Tool review: RSDM Social Media Dashboard

Tool review RSDM Social Media DashboardDe online interfaces van onze favoriete social media zijn ontworpen om ons zo lang mogelijk bezig te houden. Maar als ondernemer wil je juist in zo min mogelijk tijd zo veel mogelijk resultaat boeken. Het RSDM Social Media Dashboard biedt op dat gebied een enorme hoeveelheid functionaliteit.

Als online marketeer wil je meer doen dan scrollen, klikken en berichtjes posten. Daarom zijn er inmiddels honderden social media tools die zich specifiek richten op marketeers en professionele social media managers. Telkens als ik lees over een nieuwe tool brand ik van nieuwsgierigheid. Helaas ontbreekt me meestal de tijd om uitgebreid met zo’n nieuw speeltje aan de gang te gaan, maar toen Content Collective-collega Remy Steijger mij vroeg of ik een keer wilde spelen met zijn RSDM Social Media Dashboard (vanaf nu af en toe meestal SMD, want luiheid dient de mens) zei ik geen nee.

Alles-in-één tool

Het eerste wat opvalt is hoe uitgebreid het dashboard is. De meeste socialmediamanagers gebruiken minimaal een tool om mentions, buzz en sentiment te volgen (waarbij OBI4Wan een favoriet van me is), een tool om berichten in te plannen (go, go, Buffer!) en het succes ervan te monitoren en een tool om het aantal twittervolgers uit te breiden (zie mijn stuk over JustUnfollow). De tool van RSDM verenigt al deze functionaliteiten in één dashboard. Dat is bijzonder.

Twitter booster

AutofollowIets wat je normaal alleen in de vorm van gespecialiseerd (en duur) gereedschap tegenkomt is een autofollow-functie. Omstreden als het misschien mag zijn, het massaal volgen van potentiële volgers is nog steeds de beste manier om je bereik op Twitter te vergroten. In het RSDM SMD kun je een zoekwoord of een concurrerend twitteraccount opgeven. De tool volgt dan, om de API van Twitter niet boos te maken, ieder uur een paar nieuwe mensen. Het effect is geweldig: je stelt het één keer in en vanaf dat moment meldt je telefoon de hele dag door dat je nieuwe volgers hebt. Blijkbaar waren er meer mensen die van deze functie genoten, want hij is als ‘Twitter Booster’ inmiddels ook los verkrijgbaar.

Facebook, Linkedin, Analytics

Posten via het SMD beperkt zich tot Twitter, Facebook en LinkedIn. Andere netwerken zoals Instagram, Pinterest en YouTube worden wel gezien door de monitoringfunctie. Ook is het mogelijk om je Google Analytics account te koppelen, maar de mogelijkheden om echt iets met die gegevens te doen leken mij tijdens mijn evaluatie beperkt.

Inplannen, importeren, analyseren

InfluencersAls je al je social media hebt aangesloten, heb je de mogelijkheid om je content voor al je accounts in te plannen. Van verzonden posts kun je in één oogopslag zien hoe ze gepresteerd hebben. Dit is de kern van wat een social media dashboard moet doen en het functioneert prima. Er zijn lijsten beschikbaar van influencers die zich binnen je bereik bevinden en je kunt de prestaties van je social media met elkaar vergelijken. Een functie die je leven echt makkelijker gaat maken is de bulkimport: het SMD heeft de mogelijkheid om posts en planning in te lezen vanuit een Excel-bestand. Superhandig als je binnen je bedrijf met meerdere mensen een contentplanning maakt in een spreadsheet. Het handmatig inplannen van content voor een hele week kost je dan vaak een hele ochtend. Die tijd kun je door deze functie aan iets anders besteden.

Monitoring

MonitoringNog een functie waar je al snel een aparte tool voor moet inzetten is het monitoren van wat er over jouw bedrijf, producten en markt wordt gezegd. Daarvoor kun je binnen het meest gangbare abonnement (‘Medium’, á 69 euro per maand) 3 zoekacties instellen. Ook kun je uiteraard over alle aangesloten sociale media je mentions bekijken. Een geinige toevoeging is de word cloud waarmee je in een oogopslag kunt zien of je een beetje binnen de goede doelgroep bekend bent. Vervolgens kun je binnen de webcaremodule met maximaal 10 gebruikers aan de slag om al die Wordcloudberichten te beantwoorden. Ik heb dat niet getest, maar als het net zo werkt als de rest dan werkt het gewoon.

