Home

Zo lees jij 10 boeken per week

Zo lees jij 10 boeken per week

Blinkist-Logo

Met de app Blinkist lees je in 15 minuten een non-fictieboek. De perfecte manier om aan je kennis te werken en je collega’s versteld te laten staan.

Jij hebt er ook een, geef het maar toe. Een lijst met vakliteratuur die je ‘nog een keer moet lezen’. Het probleem is: je komt er nooit aan toe. Zelfs als je zo’n boek dan bestelt slingert het vaak nog weken rond voordat je er een keer doorheen bent. Nog erger is het als het boek dan ook nog eens tegenvalt. Al die moeite voor niks.

Hier is Blinkist

Gelukkig is er nu Blinkist. Een geweldige app waarin je voor een vast maandbedrag onbeperkt samenvattingen van non-fictieboeken kunt lezen. Neem je een iets duurder abonnement, dan kun je de samenvattingen ook laten voorlezen.

[UPDATE] Uitgebreide recensie en 30% korting

Webdesigner en blogger Andrii Shekhirev schreef recent een uitgebreide recensie van Blinkist en regelde ook een kortingscoupon van 30%.

In de auto

Dan is het wel weer een nadeel dat zo’n samenvatting maar een kwartiertje duurt, want het wisselen van boeken vereist wat heen en weer klikken. Niet echt veilig als je auto rijdt. Inmiddels heb ik contact gehad met de mensen van Blinkist. Zij verzekeren mij dat een afspeellijst-functionaliteit hoog op de roadmap staat. Zodat ik nog beter kan bingelezen-tijdens-het-rijden.

[UPDATE 2] Playlist inmiddels toegevoegd

Inmiddels is de afspeellijst toegevoegd, maar een beetje buggy is hij nog wel. Op Android kan de app nog niet zo vreselijk omgaan met tussendoor binnenkomende telefoontjes, onderbroken worden door aanwijzingen van Google Maps en/of wegvallende netwerkverbinding. Maar een verbetering is het zeker.

Hier zijn de 10 boeken die ik tot nu toe ‘las’ met Blinkist:

madetostickMade to Stick - Chip en Dan Heath

Deze stond al heel lang op mijn leeslijst. Made to Stick is een handleiding voor het vormgeven van verhalen die blijven hangen. Te vaak vertellen we online nog abstracte verhalen die gebaseerd zijn op kennis die we in jaren hebben opgebouwd. Die verhalen zijn voor lezers vaag en roepen geen gevoel op. De broers Heath maken het makkelijk om deze valkuil te vermijden: zorg voortaan voor SUCCES. Zorg dat het een simple, unexpected, concrete, credible, emotional story is. Goud waard.

hookedHooked - Nir Eyal

In Hooked vertelt Nir Eyal over de zegeningen van habit-forming products: producten die een plaats krijgen in de dagelijkse routine van de gebruiker. Hij beschrijft het proces waarbij je gebruikers eerst moet triggeren om je product te gebruiken. Doe je dat vaak genoeg en beloon je ze met een goede ervaring, dan zullen ze ‘interne triggers’ ontwikkelen om je product te gebruiken. Zie een product als de smartphone en apps als Buienradar. De theorie van Eyal is goed toe te passen op contentmarketing. Als je mensen vaak genoeg, bijvoorbeeld via social media of SEO, triggert om naar je site te komen en ze daar dan beloont met goede content, zullen ze op een bepaald moment je site bookmarken of aan hun home screen toevoegen. Dan ben je hun dagelijkse routine binnengekomen en hoeft jouw content niet meer te concurreren met de rest van het internet.

theleanstartupThe Lean Startup - Eric Ries

Deze had ik al ‘helemaal’ gelezen. Ik ‘blinkte’ hem omdat ik graag de samenvatting van Blinkist wilde vergelijken met het origineel. En wat blijkt: de blinks kwamen volkomen overeen met het mentale schema dat ik zelf had gemaakt van het boek. Je mist in zo’n samenvatting natuurlijk wel de verhalen die Ries vertelt over zijn avonturen als ondernemer. Je krijgt de kennis uit het boek in hapklare brokken, maar een heleboel van de dingen die een boek inspirerend en leuk maken krijg je er niet bij. Dat neemt niet weg dat geen zichzelf respecterende kenniswerker door het leven kan gaan zonder dit boek, in welke vorm dan ook, tot zich te hebben genomen.

deliveringhappinessDelivering Happiness - Tony Hsieh

Ook deze wilde ik al een tijdje lezen, maar eerlijk gezegd vond ik de informatie een beetje underwhelming. Als ik de recensie in de Wall Street Journal moet geloven, vertelt Hsieh in het boek veel persoonlijke verhalen. Die vallen in de blinks natuurlijk weg en zo verliest het boek misschien zijn charme. Het boek is ook al weer uit 2010. De dingen die Hsieh predikt zijn inmiddels dingen die iedereen doet of wil doen: je concentreren op klanttevredenheid in plaats van marketingbuzz, je medewerkers de ruimte geven om te innoveren vanuit passie en je concentreren op één kernactiviteit en de rest zo veel mogelijk uitbesteden. Misschien was Hsieh 6 jaar geleden een pionier, maar nu heeft het een hoog ‘ja, doh’-gehalte. Een vergelijkbare ervaring had ik een tijdje terug met Engage! van Brian Solis. Destijds was dit boek over social media misschien een eye-opener, maar in 2016 is het meeste van wat erin staat common knowledge en bovendien al vaker, en inmiddels ook beter, verteld.

