Home

ZB Communicatie: training SEO voor redacteuren

ZB Communicatie: training SEO voor redacteuren

SEO training ZB Communicatie

ZB is het bureau dat mij detacheert bij SNS Bank. Tijdens de intake voor die klus bleek dat het nuttig zou zijn om wat van mijn kennis over SEO over te dragen op de redacteuren van ZB. Daarom ontwikkelde en gaf ik een trainingsochtend op maat. Deze werd zeer positief beoordeeld door de ervaren redacteuren. En het was ook nog heel erg leuk om te doen.

Tijdens de training ging ik vooral in op de aspecten van SEO die voor een copywriter belangrijk zijn. Maar eerst gaf ik een korte inleiding over hoe Google werkt. Het algoritme van Google verandert continu en wordt steeds complexer. Tegelijkertijd is er steeds minder informatie beschikbaar over hoe het algoritme werkt. Daarom is het het beste om je teksten te maken voor een optimale gebruikersbeleving en je gebruiker zo min mogelijk te pesten met overdreven keyword stuffing.

Tweede onderwerp was SEO-zoektermenonderzoek. Ook dit is een onderwerp waar veel vragen over zijn bij redacteuren en contentmarketeers. Ik ben ook hier een groot voorstander van het werken vanuit klantperspectief. Achter iedere zoekactie zit een klantvraag. Als je een idee hebt wat die klantvraag is, kun je hem beantwoorden en dus relevant worden voor die zoekactie. Dat betekent niet dat letterlijke zoektermen, vergelijkend onderzoek van zoekvolumes en het analyseren van het linkprofiel van de concurrentie niet belangrijk zijn. Ook die maakten deel uit van de training.

We oefenden in het praktijkdeel samen met het verwerken van varianten van zoektermen en gerelateerde concepten. Ook kwam het promoten van content aan bod. De belangrijkste onderdelen daarbij waren het schrijven van een pakkende kop en het maken van social media-berichten.

/>