Sentimentanalyse, wat heb je eraan?

SentimentBij social media monitoring hoort sentimentanalyse en ook over deze functie beschikt het RSDM-dashboard. Het blijft echter een technologie die nog in de kinderschoenen staat (of eigenlijk dat nog niet eens) en de gegevens die je ermee genereert zijn meestal, hoe mooi ook gepresenteerd, nonsens. Een computer kan nog steeds niet uitmaken wat ironisch bedoeld is en wat niet. Ook leiden woorden als ‘fail’ of ‘kanker’ tot heftige rode lampen terwijl ze misschien helemaal niet op je bedrijf slaan maar op bijvoorbeeld het onderwerp van je blogstuk. Uiteindelijk zul je je mentions dus toch door een mens moeten laten lezen om erachter te komen hoe er online over je gepraat wordt. Maar goed, daarin is het SMD dashboard dus geen uitzondering.

Stabiel en snel

De toepassing is stabiel en snel en ik slaagde er, enige ervaring als softwaretester ten spijt, niet in om foutmeldingen tevoorschijn te toveren. Ook met wild heen en weer klikken en het openen van meerdere tabbladen (bij zo veel verschillende functies heb je al gauw drie of vier schermen tegelijk openstaan) is het onmogelijk om het RSDM Social Media Dashboard in de stress te krijgen. Het enige vreemde gedrag dat ik constateerde was na het veranderen van een zoekactie. De resultaten worden dan niet met terugwerkende kracht aangepast, zodat de data van twee verschillende zoekacties in je rapportages door elkaar gaan lopen. De oplossing ligt voor de hand: wil je je zoektermen veranderen, gooi dan je zoekactie weg en maak een nieuwe.

User interface

Instellen regelsAls ik toch een beetje mag zeuren wil ik het even over de user interface hebben. Want hoewel het SMD er op zich – op een grote monitor – prima uitziet, voelt de bediening toch wat onhandig en gebruikersonvriendelijk. Dat is vooral omdat je bent aangewezen op je muis. Je maakt als marketeer nogal wat uren met je tool en als je veel op je bordje hebt wordt iedere extra klik een irritatie. Daarom heb ik een sterke voorkeur voor tools met toetsenbordshortcuts voor de meest voorkomende acties en/of tools die mobiel gebruikt kunnen worden. Ook aan dat laatste schort het in de tool van RSDM: de interface is niet responsive en er is geen app beschikbaar UPDATE: Remy meldt dat er inmiddels een Android app is (hoewel ik die in de Play Store nog even niet kan vinden) en dat de iOS app bij Apple in het goedkeuringsproces zit. Ook is er een Chrome-extensie voor snel posten, maar gek genoeg zie ik die ook niet in de Chrome Web Store.

Leercurve

Verder voelen de invulschermen voor het aanmaken van regels en zoekacties niet altijd intuïtief. Het is niet altijd meteen duidelijk welk veld waarvoor dient en hoe het moet worden ingevuld. Er is dus voor het instellen van het RSDM Social Media Dashboard wel een leercurve waar je rekening mee moet houden. Ben je klant bij Remy, dan doet hij de eerste instellingen. Dat scheelt enorm, lijkt me. Als je er het geduld voor hebt is er ook een video-tutorial van een kwartier (een serie kortere instructiefilmpjes is in de maak) waarin Remy alle functionaliteiten met je doorloopt.

Conclusie

Als alles eenmaal is ingeregeld en je vindt het niet erg om je social media van achter een pc te managen (maar de apps komen er dus aan, zie update hierboven) heb je met het RSDM Social Media Dashboard een krachtige tool in handen. Hij combineert functionaliteiten die de meeste online marketeers bij elkaar verzamelen door drie of vier verschillende tools te gebruiken. Het is een Nederlandstalige tool van Nederlandse makelij waarbij de maker, online marketingspecialist en all-around good guy Remy Steijger, paraat staat om je te assisteren als je er niet uitkomt. Hoewel het prijskaartje in eerste instantie stevig lijkt, zit het qua prijs-kwaliteitverhouding dus meer dan snor.

Probeer het ook vooral zelf…

Je kunt natuurlijk mijn mening gewoon voor waar aannemen (ik zou me vereerd voelen), maar je kunt als nieuwsgierige ondernemer of social media manager het RSDM Social Media Dashboard ook zelf een keer testen. Dat kan twee weken gratis. Kom daarna vooral terug en meld hieronder je eigen ervaringen!

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?