Een dag gratis contentadvies voor Oncogen!

Een tijdje geleden beloofde ik een dag gratis te komen werken voor een gelukkige ondernemer. De bedoeling was om een idee te krijgen met welke vragen jullie, ambitieuze ondernemers, marketeers, schrijvers en andere helden, rondliepen. Dat is  goed gelukt en ik heb nu de eer om de winnaar bekend te maken.

Gaan dingen bij jou ooit zoals gepland? Zo ja, dan ben je een beter mens dan ik. Ik beloofde al weken terug de loting van de actie ‘Win een dag gratis Bouke’. Maar goed, ik werd ziek. En juist op zo’n moment rollen de opdrachten binnen.

Maar nu: einde aan de smoesjes en on with the show!

Ik moet zeggen: er zijn echt hele leuke reacties binnengekomen!

Het doel van deze actie

Voordat ik de kandidaten aan jullie ga voorstellen, wil ik nog even iets zeggen over het doel van deze actie.

Het weggeven van 8 uur werk kost me behoorlijk wat geld. Maar wat levert het me op? Wat ik heel graag wilde leren waren eigenlijk 2 dingen:

  1. Welke vragen leven er onder mijn publiek (de mensen die ik kan bereiken op sociale media) over online content, online marketing en webteksten? Als ik daar een goed beeld van heb kan ik daar mijn diensten en marketing op afstemmen.
  2. Hoe zien mensen mij? De vragen die mensen mij stellen vertellen mij welke toegevoegde waarde ik voor mijn potentiële klanten vertegenwoordig. Het kan zomaar zijn (en dat overkomt niet alleen ééncilinder internetmarketeertjes maar ook hele grote bedrijven) dat jij daar als ondernemer een heel ander beeld van hebt dan je publiek.

En het was een leerzame ervaring.

Cijfers

Eerst een paar cijfers. Vanaf de dag van publicatie bekeken 95 mensen het blog. Nou heb ik de actie niet heel fanatiek gepromoot op social media, maar dat is toch wel een beetje weinig. De afgelopen jaren heb ik heel druk gewerkt aan het genereren van bereik voor mijn klanten. Al die tijd heb ik mijn eigen content en site verwaarloosd en dus te weinig publiek opgebouwd. Ieder actie die ik houd en iedere blog die ik publiceer herinnert me daaraan. Het is overduidelijk dat ik voor mijn eigen site een (veel) beter contentstrategie nodig heb en het is de allerhoogste tijd dat ik daar prioriteit aan ga geven.

Uit die 95 bezoekers kwamen 7 verzoeken. Een conversie van 7,4%. Dat lijkt weinig voor iets wat gratis is, maar de vraag was heel specifiek en inzenders moesten ook echt wel even nadenken over hun verzoek. Het is dus een cijfer waar ik goed mee kan leven.

Diversiteit

Waar ik ook heel tevreden over ben is de diversiteit van de vragen. Ik doe best veel verschillende soorten klussen en dat wil ik ook graag zo houden. Daarom vind ik het leuk dat er ook veel verschillende dingen binnenkomen.

Het ontbreken van ‘laser focus’ in mijn online profiel wordt mij wel eens onder de neus gewreven door collega’s, maar ik kan er weinig aan doen: het is nou eenmaal hoe ik ben. En er zijn ook klanten die het juist fijn vinden om te werken met iemand die veel verschillende dingen kan.

Ok, ik zal jullie niet langer vermoeien met mijn bespiegelingen. Hier zijn de kandidaten:

1. Webteksten voor een nieuw bedrijf

Marjon (achternaam en organisatie vooralsnog onbekend) vroeg me om voor een nieuw op te richten bedrijf na te denken over teksten die een ‘zweverig’ concept op een nuchtere manier uitleggen. Dat klinkt als een leuke uitdaging.

2. Contentadvies voor een patiëntencommunity

Oncogen maakt deel uit van de Borstkankervereniging Nederland en ondersteunt mensen met een erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker. Zij zijn bezig de content op hun site te herorganiseren en willen, als vrijwilligersorganisatie, heel graag de hulp van een professional. Ook al een leuke klus.

3. Vindbaarheid voor Stad & Natuur

Margrietha Rengers van Stad en Natuur Almere kende mij van een praatje bij de Social Media Club Almere. Dat ik daar blijkbaar een goede indruk heb achtergelaten doet me veel plezier. Het verzoek is (en dit is zo ongeveer de vraag die ik het meeste krijg) om eens naar site en tekst te kijken en verbeterpunten aan te dragen voor een betere vindbaarheid.

4. Website voor startende ondernemer

Dustin van der Worp is een geweldige fitnesscoach (dat weet ik, want hij is mijn fitnesscoach) die met plannen rondloopt voor iets voor zichzelf. Wat het precies is, daar ga ik vast nog achterkomen, maar meedenken met startende ondernemers is een hobby van me.

5. Workshop voor fashion-ondernemers

Karin Schipper van Euretco stond ook in de comments van mijn blog. Euretco ondersteunt kleine fashion-ondernemers bij hun marketinginspanningen. In dat kader organiseren ze workshops en presentaties met nuttige kennis. Karin vraagt me om zo’n workshop te verzorgen. Vet!

6. Coaching en contentstrategie ZZP’er

Angelique Bemelmans is een collega-ondernemer die ik al heel lang ken. Zij vroeg me per mail of ik niet eens een dag met haar wilde gaan zitten om te werken aan haar profiel als professional. Zoals veel alleskunners vraagt Angelique zich af hoe ze haar multitalent (tekst, marketing, grafisch, conceptueel, noem maar op) op een duidelijke manier naar buiten kan presenteren en kan omzetten in leuke freelance-klussen.

7. Advies en creatie voor website en community

De laatste inzending kwam ook per mail binnen. In een uitgebreid bericht van Roel Riphagen van het mooie Zwolse bureau Motivo kreeg ik de vraag of ik eens mee wilde denken over manieren om contentproductie efficiënter te maken. Motivo doet niet alleen voor zichzelf aan contentmarketing, maar onderhoudt ook een contentplatform voor het basisonderwijs. De vraag van Roel is een hele relevante, waar (spoiler alert) geen simpel antwoord op is. Maar in een dag hard doorklussen kun je een eind komen.

Tromgeroffel….

Zoals ik zei: allemaal hele leuke klussen en ik zou ze zo allemaal doen. Maar ik doe er maar eentje voor niks! Dus dan is het nu dan toch tijd voor de loting…

Het opvouwen van lootjes is moeilijk als je tevens cameraman, regisseur en kattentemmer bent. Vandaar dat ik niet alles op video heb. Hier is een plaatje van de lootjes voor het opvouwen:

En hier, wel op video, de loting. Halverwege zie je ook nog even mijn collega Maoam die een helpende, ehm… neus toesteekt bij het loten.

 

Ik heb ontzettend veel zin om Oncogen te gaan helpen met hun community!

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?

2 Replies to “Een dag gratis contentadvies voor Oncogen!”

  1. Heel jammer Bouke voor ons, maar een heel mooi doel heeft de loting gewonnen. Dus we kunnen tevreden zijn.

Comments are closed.