Home

Recensie: Handboek Online Conversie - Patrick en Marc Petersen

Recensie: Handboek Online Conversie - Patrick en Marc Petersen

Allemaal zijn we bezig met het trekken van meer verkeer naar onze websites. SEO, social media, advertising: alles komt uit de kast om mensen op onze links te laten klikken. Maar wat doen we als we mensen eenmaal op onze site hebben? Daarover gaat het Handboek Online Conversie.

Sitebezoekers in klanten of abonnees veranderen noemen we ‘conversie’. En hoewel dit natuurlijk iets is waar al heel veel online marketeers zich mee bezighouden, was er nog geen goed Nederlands overzichtsboek met de kennis die studenten of anderen die met deze materie beginnen nodig hebben. Dat boek is er nu wel: het Handboek Online Conversie van Patrick en Marc Petersen.

Een nieuw boek met een eigen visie

Omdat Patrick Petersen ook al het dikke Handboek Online Marketing schreef zou je kunnen denken dat het veel dunnere Handboek Online Conversie een soort van aanvulling is op het eerdere boek. Dat is niet zonder meer waar: het Handboek Online Conversie is een nieuw boek met een eigen visie. Het behandelt (hoewel stukken beknopter) het hele proces van online marketing, inclusief een analyse van de online trends van het moment. De focus ligt alleen, dat zal niemand verbazen, veel meer bij conversie: wat moet je doen om daadwerkelijk klanten te scoren met je online marketing? Aan de hand van het REAN-model (Reach - Engage - Activate - Nurture) laten de Petersens zien hoe de customer journey verloopt in de omnichannelwereld van 2014. Heel concreet lopen zij de aspecten langs die in ieder stadium van invloed zijn op de conversie. De meeste hoofdstukken worden aangevuld met een interview met een online conversie-expert die een (soms afwijkende) visie geeft op de gepresenteerde stof.

Niet alleen een boek (uiteraard)

Alleen een papieren boek maken, dat is de eer van online marketeers natuurlijk te na. Daarom zijn er bij dit boek een twitteraccount en een website gemaakt. Op de website staan veel filmpjes. Het boek refereert aan die filmpjes die op die manier als aanvulling dienen. Ik moet er wel bij zeggen dat het niet om origineel materiaal gaat, maar om dingen, meestal Engelstalig, die al op YouTube beschikbaar waren. De toegevoegde waarde zit hem hier dus vooral in het verzamelen en rubriceren wat de Petersens gedaan hebben.

Meten is weten

Het laatste hoofdstuk gaat over analytics en biedt concrete aanknopingspunten voor het meten van conversie. Want dat is het mooie van online marketing: je kunt veel beter dan bij offline marketing meten hoe goed je het doet. De tools die worden gepresenteerd zijn allemaal bekend, maar worden hier stevig in het kader van de voorgaande theorie gezet. Daardoor is het meteen duidelijk hoe ze toe te passen zijn binnen een conversiestrategie. De op de site verzamelde tutorial-filmpjes geven wat meer concrete aanwijzingen voor het instellen van de genoemde tools.

Graphics moeten beter

Dan toch maar even een kritiekpuntje. De afbeeldingen in het boek zien er voor het overgrote deel uit alsof het screenshots zijn die direct van iemands laptop komen. In één geval zelfs inclusief gele tooltip. Het zijn korrelige plaatjes en bij infographics is de tekst vaak maar nauwelijks te lezen. Ook is niet altijd direct duidelijk wat het verband is tussen afbeelding en tekst. Zo wordt de introductie van een bedrijf of instituut vaak niet vergezeld van het logo, maar van een screendump van de website. Een dergelijke manier van illustreren is bij een blog prima, maar bij een papieren boek verwacht ik beter.

Hoge informatiedichtheid, onmisbare bron

Maar goed, dat zal ongetwijfeld met de productiekosten van een papieren boek te maken hebben. En uiteindelijk zul je toch bij het lezen van dit boek ook je telefoon, tablet of laptop bij de hand hebben om de plaatjes en aanvullende informatie erbij te zoeken. Het belangrijkste is dat je met dit boek een goed overzicht hebt van wat er komt kijken bij het presteren met online marketing. De schrijfstijl is to the point en de hoofdstukken hebben een hoge informatiedichtheid. Wil je resultaatgericht met online marketing aan de slag, dan is het Handboek Online Conversie een onmisbare bron.