak dezelfde dingen verteld die honderden bloggers over de hele wereld ook al honderdduizenden keren in top 10-lijstjes hebben gevat. Het is dus zaak om er zelf een feestje van te maken. Praten met wildvreemden en buurten bij standjes van bedrijven die dingen maken waar je niks van weet - zoals CDN’s en productiesystemen. Zo snack je zelf je ideale congres bij elkaar. Ook letterlijk, want het eten is werkelijk uitstekend. Ik ga nu dus nog even superhip een curry scoren bij de Indiase foodtruck en dan voeg ik me aan de borreltafel. Houd Marketingfacts.nl in de gaten voor meer over WebTomorrow 2017!