Het LinkedIn-algoritme... Nu organische socials zo'n centrale rol hebben in B2B contentmarketing, zijn we daar veel mee bezig. Hoe het precies werkt weet niemand, maar als je goed leest en luistert (en genoeg experimenten draait) kun je redelijk goed voorspellen wat werkt.
Dan Roth en Alice Xiong van LinkedIn gaven een interview aan Entrepeneur (ook als podcast te beluisteren), waarin ze een aantal recente wijzigingen aan het algoritme toelichtten.
Het blog van mijn favoriete social media-tool Buffer vat de veranderingen samen (en dat vat ik dan weer voor jou samen):
- Alles wat LinkedIn doet aan het algoritme is bedoeld om mensen relevantere content te laten zien (dat komt goed uit, want dat is ook ons doel. Hoewel je, gezien het verschil in businessdoelen tussen ons als B2B-marketeers en LinkedIn als advertentieplatform, kunt verwachten dat hun definitie van relevantie verschilt van die van ons)
- De update van het voorjaar van 2023 heeft virale content minder belangrijk gemaakt en toont meer van je berichten aan je directe connecties
- Het algoritme is vooral op zoek naar posts waarin kennis gedeeld wordt en wil mensen dus stimuleren om zich als expert te laten zien
Maak je content op LinkedIn, richt je dan op het delen van kennis en advies, geef prioriteit aan relevantie boven virale inhoud en richt je op het vergaren van volgers van hoge kwaliteit. Het artikel is de moeite van het lezen waard voor iedereen die wil begrijpen hoe het LinkedIn-algoritme werkt en hoe ze hun contentstrategie op LinkedIn kunnen optimaliseren om meer betrokkenheid te krijgen.
Dit is het artikel op Buffer. Naar aanleiding van het interview paste Buffer ook hun gids voor het LinkedIn-algoritme aan.
Hier het originele interview op Entrepeneur:
