Digital marketing in het onderwijs: het blijft zoeken

www.marketingfacts.nl

Een paar jaar lang bemoeide ik me op Hogeschool Windesheim tegen het online marketing-onderwijs aan. En ook daar was iedere keer de vraag: moet je ‘doeners’ opleiden die vooral technieken en tools beheersen, of moet je ‘denkers’ afleveren die vooral plannen en strategieën kunnen maken? Volgens mij heeft Windesheim uiteindelijk een mooie mix gevonden, door afscheid te nemen van de hoorcolleges en projectonderwijs en interactieve, hands-on lessen met elkaar te combineren. Maar het blijft zoeken, zo blijkt ook uit dit artikel van Pauline Schepers op Marketingfacts.

In de eerste reactie van een afgestudeerde zit ook heel veel pijn: je komt van school met je hoofd vol strategie en customer-centric en dat soort dingen, is het toch vooral de bedoeling dat je AdWords en SEO kunt. Hoewel ik die frustratie goed kan invoelen, vind ik het niet 100% de taak van de school om bij te houden welke tools er in de personeelsadvertenties staan. Binnen vrijwel alle opleidingen is er veel praktijkruimte waarin studenten zelf dingen kunnen oppakken. De taak van de school is het vooral om dit experimenteren te stimuleren.

Tegelijkertijd vragen bedrijven in personeelsadvertenties altijd alleen maar wat ze denken nodig te hebben, op basis van hun kennis en perspectief. Wat ze echt nodig hebben, aan kennis en mentaliteit, weten ze vaak niet. Hoe dat afloopt, zie je regelmatig als er weer eens een ‘onverwoestbare’ winkelketen omvalt. Ook daarin heeft het onderwijs een taak: studenten opvoeden tot zelfstandige, kritische en creatieve denkers die niet klakkeloos de volgende zinloze flutcampagne lanceren.

Eigenlijk kun je de vraag dus ook omdraaien: niet ‘hoe laten we ons onderwijs aansluiten op de eisen van het bedrijfsleven?’, maar ‘wat voor mensen willen wij eigenlijk de maatschappij in sturen?’

Enfin, het is een boeiende discussie die voorlopig ook nog niet afgelopen is. Leest, dus:

Hoe overbruggen we de kloof tussen onderwijs en de marketingpraktijk? | Marketingfacts

Zie ook:

Contentmarketing op het hbo: hoe bereid je studenten goed voor?

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *