Home

TIP: Valideer je strategie met gratis data

TIP: Valideer je strategie met gratis data

data en contentmarketingOm te weten hoe je markt zich ontwikkelt, heb je gegevens nodig. Die kun je uit je eigen databases halen, je kunt ze kopen, maar je kunt ook je ogen open houden voor gratis data. Ik laat je zien hoe ik simpel gratis gegevens gebruik voor mijn marketing.

Ok, confession time: ik print whitepapers uit. Met alle digitale dingen die ik doe vind ik het lekker om aan het eind van de dag mijn leesvoer in papieren vorm tot me te nemen. Maar daar wil ik het helemaal niet over hebben. Ik wil het hebben over data. Je kunt als ondernemer niet zonder data. Om te weten waar kansen liggen, wie je klanten (zouden kunnen) zijn en hoe je bedrijf het doet heb je data nodig. Sommige data is makkelijk te krijgen. Die is namelijk van jou: je klantendatabase, je analytics en je bedrijfsgegevens. Dat zullen we maar even small data noemen, hoewel bij grotere bedrijven ook de interne data al behoorlijk big kunnen zijn.

Big data is expensive data

Helaas gaat jouw interne data vrijwel altijd over wat er al gebeurd is. Maar als ondernemer wil je juist graag vooruit kijken. Je bent, in al die gegevens, op zoek naar kansen. Daarvoor heb je big data nodig. Daar is inmiddels heel veer van, maar voor big data moet je meestal ook big betalen. Een beetje tool kost je zo een paar honderd euro per maand. Geen probleem voor de grote jongens met de miljoenenomzetten, maar nogal een kostenpost als je een wat kleinere ondernemer bent.

Alles is informatie

En daarom lees ik dus whitepapers. Want, zoals mijn vader zaliger 30 jaar geleden al stapels folders en lokale krantjes doorbladerde onder het motto ‘alles is informatie’, zo struin ik dagelijks het internet af op zoek naar informatie waar ik wat mee kan. En heel vaak hoef je daar helemaal niet voor te betalen. Je mailadres achterlaten (en je dan gauw weer uitschrijven van de mailing list, want anders word je gek van de spam) is meestal genoeg.

State of Content Marketing

En die whitepapers print ik dan dus uit en laat ik rondslingeren. Zo ook de State of Content Marketing 2016 van Ascend2. Dat dit onderzoek inmiddels een paar maanden oud is maakt niet zo veel uit. Het zal immers niet zo zijn dat heel de wereld inmiddels zijn beleid op het gebied van contentmarketing heeft omgegooid. En bovendien gebeurt alles in Nederland, zeker op het gebied van contentmarketing, geruime tijd later.

Waar zit de pijn?

uitdagingen contentmarketing Waar je als ondernemer het meest naar op zoek bent is de ‘pijn’ die jouw beoogde klanten voelen. Daarom staat het grootste uitroepteken in de kantlijn bij de grafiek ‘Most significant success barriers‘. Wat zijn de grootste problemen waar directeuren mee worstelen op het gebied van contentmarketing? Goed nieuws, want bovenaan staan twee dingen waar ik ze mee kan helpen: het ontbreken van een effectieve strategie en gebrek aan personeel. Dit zijn natuurlijk niet voor niets de twee pijlers van mijn onderneming.

Geld en analytics

De derde op de lijst is er helaas eentje waar ik weinig mee kan. Gebrek aan geld. Dat is niet een pijnpunt waar ik mijn klanten mee kan helpen. Sterker nog, het zet mijn tarieven onder druk. Met de nummer vier kan ik wel wat: Inability to measure effectiveness. 36% van de ondervraagden geeft aan moeite te hebben met het meten van de effectiviteit van content. Omdat dit een probleem is dat logisch gezien na de strategie-, capaciteits-, en budgetproblemen komt zit hier nog groei in, zodra bedrijven de top 3 van problemen effectief weten aan te pakken. Reden genoeg om hard aan mijn kennis van analytics te spijkeren.

Moet ik op videocursus?

Een vraag die me vaak bezighoudt is hoe relevant mijn belangrijkste kerncompetentie - teksten schrijven - nog zal zijn in de komende jaren. Ook op die vraag vind ik een antwoord in de data van dit onderzoek. Kijk eens naar het volgende grafiekje.

blogs, nieuws, artikelen, nieuwsbrieven contentmarketing

In de perceptie van de meeste marketingverantwoordelijken hebben blogs, nieuws, artikelen en nieuwsbrieven de beste inspanning-resultaatverhouding. En laat dat nou precies zijn wat ik voor mijn klanten kan doen. De plannen voor een foto-, video- of podcastcursus kunnen voorlopig nog even op het sudderpitje blijven.

Ontzorgen? Nee, samenwerken!

freelance contentmarketing Tenslotte nog één interessant plaatje. In de afgelopen jaren heb ik veel initiatieven gezien (en aan een aantal ook meegewerkt) die erop gericht waren om contentmarketing volledig uit handen van de opdrachtgever te nemen. ‘Voor een vast maandelijks schrijven we vier blogs per maand en beheren we uw social media’. Dat soort dingen. Waarom dat nooit een succes is geworden zie je hier. Verreweg de meeste bedrijven (61%) geven er de voorkeur aan om contentmarketing op te pakken met een mix van loondiensters en externen. En zo hoort het ook. Contentmarketing gaat over wie je bent en niemand weet dat beter dan jouw eigen mensen, hoe goed je je freelancers ook brieft.

Valideer je strategie met gratis data

Zo zie je dat je met data die je gratis online kunt vinden best makkelijk je strategie, product of content kunt valideren. In mijn geval gaat het natuurlijk over contentmarketing, maar dit soort rapporten wordt om de haverklap uitgebracht door bedrijven in alle denkbare branches. Het is een kwestie van regelmatig in je RSS-lezer en in je nieuwsbrievenmapje kijken (en kijk ook eens rond op Scribd) en eruit vissen waar jij wat aan hebt.