Home

Nieuwe inspiratie voor je online marketing in 2015!

Nieuwe inspiratie voor je online marketing in 2015!

Nieuwe inspiratie voor je online marketing in 2015Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar aan het eind van 2 weken vakantie loop ik altijd over van nieuwe plannen en ideeën voor hoe ik van het nieuwe jaar een knaljaar ga maken. Overal liggen blaadjes met aantekeningen en Evernote loopt over… Kortom, het nieuwe jaar wordt een dynamisch jaar waarin ik een heleboel coole, nieuwe dingen ga doen.

Dan is het de eerste maandag van januari, de kinderen zijn naar school en ik zit achter mijn bureau. Over een week moet ik al weer mijn eerste training geven. Die presentatie is natuurlijk voor de vakantie niet helemaal (helemaal niet) afgekomen. De eerste agendaconflicten dienen zich ook al weer aan en o ja, de BTW en de mailbox…

Genoeg excuses dus om al je grote plannen even in de ijskast te zetten en de waan van de dag de leiding te geven, maar dat zou superzonde zijn van al die vakantie-inspiratie! Vooral als het over online marketing gaat (en daar gaat het natuurlijk over) is het essentieel om jezelf een beetje achter de broek te zitten. De ontwikkelingen gaan snel en waar je vorig jaar nog mee weg kwam kan je het volgende jaar de das om doen. You snooze, you lose. Daarom een paar tips om je online marketing in het begin van 2015 een inspiratieboost te geven:

1. Lees bij

Het heerlijke van het eind van het jaar is dat ongeveer 768 goeroes een overzicht maken van wat er wel en niet werkte in het vorige jaar en wat er in het komende jaar hot or not is. Je hebt ze in december allemaal gefavorite of gepocket natuurlijk (zo niet, dan Google je gewoon ‘online marketing 2015’) maar je bent er nooit aan toe gekomen om ze te lezen. Doe dat alsnog. Of scan ze in ieder geval. Natuurlijk zitten er veel open deuren tussen en natuurlijk praten al die lui elkaar na, maar als je al die artikelen naast elkaar legt zie je wel patronen (ik geef je vast een paar hints: onderscheidende content wordt essentieel en paid reach onvermijdelijk, big data en mobile zijn randvoorwaarden geworden, personalisatie en omnichannel zijn het nieuwe zwart en SEO is nu echt dood). Uit die patronen kun je dan weer oppikken wat voor jou relevant is. Wees daar vooralsnog ruimhartig in en zeg niet te gauw dat iets voor jouw organisatie (nog) niet speelt. Je doelpubliek is je namelijk altijd verder voor dan je denkt en zou het niet mooi zijn om in 2015 de concurrentie te snel af te zijn?

2. Evalueer het vorige jaar

Het online marketingplan van vorig jaar tevoorschijn halen en het daar een ochtend over hebben met zijn allen. Ja, dat is dus wel het laatste waar iedereen zin in heeft. Met z’n volle mailbox en z’n wintersportkater. Doe het toch. Zoek uit wat heeft gewerkt en wat niet. Kijk daarbij verder dan je KPI-neus lang is en probeer in tactieken die cijfermatig geen succes waren aspecten te ontdekken die in een andere vorm wel potentie kunnen hebben. Wissel ook anekdotes uit. Laat elkaar Facebookconversaties en blog comments zien. Denk eraan dat online marketing meer over gevoel dan over cijfers gaat!

3. Maak ruimte voor nieuwe ideeën

Waarom krijg je de beste ideeën als je niet aan het werk bent? Omdat je dan ruimte in je hoofd hebt. Zodra je hoofd weer vol zit met de dagelijkse beslommeringen verdwijnt de inspiratie als sneeuw voor de zon. Dat is dodelijk, omdat jij en je bedrijf die ideeën juist nodig hebben om verder te komen. Neem je dus voor om ruimte te maken voor nieuwe ideeën. Plan tijd in voor brainstorms met mensen waar je niet dagelijks mee samenwerkt. Zet collega’s eens in een andere samenstelling aan het werk als normaal. Drink koffie met je freelancers of klanten zonder dat er een concreet project aan vast zit. Praat met elkaar over hoe dingen beter kunnen (dingen kunnen altijd beter) zonder daarbij al te veel stil te staan bij allerlei praktische dingen. Het voordeel van dit soort gesprekken is dat je een goed idee meteen herkent: een goed idee is het idee waarbij ogen gaan glimmen en waarbij de aanvullende ideeën als vanzelf blijven opborrelen. Een goed idee is een idee waar iedereen meteen mee aan de gang wil. Als je genoeg tijd inplant om op deze manier aan ideeën te werken, betaalt die investering zich vanzelf terug. Bovendien is het ook nog leuk en gezellig!

4. Maak een lijst en stuur hem rond

Met alleen maar koffie drinken kom je er niet en een brainwave onder de douche verlaat de badkamer als een vage herinnering als je hem niet vastlegt. Maak daarom een lijst met ideeën. Wees daarbij niet al te selectief. Schrijf alles op, ook ideeën die op het eerste gezicht onzinnig zijn. Het kan namelijk zomaar zijn dat jouw waanzinnige plan (dat je misschien te binnen schoot nadat je net iets te veel champagne op had) iemand anders inspireert tot iets wat wél uitvoerbaar is. Maken jouw dwaze plannen de collega’s aan het lachen, dan is dat alleen maar goed. Dat geeft hen namelijk ruimte om met hun eigen ‘domme’ ideeën te komen. Voordat je het weet heeft iedereen een grijns op zijn gezicht en stroomt de inspiratie door de anders zo saaie kantoortuin. Dat heb je dan alvast bereikt, begin januari.

