Home

Portiva: nieuwe doelgroep, nieuwe content

Portiva: nieuwe doelgroep, nieuwe content

portivaDe content en opbouw van de website van softwarehuis Portiva paste niet meer bij de veranderde dienstverlening. Ik hielp ze met het zoeken naar een nieuwe opzet en schreef de nieuwe teksten.

De markt voor ICT-systemen verandert. Aan de ene kant raken in heel veel sectoren ICT en core business steeds meer verweven. Aan de andere kant zie je dat bedrijven steeds minder ICT in-house willen doen en kiezen voor managed cloudoplossingen.

Persona’s en structuur

De dienstverlening van Portiva, een softwarebedrijf uit Nieuwegein dat zich specialiseert in Microsoft-oplossingen, is altijd met de markt meegegroeid. Alleen, de content op de website liet dat nog onvoldoende zien. De CEO van Portiva zocht via Google naar een contentexpert die iets van IT wist en hij vond mij. We hadden een serie goede gesprekken en na wat zoeken kregen we een model voor ogen voor de nieuwe contentstructuur van de site. Sales-expert Henry van Olst, die toen nog bij Portiva werkte maar inmiddels niet één maar twee eigen bureaus heeft, ontwikkelde drie persona’s die we als uitgangspunt namen.

Nieuwe route door de site

De persona’s kregen hun eigen ingang op de homepage, waarna ze een selectie van op hun vragen toegespitste oplossingen te zien kregen. Die oplossingen werden dan weer doorgelinkt naar cases en producten. Pas als laatste werd de technologie in het zonnetje gezet. Zo paste de indeling van de site weer bij de nieuwe marktbenadering.

Webpagina’s en brochures

Naast ongeveer 35 webpagina’s schreef ik voor Portiva ook een aantal productbrochures en uitgebreide klantcases voor pdf-downloads en print. Dat deed ik op basis van input van en interviews met de experts van Portiva. En zo leerde ik heel veel nieuwe dingen over mijn oude vakgebied, zakelijke ICT-systemen.