#WebTomorrow dag 1: Digitale transitie heeft helemaal niks met technologie te maken

webtomorrow verslagWow. Dag 1 van WebTomorrow zit erop. Een volle, heftige dag met veel indrukken en een voortdurend boem-boem-boem van DJ’s. Er werd natuurlijk veel over technologie gepraat, maar visie bleek telkens weer veel belangrijker.

Het leukste van zo’n congres zijn altijd de ontmoetingen. Aan de foodtrucks en de koffietafels en natuurlijk bij de borrel spreek je de mensen die de interneteconomie echt gaande houden. Het grappige is: dat zijn geen high tech-ondernemers, geen visionairen, geen CEO’s van digital first multinationals… Nee, dat zijn mensen die een banensite runnen voor bouwvakkers. Mensen die de online communicatie doen voor een onderwijsinstelling. Functioneel beheerders van intranetten. Afdelingshoofden die IT-budgetten moeten balanceren. Of marketeers zoals ik, die vooral klanten bedienen die niet beschikken over cutting edge data-warehouses en digital boardrooms.

Wat neem je mee naar huis?

En altijd komen we samen tot de conclusie dat je op zo’n congres weliswaar een heleboel interessante en inspirerende dingen hoort, maar dat je misschien maar 5% ervan mee naar huis kunt nemen om echt te gebruiken in je werk. Is dat erg? Nee, want je hebt een weids perspectief nodig. Een visie. Ik ga inhoudelijk nu niet te diep in op de presentaties (dat bewaar ik voor Marketingfacts volgende week), maar die visie was ruimschoots aanwezig op de podia vandaag. En je kunt hem denk ik zo samenvatten: als je digital echt goed wilt doen, zul je vooral moeten sleutelen aan hoe je werkt.

Managers-ego’s

Ja. Digitale transitie heeft geen moer met technologie te maken. Het heeft te maken met creativiteit en een mindset van klooien en experimenteren. Het heeft te maken met visie. Iedereen moet heel erg snel innoveren om overeind te blijven en nog veel harder om de race uiteindelijk te winnen. En dat lukt niet als je blijft steken in de bedrijfsstructuren en rigide processen die de afgelopen decennia visie hebben vervangen door managers-ego’s.

Move fast and break stuff

Het maakt dus niet uit of je contentmarketeer bent bij een MKB-bedrijf, webbeheerder op een school of een ééncilinder-marketingfreelancer. Het gaat erom dat je je verzet tegen de status quo en nieuwe dingen probeert. Move fast and break stuff. Leg verbanden die niet meteen voor de hand liggen. Dat betekent ook: samenwerken met mensen die je voorheen als concurrenten of buitenstaanders zou hebben beschouwd. En als je dat niet wordt toegestaan door je werkgever? Deze vraag werd gesteld aan Guy Wollaert, voormalige innovatie-hoofd van Coca Cola. Zijn antwoord: ‘Move on.

Morgen weer een dag…

Helaas miste ik terwijl ik Jeremy Waite interviewde de keynote van Naveen Jain, door anderen aangemerkt als ‘het hoogtepunt van de dag’. Ik begrijp dat er komende week video beschikbaar komt, dus die ga ik zeker terugkijken. Voor nu is het vooral een kwestie van bijkomen. Ik ga nog even door al mijn aantekeningen heen en vul ze aan met verse herinneringen. Ik eet, in afwachting van de eerste Britse exit poll, het appeltje op dat ik mee griste van de koffietafel in de Expo en ik bereid me voor op nog een wervelende dag WebTomorrow.

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?