Krijg jij ook buikpijn van je blog? 7 Manieren om weer op gang te komen.

De dagelijkse dingen van je bedrijf kunnen je volledig opslokken. Je bent bezig met je klanten, je administratie en duizend kleine dingen en terwijl je weet dat contentmarketing de enige future-proof vorm van marketing is, blijft content een ondergeschoven kindje…

Het klinkt misschien raar voor iemand die bloggen zo ongeveer het mooiste op aarde vindt, maar soms krijg ik buikpijn van mijn blog. Ondanks alle mooie woorden zijn er tijden dat ik nauwelijks aan mijn blog toekom.

Het allerslechtste excuus

Excuses zijn er genoeg. Het allerslechtste excuus (naast: ‘ik heb het druk’, wat natuurlijk echt nergens een excuus voor is) om niet aan je content te werken is ook het meestvoorkomende (en dus ook mijn excuus). Het is: ‘Ik heb genoeg werk’.

Korte termijn vs. lange termijn

Het probleem met contentmarketing is dat het nauwelijks invloed heeft op je kortetermijnresultaten, zeker als je een kleine ondernemer bent. Wat je doet met bloggen (of vloggen, of welke andere manier van content publiceren dan ook) is het steen voor steen bouwen van een solide basis voor je merk, je autoriteitspositie, je SEO en je aanwezigheid op social media. Heb je, zoals ik de laatste maanden, genoeg klanten, dan is het makkelijk om dat bouwen even te vergeten.

Hollen of stilstaan

Zijn alle projecten dan afgerond en begint de telefoon niet uit zichzelf te rinkelen? Of wil je graag meer invloed uitoefenen op welke doelgroep zich bij je meldt? Dan heb je een probleem. De oplossing is dan vaak (en nogmaals: dit zijn allemaal fouten die ik zelf de afgelopen tijd heb gemaakt) om een intensieve acquisititie- of reclamecampagne te lanceren, desnoods gecombineerd met korting. Dit ‘hollen of stilstaan’-principe is een van de dingen die het runnen van een onderneming tot een stressvolle bedoening kunnen maken.

Een belangrijke les

Dit is een belangrijke les over content en het maken ervan. De fout die ik de afgelopen drie maanden (en daarvoor ook regelmatig, trouwens) gemaakt heb is een fout die heel veel bedrijven en ondernemers maken: zodra je content maken ziet als iets wat erbij komt, iets wat geen deel uitmaakt van je core business en wat dus aan de marketingafdeling kan worden overgelaten (met als klein, pijnlijk detail dat ik als ZZP’er geen marketingafdeling heb), raakt het in het verdomhoekje. Content maken is een kostenpost geworden. Vervolgens komt er dus ook geen business uit je contentkanalen en krijgt content dus ook weer minder aandacht. Zo ontstaat een neerwaartse spiraal en die spiraal heeft ervoor gezorgd dat ik, prediker van het blogevangelie, mijn blog heb verwaarloosd. Bah.

Bloggen met je donder!

Maar: genoeg gesomberd. Laten we vooruit kijken. Door je (content)marketing op een consequente, stabiele manier in je primaire proces op te nemen zorg je voor een gestage stroom prospects, bouw je aan je positie in het digitale landschap en heb je meer controle over de richting waarin je business zich ontwikkelt. Maar dan moet je wel aan het bloggen gaan met je donder. En daar zit dus die buikpijn. Herken je dit: je hebt een hele lijst met ideeën voor blogs, je hebt een lijst met SEO-zoektermen die je moet gebruiken, je hebt een lezersprofiel in je hoofd of in een document, je hebt een contentkalender met deadlines… Allemaal dingen die bedoeld zijn om je te helpen met het maken van content. Maar de inspiratie komt niet. En, gelukkig maar, er is altijd wel iets anders te doen. Iets waar je geld mee verdient.

De 7 tips

Toch moet je bloggen. En wat is de makkelijkste manier om een blog in de steigers te zetten? Juist: een lijstje. Dus daar gaan we.

1. Doe even niks (en plan dat in)

Als ondernemer ben je altijd met je zaak bezig. Dat maakt dat je steeds meer verzandt in de operationele details en minder oog hebt voor de grote lijnen. Ben je even niet voor een klant bezig, dan is er altijd nog de administratie. Mij valt het vaak moeilijk om dat te combineren met het maken van mijn eigen content. Daarom heb ik vanaf vandaag een nieuwe regel: in het weekend werk ik niet meer voor klanten en doe ik geen administratie. Het weekend is voor de Lange Termijn en dus voor mijn blog.

2. Ga erop uit

Ik vroeg ooit een ervaren ondernemer wat het belangrijkste was bij het opstarten van een bedrijf. Zijn antwoord: ‘Ga overal heen, praat met iedereen.’ Voor het maken van content is dat ook belangrijk. Verlaat dus je kantoor en ga koffie (of iets sterkers) drinken met inspirerende mensen. Ook hierbij geldt voor mij: het maken van content laat zich beter combineren met het nadenken over de lange termijn dan met het doen van de dagelijkse dingen. Meestal kom ik dus met de beste blogplannen thuis als ik met mede-ondernemers en -marketeers over de grote lijnen van het vak en het ondernemen heb gepraat.

