Een blue ocean blogstrategie. Die heb je nodig.

coschedule.comIk ben enorm voor het gebruiken van blue ocean strategies. In de red ocean, waar iedereen hetzelfde doet en elkaar probeert af te troeven met marketingbudgetten en prijsconcurrentie, wordt uiteindelijk alles een commodity en is het voor klanten onmogelijk om te zien welke waarde er nou precies geboden wordt. In de blue ocean is veel meer ruimte: daar kun je een niche vinden waarin je zelf de dienst uitmaakt. There is no competition in being you.

Dat dit voor bloggers ook geldt, legt Garrett Moon (die ons eerder al leerde waarom GEEN contentstrategie misschien wel de beste contentstrategie is) uit in dit stuk uit 2014. Hoe kom je tot een blue ocean blogstrategie? Je kunt jezelf onder andere deze vragen stellen:

  • What can I do, or already do, better than any other blogger?
  • What makes me different?
  • Why do my most loyal readers come back time and time again?
  • Who is reading my blog that I wasn’t respecting?
  • What blog posts am I the most proud of? Why?

Ik beken: ik heb de antwoorden hierop voor mezelf ook niet kant en klaar bij de hand. Ik denk dat ik als blogger in ieder geval niet bang ben om mezelf en mijn eventuele falen te laten zien. Ik hoop daarmee in ieder geval te bereiken dat ik voor mijn lezers een mens ben met een eigen stem. Verder streef ik er altijd naar om online en digital marketing niet als een los onderwerp te benaderen dat te begrijpen is door het doornemen van how-to’s en puntenlijstjes, maar dat onlosmakelijk verbonden is met je ondernemerschap en je businessdoelen.

Zoiets. Maar, zoals gezegd, dit is echt zo’n artikel dat je aan het denken zet en waar je dus even mee blijft rondlopen.

Want To Make Your Blog Stand Out? Use The Blue Ocean Strategy op CoSchedule.com

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?