De Emerce eGuide: gaan we allemaal content-first?

IEmerceEguide2014 loopt alweer op zijn einde, maar de in juni verschenen eGuide (de vijfde inmiddels) ligt nog op mijn bureau. Wat ik eruit pikte: content-first als toonaangevende trend voor de toekomst.

Ieder jaar stelt Emerce zo’n gids samen met mooie cases van de beste online bureaus van ons land. Natuurlijk is het in principe een reclamefolder, maar juist omdat de bedrijven die erin staan hun mooiste, meest innovatieve werk laten zien is het een inspirerend boek. Ik gebruik het dan ook om cases uit te putten voor als ik volgend jaar als docent aan de slag ga bij Hogeschool Windesheim.

Mooi is al lang niet meer genoeg

Eén ding wordt uit deze gids meteen duidelijk: met een mooie site kom je er allang niet meer. Social media, storytelling, customer loyalty, customization en interactiviteit zijn de norm. Alle kanalen moeten worden gebruikt en de content komt van alle kanten. Bovendien moet er echte, reële waarde gecreëerd worden voor de gebruiker. De amateurvoetbal-app van Webuildapps is een goed voorbeeld. De app is gratis en stelt amateurvoetbalclubs in staat om hun wedstrijden te organiseren en er verslag van te doen. Advertenties zorgen, op basis van de verzamelde data, voor het verdienmodel.

Mobile is een gegeven

Een WordPress theme dat niet responsive is, dat installeer ik niet meer. Als mijn opdrachtgevers hun klanten willen wegjagen, dan doen ze dat maar zonder mij. Dat zie je ook in alle projecten uit deze eGuide terug. Mobiel is al lang niet meer dat ‘ook’ moet, het is een uitgangspunt geworden dat voor veel toepassingen belangrijker is dan de desktopsite. E-commerce, klantenservice, publishing, allemaal gaan ze mobile-first.

Content + techniek = de toekomst

Omdat ik nog steeds 1/3 techneut, 1/3 schrijver en 1/3 marketeer ben vond ik vooral de cases van de codecrunchers van Enrise fascinerend. Zij bouwden voor Ziggo een heel nieuw systeem dat achter Ziggo.nl staat. Geen CMS, maar een heel eigen database met content die wordt opgevraagd en weergegeven al naar gelang de context erom vraagt. Ook KLM is door een systeem van Enrise in staat om content flexibel op te slaan en weer te geven.

Content-first

Lijkt dit geen big deal? Bedenk dan dit: er is nu al zo veel content dat klanten het liefst alleen nog maar willen zien wat er perfect bij hun context past. En context gaat veel verder dan ‘mobiel of desktop’, het heeft ook te maken met het doel van een gebruiker. Daarover is steeds meer data beschikbaar, maar dan moet jouw site of app wel op die data kunnen reageren. Dat lukt niet als je je content hebt georganiseerd in statische pagina’s.

Relevant blijven = flexibeler worden

In de toekomst leidt ieder stuk content leidt binnen de organisatie een eigen leven, totdat het nodig is om aan de informatiebehoefte van een klant te voldoen. Op dat moment wordt een scherm helemaal dynamisch opgebouwd, aangepast aan het device en het profiel van degene die het heeft opgevraagd. Het is de enige manier om relevant te blijven in een wereld waar we massaal zijn overgegaan van computers naar touchscreens, straks overgaan van touchscreens naar wearables en things en daarna naar iets waar we nu nog niet eens een vermoeden van hebben. Content zal altijd koning blijven, maar de hele infrastructuur zal daarvoor veel flexibeler moeten worden. Deze mooie cases geven daarvoor de richting aan.

Ook voor de kleine ondernemer?

Van dergelijke onbeperkte mogelijkheden kunnen ondernemers met een kleiner budget (de projecten die ik noemde vallen allemaal in de categorie ‘> 100.000 euro’) voorlopig alleen nog maar dromen. Maar het is 2014, bijna 2015, en de ontwikkelingen gaan onvoorstelbaar snel en de techniek achter deze projecten is in principe gratis op het internet te vinden. Het wachten is op een stelletje open-source gekken dat de juiste combinatie vindt.

Inspiratie genoeg

De eGuide is eigenlijk bedoeld om (grote) opdrachtgevers te helpen bij het kiezen van een bureau voor hun project. Ik heb hem een beetje anders gelezen. Ik heb me laten inspireren door de innovatiedrang en de fantasie van mijn collega’s. Nu jeuken mijn vingers om in 2015 met nieuwe projecten aan de slag te gaan!

Maandelijks de beste artikelen in je mailbox?