Expertise

Analytics: hoe je weet of je content werkt

contentmarketing analytics Als je content maakt en publiceert wil je weten of dat ook effect heeft. Daar heb je analytics voor nodig. Maar te veel is ook weer niet goed. Beperk je tot de cijfers die er echt toe doen.

Wat je precies wilt meten, hangt af van je doelen en in welke fase je zit met je contentmarketing. Begin je net, dan houd je vooral views, clicks en sessies bij. Ben je al wat verder en heb je content voor verschillende kanalen, verschillende doelgroepen en verschillende fasen van het koopproces? Dan ga je segmenteren en content koppelen aan commerciële doelen.

Eenvoudig, langzaam en actionable

Ik geloof in eenvoudige, ‘langzame’ analytics. Je kunt uren besteden aan het bouwen van een real-time dashboard met 20 metrics en een design dat helemaal bij je huisstijl past. Maar meestal is het, zeker in het begin, voldoende om iedere maand een getal of vijf in een spreadsheet te kopiëren. Meestal is het toch niet realistisch om dagelijks te sturen op grote hoeveelheden data. Door je ‘inname’ van data te beperken, weet je zeker dat je alleen cijfers bijhoudt waar je ook daadwerkelijk iets mee kunt. Actionable analytics, heet dat in het jargon.

Integraal deel van je strategie

Een meetplan is voor mij altijd een integraal deel van de contentmarketingstrategie. Want als ik iets bedenk, wil ik weten of het werkt. Het is ook de enige manier om te leren wat voor jouw doelgroep en jouw business werkt.

Verder praten over content-analytics? Mail me of bel me