sprintSprint - Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz

Als je The Lean Startup gelezen hebt, ben je vervolgens waarschijnlijk op zoek naar een manier om snel aan de gang te gaan met de wijsheid van Ries. Voor de meesten van ons is helemaal bij nul beginnen met een startup een beetje teveel van het goede, maar ook binnen een groot, klassiek bedrijf kun je als loondienster of ZZP’er de ontwikkeling van nieuwe producten een flinke leane zwieper geven. In Sprint beschrijven de 3 auteurs een manier om dat te doen. In 5 strak ingedeelde dagen ga je van brainstorm naar prototype. En kun je je baas, op basis van echt gebruikersonderzoek, vertellen of het product gaat aanslaan. Zo’n snelkookpan-aanpak is een verfrissende aanpak als je ellenlange haalbaarheidsonderzoeken en welles-nietes-discussies gewend bent. Aanrader. Ook heel goed te nuttigen in combinatie met Just Enough Research van Erika Hall.

globalcontentGlobal Content Marketing - Pam Didner

Een samenvatting is ook een uitstekende kans voor een boek om compleet door het ijs te zakken. Dat is wat Global Content Marketing doet. Contentmarketing gaat over de behoeften van je klanten en die behoeften verschillen van land tot land. Dat is Didners wereldschokkende boodschap. Doh. Lekker laten liggen deze, blinks of geen blinks.

essentialismEssentialism - Greg McKeown

Weet je, ik ben echt helemaal klaar met boeken, blogs, software en goeroes die me vertellen dat ik efficiënter, effectiever, sneller, slimmer of productiever moet zijn. Sommige klussen zijn gewoon bullshit en in dingen waar je geen zin in hebt heb je gewoon geen zin. En soms - nou ja, eigenlijk meestal - duren dingen gewoon langer dan je dacht. Essentialism kijkt vanuit een andere hoek naar de productiviteitsmallemolen. Door te stoppen met dingen die je eigenlijk niet hoeft of zou moeten doen, maak je plaats voor belangrijker dingen. Je doet dingen ook beter en je kunt ruimer plannen. Goed advies, niet alleen voor drukke ondernemers, maar ook voor marketeers. Want ook als bedrijf overleef je deze hectische tijden alleen als je je concentreert op wat er echt toe doet.

carnegieHow to Win Friends and Influence People - Dale Carnegie

Dit is nou typisch een boek dat ik nooit in zijn geheel zou gaan lezen. Maar als het in een kwartiertje kan, why the hell not. Wat zo leuk is aan Blinkist, is dat de samenvattingen gemaakt worden met een vleugje van de humor van de originele schrijver. En blijkbaar had Dale Carnegie gevoel voor ironie, want ik zat bij deze blinks regelmatig hardop te lachen. Ik had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen, maar voor iedereen die wel eens salescalls, intakegesprekken of interviews doet is dit boek (of de samenvatting) verplichte kost!

impactequationThe Impact Equation - Chris Brogan en Julien Smith

Om het te maken als goeroe moet je een acroniem hebben. Brogan en Smith hebben Cx(R+E+A+T+E). De voorlezer van Blinkist heeft er duidelijk moeite mee om dit een beetje aansprekend over te brengen, maar toepasbaar is deze formule wel. De impact van je merk of product is contrast (onderscheidend vermogen) maal de som van reach, exposure, articulation, trust en echo. Kort samengevat: je kunt keihard werken aan het verspreiden van je (marketing)boodschap, maar als je je als merk niet onderscheidt van de concurrentie zal het vergeefse moeite zijn. Als contrast nul is, komt je impact namelijk ook op nul.

thinkingThinking, Fast and Slow - Daniel Kahneman

Een interessant boek met praktische inzichten in hoe mensen beslissingen nemen. Hoewel we vaak denken dat we heel rationeel beslissingen aan het nemen zijn, worden we beïnvloed door allerlei vooroordelen (biases). Kahneman geeft een handzame samenvatting van wat we hebben aan kennis op dit gebied. In een terzijde dat ook de samenvatting van Blinkist haalde geeft hij de neoliberale economen die hun systeem baseren op de ultrarationele homo economicus onderuit de zak. Hoewel Thinking, Fast and Slow vooral bedoeld is voor het individu dat inzicht wil krijgen in zijn eigen gedachtenkronkels, kan het door marketeers natuurlijk ook omgekeerd worden gebruikt…

10 boeken in een week

10 boeken gelezen in iets meer dan een week. Dat ruimt lekker op op de leeslijst. Wil je Blinkist ook proberen (hint: dat wil je), gebruik dan even mijn affiliate link, want dan lees ik een week gratis.