Contentmarketing is dood. Of toch niet?

Marketeers maken veel te veel content en zetten niet genoeg in op relaties.

In 2014 schreef content-expert Mark Schaefer het artikel Content Shock: why content marketing is not a sustainable strategy. Daarin rekent hij uit dat de hoeveelheid door marketeers en mediamakers geproduceerde content de grens van wat het publiek nog kan absorberen heeft overschreden. Het artikel leidde wereldwijd tot veel discussie en uiteindelijk heeft Schaeffer een boek over het onderwerp geschreven.

Het originele artikel is nog steeds relevant en dus het lezen waard. Ook dit follow-up artikel van twee jaar later is zeer de moeite van het lezen waard.

De essentie van het verhaal is iedere keer: content produceren en online gooien is niet genoeg en kost je uiteindelijk alleen maar geld. De enige manier om ROI uit contentmarketing te halen is om precies te weten wie je doelgroep is, wat je bij die mensen wilt bereiken en hoe je ervoor zorgt dat die groep je content ook te zien krijgt. De aandacht is dus aan het verschuiven van creatie naar promotie en de vorm van je content moet steeds beter aansluiten bij de wensen van je doelgroep. The medium is the message, zeg maar.

Lees, huiver en ga daarna extra hard aan het werk.

Een recenter voorbeeld van hoe Schaeffer goed onderbouwd de knuppel in het contentmarketing-hoenderhok kan gooien is trouwens het artikel Should your content generate leads or relationships? Hierin krijgt inbound marketing-gigant Hubspot onder uit de zak omdat ze zich te veel richten op leads en te weinig op relaties.

Content Shock: Why content marketing is not a sustainable strategy
Rising content levels and limited attention will create a content shock making it more difficult for marketers to get their message through.
Content Shock is here. Now what?
New reports show that information density is causing competitive issues for even the best-known content creators on the web. Content shock is here.
Should your content generate leads or relationships
There are two content marketing camps. Should your content generate leads or relationships? A discussion of both views.
Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(