Home

TIP: Invoegen en tracken van externe links

TIP: Invoegen en tracken van externe links

Hoe ga je om met externe links in je blogs. Laat je ze in een nieuw venster openen of niet? En kun je überhaupt zien hoe vaak er op geklikt is?

Deze vraag kreeg ik van Kim Dik. Goede vraag, want links zijn wat het web een web maakt en dus onmisbaar op je site. Je wilt je lezers graag van dienst zijn door te linken naar interessante informatie, maar je wilt ook graag dat ze op je site blijven om ze uiteindelijk in klanten te kunnen veranderen.

Ja dus

En dat is meteen het antwoord op de vraag: ja, externe links laat je openen in een nieuw venster (of tabblad, net hoe je bezoeker zijn browser heeft ingesteld). Zo bied je extra informatie zonder dat bezoekers van je site ‘weglekken’. Ze krijgen als het ware de mogelijkheid om de pagina waar je aan refereert ‘erbij te pakken’ en zo een nog beter beeld te krijgen van wat jij ze wilt vertellen.

Hoe doe je dat?

Werk je met WordPress, dan is het makkelijk. Je hoeft alleen maar het vakje ‘Open link in new window/tab’ aan te klikken bij het invoegen van de link (zie afbeelding). Werk je direct in HTML, dan moet je je link van het attribuut ‘target=”_blank”’ voorzien:

<a href="https://www.boukevlierhuis.nl" target="_blank">Het weblog van Bouke Vlierhuis</a>

Het tweede deel van de vraag is iets ingewikkelder. Want ja, je kunt bijhouden hoe vaak er op externe links geklikt wordt. Dat is handig als je bijvoorbeeld wilt weten hoeveel traffic je genereert voor een partner, gastblogger of adverteerder. Maar je moet er wel iets voor doen. Ik laat twee manieren zien.

Google Analytics

Om uitgaande links te tracken met Google Analytics moet je een ‘event’ toevoegen aan de link. Deze events worden dan in je Analytics-overzicht getoond. Voor technische informatie over hoe dat moet verwijs ik je even door naar Google zelf. De code voor Universal Analytics staat hier. Gebruik je nog de ‘oude’ Analytics, dan gebruik je deze techniek.

Bitly

Je kunt ook een externe tracker als Bitly gebruiken om uitgaande links te monitoren. Het invoegen van links in je site wordt dan wel een tweetrapsproces: eerst plak je de link in Bitly. De (verkorte) link die Bitly dan voor je maakt voeg je vervolgens in in je webpagina. Nu kun je, net als bij links die je in social media plaatst, in je Bitly stats zien hoe vaak er op je uitgaande links geklikt wordt.