De meest gestelde vragen over contentmarketing

Dit wordt de pagina met de vragen over contentmarketing die aan Google het meest worden gesteld. Het gaat even duren voordat ik alle vragen beantwoord heb, dus de pagina is nog niet helemaal compleet.
Gebruik je deze informatie in een blogpost of artikel? Dan waardeer ik een inkomende link heel erg!

Definities

Wat is contentmarketing?

Volgens de definitie die ik het liefst hanteer is contentmarketing ‘Het creëren en verspreiden van betekenisvolle en waardevolle content om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken, te werven en te binden met als doel de klant tot een gerichte handeling te laten overgaan.’ Voor een uitvoerige analyse van deze definitie, zie het blog ‘Wat is contentmarketing? Mijn antwoord op een (nog steeds) veel gestelde vraag‘.

‘Content marketing’ of ‘contentmarketing’?

Veel van wat je over contentmarketing leest is in het Engels en in het Engels worden bijna alle samengestelde woorden met een spatie gespeld. Echter, in het Nederlands is de regel ‘één ding is één woord’. ‘Contentmarketing’ dus.

Wat betekent ‘content marketing is the only marketing left’?

‘Content marketing is the only marketing left’ is een uitspraak die Seth Godin deed in een paneldiscussie met in 2008. Of eigenlijk zei hij dat helemaal niet. Zoals Pulizzi het later opschreef had Godin de term ‘content marketing’ nog nooit gehoord. Nadat contentgoeroe David Meerman Scott contentmarketing voor hem defineerde als ‘je klanten iets leren en zorgen dat ze je kunnen geloven. Dan worden ze je fan omdat je ze iets leert waardoor ze zich beter voelen over de wereld’ zou Godin iets gezegd hebben van: ‘That’s all the marketing that’s left’.

Waar het op neerkomt is dat Pulizzi, Meerman Scott en Godin er alle drie van overtuigd zijn dat je in het digitale tijdperk alleen nog maar klanten voor je kunt winnen als je via relevante content een vertrouwensband met ze opbouwt. Of dat waar is, daar kun je over discussiëren natuurlijk.

Waarom?

Waarom contentmarketing?

Contentmarketing wordt steeds belangrijker, omdat het media-  en marketinglandschap – en dus de aandacht van je publiek – steeds meer gefragmenteerd raken. Om op te blijven vallen in een wereld waarin mensen continu gebombardeerd worden met marketingboodschappen is contentmarketing een goede manier om een relatie op te bouwen met jouw specifieke doelgroep. Die zal jou dan opzoeken, temidden van het marketinggeweld.

Waarom B2B contentmarketing?

Hoewel je zou denken dat aankooptrajecten in B2B veel minder emotioneel zijn dan B2C-trajecten, draait het in B2B net zo om relaties als in consumentenmarketing. Ook zakelijke klanten doen hun research online en ook zij zitten met belangrijke vragen over jouw dienst of product. Contentmarketing is dus voor B2B net zo relevant als voor B2C. Sterker nog, de meeste van mijn klanten zijn B2B-bedrijven.

Waarom geen contentmarketing?

Er kunnen prima redenen zijn om niet te investeren in contentmarketing. Contentmarketing is een arbeidsintensieve activiteit die langdurige commitment vraagt. Werk je in een segment waar klantrelaties kort zijn, herhaalaankopen zeldzaam en/of orderwaardes laag? Concurreer je voornamelijk op prijs? Of heb je een zeer brede, algemene doelgroep? Dan kan het heel moeilijk zijn om contentmarketing succesvol in te zetten en kun je beter naar andere communicatiekanalen kijken. Zie hierover ook het artikel ‘Misschien is contentmarketing wel helemaal niks voor jou‘.