5. Maak het concreet en stel doelen

A goal is a dream with a deadline, luidt het gezegde. Dat is waar: een idee zonder doel is de ideale bekleding voor een (digitale) bureaula waar nooit iemand in kijkt. Heb je dus een lijstje met wilde plannen gemaakt, kijk dan of je aan de beste 2 of 3 concrete doelstellingen kunt hangen.

Wordt zo’n doel niet gehaald, dan mik je het idee (of althans die uitvoeringsvorm ervan) in de prullenbak en bedenk je iets nieuws. Daar plak je dan weer concrete doelen op en na een tijdje evalueer je weer. Hoe beter dit proces loopt, hoe groter de kans dat je op een gegeven moment op de Heilige Graal van de Online Marketing stuit. Of in ieder geval op iets dat beter werkt dat wat je hiervoor deed.

Voordat je je verliest in bezoekersaantallen en groeipercentages is het goed om je te realiseren dat online marketingsucces grotendeels afhangt van je vermogen tot innoveren. Innovatie zou voor iedere marketeer zelfs een doel op zich moeten zijn. Neem dus ook aan de productiekant targets op. Stel bijvoorbeeld als doel om een minimaal aantal A/B tests uit te voeren dit jaar of om een bepaalde hoeveelheid content te produceren en te evalueren. Dat lijkt contraproductief (je stuurt immers liever op resultaat), maar omdat je meestal van tevoren niet weet wat er gaat werken en omdat optimaliseren, ondanks alle analysetools, een experimenteel proces blijft, is het een goede manier om jezelf te dwingen de status quo af en toe ter discussie te stellen.

6. Pak er een kanaal bij

Stilstand is achteruitgang, dus ook je online marketingaanpak moet groeien. Kijk daarom eens of je er zonder al te veel investeringen een kanaal bij kunt pakken om je bereik uit te breiden. Zijn er niches die je nog niet bespeelt? Kijk dan eens of je budget ruimte biedt voor een extra blog. Ben je druk geweest met je Facebookpagina(s)? Misschien kun je, als dat lekker loopt je content omvormen zodat hij bij Twitter, Instagram of Pinterest past. Kijk ook eens naar private messaging. Daar voorspellen de goeroes een enorme groei. Fantaseer eens over welke doelgroepsegmenten je zou kunnen aanspreken via WhatsApp, bijvoorbeeld. Zelf ga ik vanaf deze maand op LinkedIn met long form publishing en met showcases aan de gang, omdat ik naar mijn mening tot nu toe op LinkedIn te passief ben geweest. Over 3 maanden evalueer ik dat en kijk ik of ik ermee verder ga of dat ik me weer op iets anders ga richten.

7. Probeer iets anders nieuws

Als je de blogs een beetje bijhoudt zie je een stroom van nieuwe dingen langskomen. Nieuwe social media tools, compleet nieuwe social media, nieuwe manieren om meer engagement te krijgen, nieuwe publicatiekanalen, nieuwe plugins voor je CMS… Als je het allemaal gaat proberen kom je tijd tekort, maar het loont de moeite om er af en toe een paar dingen uit te pikken. Spit dus eens door je streams en je RSS-reader heen (heb je geen RSS-reader? Maak er dan nu eentje) en bekijk dingen die interessant kunnen zijn voor jouw marketingproces. Voor mij levert dat dan vaak een blogonderwerp op. Ben je geen online marketingblogger, deel dan in ieder geval je ervaringen met je collega’s.

8. Pas je strategie aan

Tot slot nog een belangrijke stap. Nieuwe ideeën zijn leuk, maar om ze in de praktijk te brengen moeten ze worden ingebed in wat je al aan het doen bent. Hoe vaak is er al niet tijdens een vergadering gezegd: leuk idee, daar zouden we eens iets mee moeten doen. En hoe vaak gebeurde dat dan echt? Pak dus je online marketingstrategie erbij en verander hem, het liefst zonder al te veel met Jan en Alleman te overleggen. Dat houdt maar op. Als je iets opschrijft wat echt niet kan hoor je het vanzelf.

En als je toch met je strategie bezig bent: in mijn ervaring staat er vaak een hoop daas gezwam in online marketingstrategiën. Als zo’n document te uitgebreid is wordt het niet gelezen en dan leeft het natuurlijk ook niet. Kijk eens of je een beetje kunt schrappen en kunt overlaten wat er echt toe doet. Dingen waar iedereen af en toe eens naar zou moeten kijken zijn wat mij betreft in ieder geval het mission statement van de organisatie, de definitie van het doelpubliek c.q. de buyer persona’s en de motivatie van de kanaalkeuzes. Zet die desnoods nog even op een los A4’tje en hang dat op het prikbord. Door de dagelijkse praktijk af en toe eens te toetsen aan die dingen hou je jezelf scherp en bewaar je hopelijk wat van die frisheid die je had tijdens je ontspannen winterse boswandeling, ergens eind december.

Succes! En als je een keer met mij koffie wil drinken: je weet me te vinden.