3. Ruim je bureau op

Hetzelfde laken een pak: ligt je bureau vol met te registreren bonnetjes, uit te werken notities, door te nemen stukken en andere beslommeringen? Pak een doos en gooi ze er allemaal in. Toedeloe, zie je maandag weer! Ik ben even content aan het creëren nu.

4. Mest je bookmarks uit

Ik ben een schrijver en schrijvers zijn perfectionisten. Wat schrijvers vooral heel graag willen is origineel zijn. Helaas is het eens per week genereren van een totaal origineel idee voor de meeste stervelingen echt teveel gevraagd. Dat is niet erg, want als je een beetje op mij lijkt staan je bookmarks en je twittersterren vol met prima onderwerpen om over te schrijven. Doe er dus eens een greep in, lees zo’n stuk en geef vervolgens je eigen perspectief op het onderwerp. Dit is trouwens geen aanmoediging om aan het copy-pasten te slaan. Maar het is een feit dat reageren op wat iemand anders heeft geschreven en er je eigen draai aan geven stukken makkelijker is dan helemaal van 0 af beginnen. En waarom zou je het jezelf niet af en toe makkelijk maken? Als je dan ook nog linkt naar het originele artikel (en, als je het helemaal goed wilt doen, een aantal gerelateerde stukken) lever je superveel waarde aan je lezers. Goed bezig!

5. Vergeet je SEO

Er zijn mensen die beweren dat SEO niet meer relevant is. Ik hoor daar niet bij. Achter iedere zoekterm gaat een klantvraag schuil en die klantvragen willen we nou juist met onze content beantwoorden. SEO legt wel een behoorlijke druk op de arme tekstschrijver die een blog moet vullen. Vaak is het moeilijk om binnen de beschikbare tijd een stuk te produceren dat én lekker leest, én relevant is, én ook nog op de juiste plaatsen de juiste woorden uit de almachtige Excelsheet bevat. Vergeet dus je SEO even. Je zult zien dat je, als je schrijft over waar je mee bezig bent (zie regel 7), genoeg relevante en long tail zoektermen gebruikt. Je kunt ook altijd later nog optimaliseren, door bijvoorbeeld je titel en tussenkopjes aan te passen.

6. Vergeet de andere regels ook

En dan zijn er nog al die andere regels. Dat je een zin niet met ‘en’ mag beginnen, bijvoorbeeld. Dat een stuk een kop, een midden en een staart moet hebben. Al die dingen die je op school hebt geleerd, die in de stijlgids van je werkgever staan en die de bloggoeroe’s (sorry…) je hebben ingeprent. Die regels gaan we gewoon ook even vergeten. Behalve de grammatica- en spellingsregels dan hè, die vergeten we even niet. Werk je trouwens binnen een grotere organisatie, dan kun je wat het handhaven van de regels betreft vaak leunen op een eindredactie. Dat is fijn, want dan kun jij je met de inhoud bezighouden.

7. Schrijf over wat je nu bezighoudt

Dit is misschien wel de belangrijkste. Je kunt blogideeën verzamelen en contentkalenders maken zo veel als je wilt, soms zit er iets in je vingers dat er eerst uit moet. Al het andere blokkeert totdat je die creatieve ‘prop’ eruit hebt. Vaak is dat een onderwerp waar je sterke gevoelens bij hebt (of zelfs buikpijn van hebt, dus). Schrijf dat stuk (of maak die video), er is toch geen ontkomen aan. Als je daarna van dat knagende gevoel af bent zit je niet alleen lekkerder in je vel, je bent ook in een creatieve flow gekomen waardoor de ‘verplichte nummers’ ook makkelijker uit je handen komen.

Ok, dat zijn 7 tips om je contentmarketing weer vlot te trekken. Let wel: dit zijn tips om (weer) op gang te komen met het maken van content. Door even alles opzij te zetten en dingen ‘dichtbij jezelf’ te houden raak je weer in het ritme. Uiteindelijk zul je (en ik dus ook) om succesvol te zijn toch echt terug moeten naar je persona’s, je zoektermen en je contentkalender.

Content centraal in je business

Ik schrijf deze tips vooral op voor mezelf. Het zijn dingen die ik de komende tijd zelf ga proberen om het maken van eigen content, ondanks alle drukte, terug te krijgen op de plek waar het hoort: centraal in mijn business.

Help me!

Heb je nog technieken die niet mogen ontbreken op deze lijst? Deel ze dan vooral hieronder en ik ga ze de komende weken proberen!...

Je bent nu geabonneerd op boukevlierhuis.nl
Goed bezig! Doorloop de checkout om alle premium content te lezen.
Error! Abonneren lukte niet, want de link was niet geldig :-(
Welkom terug! Je bent nu ingelogd.
Error! Inloggen lukte niet :-( Wil je het nog een keer proberen?
Yessss! Je account is geactiveerd. Je kunt nu alle content bekijken.
Error! Je Stripe-checkout is niet goed gegaan.
Geregeld! Je betaalinformatie is aangepast.
Error! Betaalinformatie aanpassen is niet gelukt :-(