Home

T.A.P. en de Real Time Content Hub

T.A.P. en de Real Time Content Hub

TAP real time content for eventsLive social media content maken tijdens een event is een van de leukste klussen voor een contentmarketeer. Fleur en ik deden het op Talks About Photography en naar aanleiding daarvan bedacht ik de Real Time Content Hub. Fleur en ik trapten Content for Events af met TAP, een superleuk fotografie-event in Utrecht. We maakten daar de hele dag social media content. In principe deed Fleur Facebook en ik Twitter, waarbij Fleur ook af en toe ‘cross-postte’ op Twitter. En ik moet zeggen: dat ging heel goed.

Gênante foto’s

Dat wil niet zeggen dat er geen dingen waren die beter konden. De kwaliteit van smartphone-foto’s in condities met weinig licht vond ik, zeker omdat we op een fotografiecongres waren, gênant. Daar moeten we echt iets aan gaan doen. Omdat de foto’s van de iPhone van Fleur stukken beter (of: minder slecht) waren dan die van mijn Samsung moesten we die op één of andere manier naar mijn telefoon of laptop zien te krijgen. Gmail bleek daarvoor de makkelijkste manier. Nadeel was dat ik het materiaal dan eerst weer moest downloaden om het op Twitter te kunnen zetten.

Team van 4

We hadden het er ook over dat een social media team voor een event eigenlijk minimaal vier leden zou moeten hebben, omdat het vrijwel onmogelijk is om creatie en planning tegelijk te doen. Nu kwam het voor dat er twee tweets uit gingen met slechts een paar seconden ertussen omdat de één net een goede foto had en de ander een goede quote. Enfin, ever the innovator begon mijn brein natuurlijk te malen en ik zal hier opschrijven hoe ik denk dat het zou moeten gaan. Met het risico natuurlijk dat iemand anders dit al lang bedacht heeft en dat er ook al peperdure professionele tooling voor is. Soms moet je nou eenmaal eerst nadenken (en wat is schrijven anders dan hardop denken) en dan pas Google aanslingeren.

Beeld, redactie en planning

Goed. De verdeling die Fleur en ik hadden (in principe doet de één Facebook en de ander Twitter, maar de ‘Facebooker’ post ook af en toe op Twitter) werkt goed. De problemen zaten hem voornamelijk in de beschikbaarheid van foto’s, redactie en planning.

WiFi-fotograaf

Zoals ik het me voorstel loopt er minimaal één dedicated fotograaf rond met een camera die foto’s via WiFi automatisch uploadt naar de computer van een centrale redacteur die ergens net iets verder van het podium zit, maar liefst wel in de zaal, zodat hij/zij kan volgen wat er gebeurt. Deze redacteur bemant het zenuwcentrum, zeg maar. Ik noem dit de real time content hub.

Publiceren, cureren, beantwoorden

Hier komen dus niet alleen de foto’s, maar ook de social media content die de redacteuren in de zaal maken binnen. Idealiter wordt die al klaargezet in een formaat dat meteen gepubliceerd kan worden. Denk daarbij aan een draft-bericht in HootSuite of Buffer of zoiets. Aan de tafel zit ook een redacteur die zich bezighoudt met het checken en waar nodig strak trekken van de aangeleverde content. De hub koppelt de content vervolgens aan beeldmateriaal en plant de publicaties in. Tussendoor blijft er waarschijnlijk tijd over voor het beantwoorden en cureren van content van anderen. De voordelen van deze aanpak zijn dus:

  • Evenwichtiger planning van posts
  • Hogere kwaliteit door extra redactieslag
  • Meer en betere foto’s
  • Meer mogelijkheden tot interactie

Natuurlijk is deze aanpak voor een groter event met meerdere zalen of podia op te schalen. Met een extra redacteur erbij behoren ook het real time maken van visuele content en een liveblog tot de mogelijkheden.

Tips?

Wij blijven in ieder geval experimenteren. De eerste stap nu is denk ik de aanschaf van een goede compactcamera met WiFi. Als iemand tips heeft op dat gebied hoor ik het graag!