Working Out Loud: wat het is en wat het met marketing te maken heeft

workingoutloud.com

Digital marketing is veel meer dan alleen maar ‘Facebook in plaats van folders’. Hoewel er genoeg bedrijven zijn die het nog steeds zo benaderen. Digital marketing beïnvloedt ook hoe je werkt en samenwerkt. Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn een doelgerichte mentaliteit, open communicatie, het vermogen om snel te overleggen en beslissingen te nemen en ruimte voor het verkennen van creatieve ideeën.

Binnen een traditionele bedrijfsstructuur, met e-mail en telefoon als belangrijkste communicatiemiddelen, is dat nauwelijks te realiseren. Ik denk dat dat de reden is dat online marketeers, met hun voorkeur voor laptops, koffietentjes, flexplekken en online communicatie, ook vaak druk zijn met andere manieren van samenwerken. De laatste tijd hoorde ik veel over ‘Working Out Loud’, dus ben ik een paar dingen gaan lezen, die ik hier graag met je deel.

Het blijkt met WOL niet veel anders dan met andere ‘frameworks’: het bestaat grotendeels uit dingen die je met je gezonde verstand ook wel had kunnen bedenken. De essentie ervan is dat je onmogelijk alles zelf kunt weten over je vak. En man, hoe waar is dat voor online marketing. Daarom is het belangrijk dat je deelt wat je doet, zodat anderen de kans krijgen om je te helpen.

Want anderen helpen, dat vinden mensen leuk en daar maken ze graag tijd voor vrij. Ik weet het, dat gaat in tegen alle economische theorieën en het staat in schril contrast met de dagelijkse stortvloed van in clickbait verpakte ellende die we ‘nieuws’ noemen. Maar toch is het zo. Als ik online, in een relevant netwerk, een inhoudelijke vraag stel krijg ik altijd antwoord. En zelf neem ik ook graag de tijd om andermans vragen te beantwoorden. Maar dan moet de vraag wel gesteld worden. En daar gaat WOL dus over.

De 5 principes, omdat ieder framework een ‘X principes’-lijstje moet hebben:

  1. Bouw relaties op. Betrokkenheid verhoogt de kans dat mensen hun kennis met je willen delen.
  2. Wees vrijgevig. Als jij anderen helpt, dan helpen zij jou en kom je als netwerk het snelst vooruit.
  3. Laat zien wat je doet. Dat is dus het ‘out loud’-principe.
  4. Wees doelgericht. Elkaar vooruit helpen is iets anders dan zomaar wat kletsen of recepten uitwisselen.
  5. Streef naar groei. Ambitie hoort erbij. Het moet je doel zijn om jezelf en anderen te ontwikkelen.

Deze 5 principes komen uit dit stuk:

The 5 Elements of Working Out Loud (Revisited) — Working Out Loud

Meer over WOL en bedenker John Stepper vind je hier:

John Stepper — Working Out Loud

De twee grootste marketingblogs van ons land besteedden tijden geleden al aandacht aan WOL Het Frankwatching-stuk gaat wat dieper in op de contexten en situaties waarin WOL toepasbaar is:

Working Out Loud: zo begin je ermee | Marketingfacts

Working Out Loud: zo werk je slimmer samen | Frankwatching

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?