Twee webwinkelboeken voor meer omzet

Meer omzet webshopWat ligt er onder de kerstboom? Boeken over online marketing natuurlijk! Een dubbelrecensie over twee totaal verschillende webwinkelboeken met bijna dezelfde titel.

Wij hebben kittens. Wij moesten dus plastic kerstballen hebben. Wie dat niet begrijpt moet op YouTube maar even ‘Cats that hate Christmas’ intypen. Kerstversiering.nl bood een mooi assortiment dus mijn liefste klikte zonder enige moeite 35 euro aan ballen, klokjes en sterren bij elkaar. Dat daar nog behoorlijk wat verzendkosten bij werden opgeteld was bijna een dealbreaker, maar we hadden die dingen echt nodig dus zette ze de transactie door en klikte op ‘betalen’ om even later mopperend haar iPad in een hoek te smijten.

‘Uw winkelwagen is leeg’

Wat was er gebeurd? De site zei in de laatste stap van het bestelproces doodleuk: ‘Uw winkelwagen is leeg’. En ga je dan de hele site weer door om je originele bestelling opnieuw bij elkaar te krijgen? Nee, dat doe je niet. Je gooit de dag erna een bakje plastic kerstballen van 8 euro in je wagentje bij de supermarkt, waar ze ze ook gewoon blijken te hebben. Deze webwinkelier heeft veel geld gespendeerd om bovenaan in Google te komen en een mooie webwinkel vol kerstversiering te bouwen. Alleen halen zijn klanten de eindstreep niet en komt er dus een heleboel omzet domweg niet binnen.

Jongejan to the rescue

Jurjen Jongejan to the rescue. In zijn boek Meer omzet met je webshop werkt hij in vier stappen een systeem uit om conversiekillers in je webshop op te sporen en uit te schakelen. In een inleidend hoofdstuk legt hij uit waarom mensen ‘weglopen’ uit je webshop. Iedere keer als je een obstakel opwerpt of onzekerheid creëert verlies je klanten. Al die hindernissen bij elkaar kunnen een enorme hap uit je omzet nemen. Het grote probleem is dat er niemand is die je belt en zegt: hey, mijn winkelwagen was ineens leeg. Nee, je moet die obstakels zelf opsporen. En dat betekent meten en analyseren. De eerste stap is bepalen wat je gaat meten. Jongejan laat in dit hoofdstuk al meteen zien hoe gedegen en systematisch zijn werkwijze is. Met het fijnmazige systeem dat hij opbouwt kun je echt de hele klanttrechter in detail in beeld krijgen.

Een klus voor een specialist?

In de tweede stap worden de gemeten KPI’s gerapporteerd, met de concurrentie vergeleken en van doelstellingen voorzien. Dan gaat het van start met de analyse van de gegevens. Ben je niet technisch of statistisch aangelegd, dan worden de twee hoofdstukken hierover een beste kluif. Jongejan gaat zeer diep op de materie in. Het grote voordeel daarvan is dat wat hij in zijn boek beschrijft meteen toe te passen in de praktijk. Het nadeel ervan is dat het pijnlijk duidelijk wordt dat conversieoptimalisatie een klus voor een specialist is. Ik lees het met bewondering, maar ik zou er niet gauw zelf aan beginnen.

Indrukwekkend en toepasbaar

Na een hoofdstuk over testen en optimaliseren komt het boek weer terug in mijn comfort zone en gaat het over teksten en content. Het laatste hoofdstuk bevat nog een paar hele goede losse conversietips. De systematische opzet, de professionele uitvoering en het enorme detailniveau in tekst en illustraties maken van dit boek een indrukwekkende en operationeel goed toepasbare gids.

Dunner, anders en breder

Hoewel Meer verkopen met je webshop in 60 minuten van Roman Markovski en Dennis Vreeke bijna dezelfde titel heeft als het boek van Jangejan is het een totaal ander boek. De schrijvers zeggen zelfs in hun voorwoord: ‘We vervelen je niet met ingewikkelde stappenplannen en schema’s’. Maar ik vind stappenplannen en schema’s helemaal niet ingewikkeld of vervelend. Ik vind ze juist prettig. Maar goed. Allereerst is Meer verkopen met je webshop dus bedoeld om in een uur te worden doorgenomen, ten tweede beslaat het een veel breder kennisgebied. Markovski en Vreede hebben het niet alleen over conversie, maar ook over online en offline marketing, SEO, techniek en bedrijfsvoering. Is dat niet een beetje veel voor zo’n klein boekje? Ja, helaas wel. Doordat er weinig samenhang in de materie is aangebracht voelt de informatie ook een beetje lukraak bij elkaar gegooid, alsof een verzameling oude blogjes en niet een doordacht concept de grondstof is geweest voor het boek.

‘Gebruik Google Drive’

Hoewel het meeste wat erin staat wel goede informatie is, trok ik toch ook af en toe een wenkbrauw op. Zo is er een hoofdstuk ‘Integreer met Google’. Daarin staat de volgende tip:

Gebruik Google Drive. Dit heeft vooralsnog geen bekend effect op SEO, maar is wel erg handig om te gebruiken voor het delen van documenten.

Waar natuurlijk, maar wat het met het runnen van een webwinkel te maken heeft? Verderop onder ‘Gebruik free publicity’ wordt er nog aangeraden om je eigen mailcontacten en je LinkedIn-connecties te exporteren en aan je mailing list toe te voegen. Dat zou ik toch maar niet doen geloof ik. In het laatste hoofdstuk, ‘Werk vanuit passie’, wordt eerst uitgebreid gezegd dat je je webwinkel niet ten koste moet laten gaan van je privéleven, waarna een pagina verder wordt beweerd: ‘Om je webshop succesvol te maken moet je bereid zijn risico’s te nemen, geld te verliezen, weinig privétijd te hebben en veel uren te maken. Goed, de 12 euro 50 voor dit boekje kun je je wat mij betreft alvast uitsparen.

Als een zonnetje

Wil je met je webwinkel doorstoten naar de eredivisie, dan is Meer omzet met je webshop van Jurjen Jongejan de perfecte gids. Als je de tijd en het budget hebt om zijn hele stappenplan te doorlopen zal je webwinkel draaien als een zonnetje. Meer verkopen met je webshop in 60 minuten is een heel ander soort boek en wat mij betreft de moeite niet waard.

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?