Home

Nieuwe dingen: Creative Communicators - Content for Events - #TAP2015

Nieuwe dingen: Creative Communicators - Content for Events - #TAP2015

Content for Events - TAPHet is jullie misschien ontgaan en misschien ook niet, maar vorige week ergens heb ik samen met collega-ondernemer Fleur Been Creative Communicators gelanceerd. Onder deze naam gaan Fleur en ik samenwerken.

Creative Communicators is een bureau voor contentmarketing dat langlopende partnerships aangaat met opdrachtgevers voor het uitstippelen en uitvoeren van een contentstrategie.

Content for Events

Het eerste product dat we lanceren heet ‘Content for Events’ en dat is… nou ja, content voor events. Het marketen van een event gebeurt steeds meer, al dan niet volledig, online. Omdat events vaak een groep mensen verenigen rondom een gezamenlijke interesse zijn eventmarketing en contentmarketing voor elkaar gemaakt. Dat werkt twee kanten op. Door goede content te maken voor je doelgroep laat je jezelf zien als autoriteit op je vakgebied. Zo laat je zien dat jouw event meerwaarde biedt. Tegelijkertijd geeft goede content een mooie basis voor een sterke aanwezigheid in social media in de weken voor het event. Dat komt de kaartverkoop ten goede.

Events voor content

Als je de zaken van de andere kant bekijkt, kan een event ook een ingrediënt van je contentstrategie zijn. Een event is namelijk een uitstekende manier om je bedrijf in de etalage te zetten, maar de echte winst zit hem in de online branding die je eraan ontleent dat je de namen van bekende sprekers aan je merk kunt verbinden, een storify met enthousiaste tweets op je site kunt zetten en enthousiaste blogs verzamelt op diverse vaksites. Wij gaan dus voor onze klanten (en we zitten al aan tafel bij een paar hele leuke) content maken die voor, tijdens en na hun events extra kaartverkoop, maar vooral mooie branding gaat creëren. Dat doen we in samenwerking met ons grote, gezellige netwerk van schrijvers, bolggers, fotografen en videomakers.

Laten we het over fotografie hebben #TAP2015

De eerste case waar Fleur en ik onze eventcontenttanden in mochten zetten was Talks About Photography (kortweg TAP). TAP (hashtag #TAP2015) is een bijeenkomst voor fotografen en fotografieliefhebbers die geïnspireerd is op TED. Een aantal gerenommeerde sprekers komt kort (heel kort: ze hebben maar een kwartier) een aspect van het fotografievak toelichten. De sprekers zijn niet de minsten. Als je veel online bezig bent ken je Charlotte Meindersma waarschijnlijk al. Via haar site en social media onderwijst zij de blogosphere in het auteursrecht (en damn, dat is nodig, merkte ik vorige week weer toen het artikel dat Sander Janssens en ik voor Frankwatching schreven integraal gejat werd door een fijne ‘marketingblogger’).

Verder zijn er natuurlijk fotografen: Arnold Reyneveld, Richard Terborg, Linelle Deunk, Dutch Polaroidgirl, Juliette Arts, Emilie Hudig, en zo voort, en zo voort (de hele lijst staat hier). Het wordt een rijk gevulde dag.

Geen tijd, geen geld, toch doen

TAP2015 wordt geopend door Marcel van Driel. Marcel is de auteur van het boek Geen tijd, geen geld, toch doen en hij vertelt hoe je kunt stoppen met in beperkingen denken en je wilde plannen gewoon kunt uitvoeren. In zekere zin is dat ook het verhaal van TAP. TAP wordt georganiseerd door Marca van den Broek, blogger en ondernemer. Al 10 jaar leert Marca creatieven de kneepjes van het ondernemersvak, met het accent op online marketing. Natuurlijk heeft zij geen tijd en geen geld om een event te organiseren. Maar ze doet het toch. Omdat ze vindt dat het moet gebeuren.

Zware business

Het fotografievak is een zware business geworden. De digitalisering heeft het verspreiden (en jatten) van foto’s makkelijker er goedkoper gemaakt en doordat iedereen tegenwoordig een camera in zijn zak heeft is er ook ontzettend veel materiaal. Het maken van een goede foto blijft echter vakwerk, waar opleiding en ervaring voor nodig zijn. Als professional moet je op zoek naar opdrachtgevers die dat vakmanschap waarderen. Wil je professioneel fotograaf zijn, dan heb je dus, naast je vakkennis, behoefte aan een vrij uitgebreide skillset op het gebied van marketing, ondernemerschap en recht. Met TAP wil Marca een plek creëren waar fotografen op dat gebied kennis en inspiratie kunnen opdoen. En dat deed ze dus gewoon. Geen tijd, geen geld, en toch. Meer over het waarom van dit event lees je in ’Waarom ik TAP organiseer‘.

Kom luisteren (of volg ons)

Wij, van Creative Communicators (wat fijn om na al die jaren alleen ondernemen weer eens ‘wij’ te kunnen zeggen!) ondersteunen het initiatief van Marca (die we goed kennen van Content Collective) door voor nop een stuk contentmarketing op ons te nemen. Komende donderdag (er zijn nog een paar kaarten!) twitteren, facebooken en bloggen wij dus de hele dag vanaf TAP2015 in Utrecht. Volg het hier, hier en hier.