Home

Meer volgers op Twitter? Kopieer ze gewoon van de concurrentie!

Meer volgers op Twitter? Kopieer ze gewoon van de concurrentie!

PinguïnsDoe je je online marketing op Twitter, dan wil je zo veel mogelijk volgers. Zo kun je je content onder de aandacht brengen van meer mensen en dus ook meer klanten werven. Maar hoe kom je aan meer volgers?

Op Twitter vestig je vooral de aandacht op jezelf door goede content te produceren en te zorgen dat die content door je lezers gedeeld wordt. Daarvoor heb je op strategische plaatsen op je blog ‘share’- en ‘follow’-knoppen. Om de groei te versnellen kun je jezelf echter ook actiever laten zien door zelf een groot aantal mensen te gaan volgen.

Hoe werkt het?

Dat werkt heel simpel: als jij iemand volgt, krijgt diegene een bericht dat hij of zij een nieuwe volger heeft. Meestal kijkt zo iemand dan even naar je bio en je timeline en besluit of je de moeite van het terugvolgen waard bent. Zo ja, dan heb je er weer een volger bij.

Op zoek naar relevante volgers

Maar je wilt niet zomaar volgers. Je wilt volgers waarvan je zeker weet dat ze geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waar jij over blogt (en dus uiteindelijk ook in jouw product). Relevante volgers, noemen we dat. En die relevante volgers vind je door naar je concurrenten te kijken. Je gaat simpelweg op de Twitter site naar het profiel van een persoon of bedrijf dat in dezelfde business zit als jij en klikt daar op ‘Followers’. Nu is het een kwestie van op ‘Follow’ klikken.

Wees selectief

Je volgt natuurlijk niet blindelings iedereen. Let bij je selectie op de volgende dingen:

1. Taal

Als jouw content in het Nederlands is, ben je voor niet-Nederlandstalige twitteraars niet relevant. Kijk hierbij niet alleen naar de taal van de bio, maar ook naar de naam van de twitteraar. Veel Nederlanders maken namelijk een Engelstalige bio aan.

2. Slotjes

Mensen met een afgeschermd Twitter-account gebruiken Twitter meestal vooral privé. De kans dat ze een vreemde terugvolgen is dus klein.

3. Eieren

Heeft iemand geen profielfoto, dan is het meestal geen actieve twitteraar en is het de vraag hoe nuttig diegene is als volger.

4. Spammers

Twitterspammers volgen een enorme hoeveelheid mensen in de hoop zo volgers te verzamelen. Er staan er dus geheid een paar tussen. Vage bio’s en profielfoto’s die er uitzien alsof ze van een stockfotosite komen laten we dus links liggen.

200 nieuwe volgers in een uur

Je hoeft hier echt niet de hele dag mee bezig te zijn. Na een uurtje klikken zul je al zien dat de nieuwe volgers binnenstromen. Dat effect houdt meestal een paar dagen tot twee weken aan. Daarna is het tijd voor een nieuwe ronde. Zo genereer je met twee uur werk per maand een gestage groei van je twitterbereik. Welk deel van de gevolgde accounts terugvolgt, daar heb ik geen harde cijfers van, maar je kunt gerust stellen dat je met een uur werk zo’n 200 nieuwe volgers kunt genereren. Je zult ook meteen zien dat er weer mensen afhaken. Een derde tot de helft van je nieuwe volgers geeft je na een ‘proeftijd’ van een paar dagen weer de bons. Niet getreurd: het betekent alleen maar dat de overgebleven volgers jou blijkbaar wél relevant vinden.

Licht omstreden aanpak

Onder twitteraars en marketeers is deze aanpak licht omstreden. Gebruikers ervan worden soms zelfs aangeduid met wat ik hier maar zal weergeven als ‘twitteraar-van-lichte-zeden’. Feit is dat het een aanpak is die, zeker als je net begint met je blog, zeer effectief is voor het genereren van veel aandacht (en dus websiteverkeer). Om het netjes en sociaal te houden, hanteer ik wel voor mezelf de volgende regels:

1. Hou de verhoudingen in de gaten

Een account dat 10.000 mensen volgt en zelf maar 200 volgers heeft ziet er natuurlijk een beetje zielig uit. Zulke getallen schrikken ook mensen af, omdat ze meestal aangeven dat het om een spam-account gaat. Houd daarom een verhouding aan van 3:2. Ofwel: volg nooit meer dan anderhalf keer zoveel accounts als je volgers hebt. Ga je daar overheen, gebruik dan een tool als JustUnfollow om niet-terugvolgende accounts te ontvolgen voordat je nieuwe accounts gaat volgen.

2. Wees relevant

Als je wilt dat mensen je volgen, zorg dan dat er iets moois op je profiel staat. Zorg dus voor een goede profielfoto c.q. een mooi logo (maar een foto werkt beter) en maak een duidelijke en aansprekende bio. Zorg ook dat er altijd relevante content op je timeline staat. Wees dus zuinig met @-replies (gebruik daar DM’s voor) en ‘Pffff, wat is het warm’-updates.

3. Wees interactief

Of je al je nieuwe volgers persoonlijk welkom moet heten, daar verschillen de meningen over. Persoonlijk vind ik het nogal spammy en opdringerig overkomen. Als je het doet, doe het dan alsjeblieft niet met een automatische direct message. Dat is namelijk verschrikkelijk irritant. Wat je wel moet doen is antwoorden. Als iemand dus schrijft: leuk dat je me volgt, dan geef je antwoord. Als iemand je volgt en meteen een link naar je blog deelt, dan bedank je daarvoor. Onthoud dat het sociaal netwerken is dus wees leuk en attent, maar niet té.

Het gaat nog beter met een goede tool

Wordt deze aanpak een vast deel van je online marketingstrategie, dan is het misschien een goed idee om er een speciale tool voor te gebruiken. Programma’s als Tweepi en JustUnfollow bieden geavanceerde mogelijkheden voor het selecteren van kansrijke nieuwe volgers. Zelf gebruik ik JustUnfollow. In een volgende blogpost ga ik wat dieper in op de mogelijkheden van die tool.